Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Någon som har en uppfattning om ev skillnader i funktion och kvalité på hydrauliska motorkuddar beroende på leverantör?

    Andra bussningar från Scantech har ju lite övrigt att önska jämfört med original, men hur är det med motorkuddar?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Iom att det mesta av dylika detaljer, som ligger i Saab-kartonger, de facto är levererat av scan-tech så borde de inte vara nån skillnad alls. Finns bara typ 1-2 tillverkare av sådana detaljer varav ovan nämnda är en.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  3. #3
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    det är inte scantech som tillverkar saab orginal delar! det märks bara med ögat.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    det är inte scantech som tillverkar saab orginal delar! det märks bara med ögat.
    Nää, det är ju en klar skillnad på andra bussningar så jag misstänker att det är så även på dessa
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Nu var det typ ett decennium sen som dessa bilar tillverkades. Jag pratar om det som Saab själva säljer nuförtiden, eller mekonomen eller autoverkstaden eller vem som helst.
    Finns bara typ 2, max 3 tillverkare av dessa produkter och de handlar av varandra en del. Ibland kan det ligga bästa kvalisort även i Biltemas hyllor och en sämre i Saabs "originalkartonger".

    På eftermarknaden är det tillgång och efterfrågan som gäller, och då blir det lite kajsa varg över det hela.
    Alla märkesbutiker säljer i princip samma skit överallt, oavsett bilmärke gällande de äldre bilmodeller som fortfarande rullar.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Jag har monterat scantechkuddar nu, de funkar bra men jag har ju också PF bussningar till övre motorfästet och i växellådan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Låter stadigt o bra. Nuvarande turbon har ja inte riktigt orkat byta på ännu. Men de får bli till våren. Har bara en svinkall carport å hålla till i nuförtiden.

    Lite historia; Monterade typ hårdast tänkbara bussningar som fanns för typ 10 år sen på en vanlig 2,0T. Överallt runt hela bilen. VILKET OLJUD det blev. Minsta sten på vägen dunkade till och när 3-tumssystemet bröla på fick man ha hörselskydd. Polarn spruta nån asfaltmatta för ljudbygge i taket o massa ställen. Vart klart bättre, men de gick inte å prata med passageraren utan å höja rösten.

    Väghållningen va nog det hårigaste ja vart me om på en 9k. Nästan jobbigt stadig i alla hastigheter man kom upp i. Kraftigare styrservo hade hjälpt till, men de hadde man inte råd eller tillgång till då.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Scan-tech bussningar för vevhusventilationen är det då ingen vidare kvalité på! Ruttnar isär efter 1år och nu är det slut med att handla nya såna mer..

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 075

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Håller med. Brukar köpa på biltema.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  10. #10
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    ScanTech tillverkar absolut inget alls! De är återförsäljare och köper in alla delar i sin tur. Och som sagts tidigare är det få tillverkare som ger sig på att tillverka motorkuddar till en saab. Inget som någon kommer på när de sitter på bussen på väg till sta´n så att säga.

    Så de har troligen inte många tillverkare att köpa från, alltså inte helt otroligt att de KAN komma från samma tillverkare som original men det måste INTE innebära att de är tillverkade efter exakt samma spec som de till saab....
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Håller med. Brukar köpa på biltema.
    Biltemas är lika usla enligt min erfarenhet!

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    ScanTech tillverkar absolut inget alls! De är återförsäljare och köper in alla delar i sin tur. Och som sagts tidigare är det få tillverkare som ger sig på att tillverka motorkuddar till en saab. Inget som någon kommer på när de sitter på bussen på väg till sta´n så att säga.

    Så de har troligen inte många tillverkare att köpa från, alltså inte helt otroligt att de KAN komma från samma tillverkare som original men det måste INTE innebära att de är tillverkade efter exakt samma spec som de till saab....
    riktigt så enkelt är det nog inte..........det är ju inte så att alla säljare av delar har att välja mellan de fabriker som redan nu gör specifika saker utan om man ser till Scantech så är det naturligtvis bara ett "brand" men ser de att det finns marknad för en produkt så tar de naturligtvis fram den i egen regi.

    Scantech är prispressaren nummer ett med enorm backup från ägarna i USA och jag har mycket svårt att tro att de köper in tex motorkuddar från Continental i Tyskland (bara för att de gör dom) om de kan få samma grej tillverkad för en bråkdel i kina.

  13. #13
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    riktigt så enkelt är det nog inte..........det är ju inte så att alla säljare av delar har att välja mellan de fabriker som redan nu gör specifika saker utan om man ser till Scantech så är det naturligtvis bara ett "brand" men ser de att det finns marknad för en produkt så tar de naturligtvis fram den i egen regi.

    Scantech är prispressaren nummer ett med enorm backup från ägarna i USA och jag har mycket svårt att tro att de köper in tex motorkuddar från Continental i Tyskland (bara för att de gör dom) om de kan få samma grej tillverkad för en bråkdel i kina.
    Rätt enkelt: Motorkudde till en saab 9000... Det är inte troligt att de kan ta fram en produktion i Kina för det och ändå tjäna pengar. Det kostar en hel del att utveckla tillverkningprocess även i Kina. Blir att sälja många kuddar i veckan för att tjäna pengar på det. Hade det vart a-bussningar till 9-5 är det en helt annan sak.
    Att då be en existerande tillverkare (som kanske redan finns i Kina) att göra om produkten i ett billigare och enklare material och att få med en ST logga så är ju saken biff.
    Samma tillverkare som original men ändock den rätta billighetskänslan.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    riktigt så enkelt är det nog inte..........det är ju inte så att alla säljare av delar har att välja mellan de fabriker som redan nu gör specifika saker utan om man ser till Scantech så är det naturligtvis bara ett "brand" men ser de att det finns marknad för en produkt så tar de naturligtvis fram den i egen regi.

    Scantech är prispressaren nummer ett med enorm backup från ägarna i USA och jag har mycket svårt att tro att de köper in tex motorkuddar från Continental i Tyskland (bara för att de gör dom) om de kan få samma grej tillverkad för en bråkdel i kina.
    Rätt enkelt: Motorkudde till en saab 9000... Det är inte troligt att de kan ta fram en produktion i Kina för det och ändå tjäna pengar. Det kostar en hel del att utveckla tillverkningprocess även i Kina. Blir att sälja många kuddar i veckan för att tjäna pengar på det. Hade det vart a-bussningar till 9-5 är det en helt annan sak.
    Att då be en existerande tillverkare (som kanske redan finns i Kina) att göra om produkten i ett billigare och enklare material och att få med en ST logga så är ju saken biff.
    Samma tillverkare som original men ändock den rätta billighetskänslan.
    inte troligt? du vet uppenbarligen inte vad det kostar att få saker gjorda i kina? Jag är på sätt och vis i branschen och har fått en del saker gjorda där och köper man små volymer så är det ett evigt jagande på de som vill sälja men jag har en del offerter på roliga saker..........bromstrummor, gjutna och färdigbearbetade med nav för lager. Serie på 500st skulle kosta 13USD styck...........plus då formverktyg och frakter men det är ändå en droppe i havet om man jämför vad marginalerna blir med normalt utpris här..........och det är lika på allting annat..........tänk då på hur det blir om du har deg i kassan och kan köpa 10000st av allting (vilket de ofta har som krav)
    Ett special vattenpumpslager som FAG i sverige skulle ha 700spänn för skulle kosta 8USD styck...........När det kom till kritan så var det dom som tillverkade dem åt FAG.........

  15. #15
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    inte troligt? du vet uppenbarligen inte vad det kostar att få saker gjorda i kina? Jag är på sätt och vis i branschen och har fått en del saker gjorda där och köper man små volymer så är det ett evigt jagande på de som vill sälja men jag har en del offerter på roliga saker..........bromstrummor, gjutna och färdigbearbetade med nav för lager. Serie på 500st skulle kosta 13USD styck...........plus då formverktyg och frakter men det är ändå en droppe i havet om man jämför vad marginalerna blir med normalt utpris här..........och det är lika på allting annat..........tänk då på hur det blir om du har deg i kassan och kan köpa 10000st av allting (vilket de ofta har som krav)
    Ett special vattenpumpslager som FAG i sverige skulle ha 700spänn för skulle kosta 8USD styck...........När det kom till kritan så var det dom som tillverkade dem åt FAG.........
    Vad tusan du är i branschen alltså, tar de inte mer för små volymer heller? Får man sålt 10 000 motorkuddar tro? Just tillverkningen ÄR billig men de måste ju ha mallar / verktyg med. Inte konstigt att nästan allt man tar i kommer från Kina då. Trodde att just "utveckligen" kostade men att sedan tillverkningen är billig visste jag. Sedan gäller det iof att de gör rätt med, ett parti med x antal tusen saker som sedan inte passar / fungerar är ju inget värd.

    Kanske inte konstigt att de har en stark ekonomi där borta.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Motorkuddar 9000 Saab vs Scantech

    om man ser till just motorkuddar på 9000 så lär väl marknaden vara begränsad, tror inte ens Scantech lägger nån ny order när de sålt innevarande lager. Idag kan man ju bara lägga ut tillverkning på sånt som säljer och det är nog lika överallt. ...........Även om de är relativt billiga i inköp så kan man ju inte köpa tusen stycken om man säljer tio om året..........

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-04-15, 14:49
  2. Scantech bensinpump som SAAB orginal?
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 18:07
  3. Byta motorkuddar 9000 -88
    Av Martin H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-01, 13:30
  4. Vilka motorkuddar saab 9000 93?
    Av potatis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 08:07
  5. Motorkuddar 9000-91 (bilder)
    Av George i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •