Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Mobilförberedelse i 9-5:an

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Mobilförberedelse i 9-5:an

    Hur kan man enklast ta reda på om bilen är förberedd för mobiltelefon. Finns kablaget fördraget. Om inte, vad måste man göra?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Kolla om du har mic. monterad vid backspegeln. Har du det är den telförberedd, bara att köpa en kabel hos SAAB och koppla ihop med hf-satsen (bakom stereon finns kontakten). Finns inte mic. kan du koppla in hf ändå men då får du sätta dit egen mic. och byta antennen på taket (kabeln finns dock). Ta ur stereon och leta rätt på en kontakt som sitter intejpad i kablaget bakom stereon (idioter som har gjort så), skär försiktigt upp tejpen och ta fram kontakten. Nu är din bil också hf-förberedd. Du behöver inte köpa originalmicen på SAAB, kostar bara onödigt mycket. Det går att bygga in hf-satsens mic. i panelen, jag gjorde så här i en kompis bil och det funkar alldeles utmärkt.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Kolla om du har mic. monterad vid backspegeln. Har du det är den telförberedd, bara att köpa en kabel hos SAAB och koppla ihop med hf-satsen (bakom stereon finns kontakten). Finns inte mic. kan du koppla in hf ändå men då får du sätta dit egen mic. och byta antennen på taket (kabeln finns dock). Ta ur stereon och leta rätt på en kontakt som sitter intejpad i kablaget bakom stereon (idioter som har gjort så), skär försiktigt upp tejpen och ta fram kontakten. Nu är din bil också hf-förberedd. Du behöver inte köpa originalmicen på SAAB, kostar bara onödigt mycket. Det går att bygga in hf-satsens mic. i panelen, jag gjorde så här i en kompis bil och det funkar alldeles utmärkt.
    Så all kablage (förutom den till micen och till telefonkonsollen) finns alltså förmonterad . Då e det alltså bara att köpa konsolen (och kablaget till denna), sen borde det i så fall vara plug ´n play, eller har jag glömt något. Förresten, ligger kablen till antennen bakom stereon den oxo, och vart kopplar man in kablen till micken? I konsollen?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Kolla om du har mic. monterad vid backspegeln. Har du det är den telförberedd, bara att köpa en kabel hos SAAB och koppla ihop med hf-satsen (bakom stereon finns kontakten). Finns inte mic. kan du koppla in hf ändå men då får du sätta dit egen mic. och byta antennen på taket (kabeln finns dock). Ta ur stereon och leta rätt på en kontakt som sitter intejpad i kablaget bakom stereon (idioter som har gjort så), skär försiktigt upp tejpen och ta fram kontakten. Nu är din bil också hf-förberedd. Du behöver inte köpa originalmicen på SAAB, kostar bara onödigt mycket. Det går att bygga in hf-satsens mic. i panelen, jag gjorde så här i en kompis bil och det funkar alldeles utmärkt.
    Så all kablage (förutom den till micen och till telefonkonsollen) finns alltså förmonterad . Då e det alltså bara att köpa konsolen (och kablaget till denna), sen borde det i så fall vara plug ´n play, eller har jag glömt något. Förresten, ligger kablen till antennen bakom stereon den oxo, och vart kopplar man in kablen till micken? I konsollen?
    Det är inte säkert att det finns en antennkabel i bilen längre. den togs bort 2002, Jag hade inte någon i min 9-5Aero Dock fanns kontakten för mobilinkopplingen (Den man kopplar in sin telefonspecifika adapter i)
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Niils

    Det är inte säkert att det finns en antennkabel i bilen längre. den togs bort 2002, Jag hade inte någon i min 9-5Aero Dock fanns kontakten för mobilinkopplingen (Den man kopplar in sin telefonspecifika adapter i)
    Det var en -02:a jag monterade i och där fanns kabeln. Lätt att hitta bakom stereon och svår att hitta i taket, instoppad "bakom" någon balkliknande sak i taket.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Min "hajfena" går o böja utan problem. Betyder det att det inte finns ngn antenn inuti ?. Det är väl ett rent h-lvete att dra en ny antennkabel, eller??? Jaja, får väl dra ut grejerna i mittkonsollen o titta efter.
    Det konstiga är att jag inte för så hemskt längesen bytade instrumentpanelen, och då såg jag inga lösa kablar. Kanske är VÄLDIGT väl intejpade...

    Förresten, kan ingen berätta hur ni gjorde när ni monterade mobiltelefon, Vad ni köpte för grejer, hur mycket ni fick riva loss (micken, antennkablen), bara så jag vet om det är något projekt jag klarar av INNAN jag köper grejorna...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 451
    Jag är också nyfiken. Ska montera handsfree till min 9-5 Aero. Hos BRL kostar material och arbete ca 3400 kr för ett komplett kit.

    Någon som har en bra ide vart man ska placera telefonhållaren? Jag ska nämligen montera in en navigator också. Vart ska man ha dessa prylar tycker ni?
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Du kan ju t.ex. köpa SAAB:s originalhållare att sätta till höger om ACC-displayen till telefonen. Sedan finns det en hållare att sätta vid luftintaget över SID:en, där kan du ha skärmen.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Håller på och sätter in handsfree i en 9-5 -02. Handsfreen är en SonyEricsson. Uppenbarligen fanns det ingen mic, för jag lossade panelen i taket och kollade där gallret sitter för ev. mic och det fanns ingen där. Hade redan en mic till HF satsen så jag stoppade den innanför gallret och det fungerar bra.

    Till problemen:
    1 - finns det någon högtalare monterad i bilen?
    Hör bara motparten i mobilen. Om jag måste köpa en högtalare vad är bra?

    2 - Antenn, Hittade inte antennkabeln bakom stereon, så jag kollade i A- stolpen bakom klädseln, ingen där. Tog ned innertaket bak och upptäcker att det inte finns någon kabel kopplad till antennen. Är det en dummy eller kan jag koppla kabel till den befintliga antennen? Antennen är hård, går ej att böja och vad jag har hört/läst så kan man böja dummys.
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Håller på och sätter in handsfree i en 9-5 -02. Handsfreen är en SonyEricsson. Uppenbarligen fanns det ingen mic, för jag lossade panelen i taket och kollade där gallret sitter för ev. mic och det fanns ingen där. Hade redan en mic till HF satsen så jag stoppade den innanför gallret och det fungerar bra.

    Till problemen:
    1 - finns det någon högtalare monterad i bilen?
    Hör bara motparten i mobilen. Om jag måste köpa en högtalare vad är bra?

    2 - Antenn, Hittade inte antennkabeln bakom stereon, så jag kollade i A- stolpen bakom klädseln, ingen där. Tog ned innertaket bak och upptäcker att det inte finns någon kabel kopplad till antennen. Är det en dummy eller kan jag koppla kabel till den befintliga antennen? Antennen är hård, går ej att böja och vad jag har hört/läst så kan man böja dummys.
    1 - Ljudet går ut i stereons högtalare om du kopplar in hf-satsen med originalkabel.

    2 - Eftersom du inte har tel-förberedd bil så har du dummy, men kabeln borde finnas iaf. Kolla i taket bak vid antennen om den inte är instoppad "bakom" balken (eller vad det nu är) som är precis vid antennen. Sen får du givetvis köpa en riktig antenn också.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Det är så alltså, dock verkar det inte fungera med högtalarna. Jag har köpt kabelsatsen av Saab och alla kopplingar passar osv. Hur skall displayen reagera, läste lite snabbt i manualen(jobbar med data) och där stod det att "Telephone" skulle dyka upp i displayen, stämmer?
    Vad kan det vara för fel?

    Antennkabeln ska jag leta imorgon, försökte leta vid a-stolpen på höger sida, men jag kanske inte grävde tillräckligt......

    Har just nu en ganska dyr mobilhållare..........
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av svl_per
    Det är så alltså, dock verkar det inte fungera med högtalarna. Jag har köpt kabelsatsen av Saab och alla kopplingar passar osv. Hur skall displayen reagera, läste lite snabbt i manualen(jobbar med data) och där stod det att "Telephone" skulle dyka upp i displayen, stämmer?
    Vad kan det vara för fel?

    Antennkabeln ska jag leta imorgon, försökte leta vid a-stolpen på höger sida, men jag kanske inte grävde tillräckligt......

    Har just nu en ganska dyr mobilhållare..........

    Stämmer bra att det ska stå "Telephone" i displayen. Något måste vara fel om du inte får upp det och inget ljud i högtalarna, kolla upp detta istället för att köpa extra högtalare. Det är ju liksom det som är meningen med hf. Antennkabeln ligger troligtvis bakom stereon, leta där i första hand. Nere till höger är ett tips, där har jag hittat mina.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Jag ska kolla upp vad som är galet, kanske man skall hälsa på stjärnfyrkant el. någon annan mobilinstallatör, dock känns det inte rätt, vill fixa själv(med hjälp av STCS). Kan inte släppa detta med antennen, borde den inte gå via a-stolpen ned till stereon? eller går den någon annan väg....ska gräva imorgon....snark... Tack för hjälpen så länge
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Jo den går ner via a-stolpen, fast de brukar vara dragna ända till "stereon".
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Lyssna nu.... from. våren 02 försvann antenn kabeln på de bilar som INTE är förberedda för mobiltelefon. (DVS. har dummy antenn samt saknar mic.) När det gäller dummy antennen finns det varieanter som inte är mjuka i fenan. Den mjuka kom modellåret 03 om jag kommer ihåg rätt.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 431
    Citat Ursprungligen postat av Niils
    Lyssna nu.... from. våren 02 försvann antenn kabeln på de bilar som INTE är förberedda för mobiltelefon. (DVS. har dummy antenn samt saknar mic.) När det gäller dummy antennen finns det varieanter som inte är mjuka i fenan. Den mjuka kom modellåret 03 om jag kommer ihåg rätt.
    Den bil jag senast monterade hf i var en -02:a som INTE var telförberedd. I den fanns det kabel, inte så lätt att veta att de snålar in på en sån sak. Antagligen var det väl en tidigare -02:a.
    Audi A4
    Saab 9-5
    STCS #3660

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Harlösa, Skåne
    Inlägg
    250
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aero
    Citat Ursprungligen postat av Niils
    Lyssna nu.... from. våren 02 försvann antenn kabeln på de bilar som INTE är förberedda för mobiltelefon. (DVS. har dummy antenn samt saknar mic.) När det gäller dummy antennen finns det varieanter som inte är mjuka i fenan. Den mjuka kom modellåret 03 om jag kommer ihåg rätt.
    Den bil jag senast monterade hf i var en -02:a som INTE var telförberedd. I den fanns det kabel, inte så lätt att veta att de snålar in på en sån sak. Antagligen var det väl en tidigare -02:a.
    Kanske lite hård i orden var jag.men efter att ha monterat ett 60-tal 9-5:or så får man en viss vana. Jag blev lika förvånad när det märktes att man sparade in på en sådan sak mitt under ett modellår. Gav oss många gråa hår ibörjan.
    Saab 2000 bra mycket snabbare än din bil...
    Kör: Saab 95 V4-73, Cadlillac BLS 2.0 Biopower -08 samt Saab ng9-5 TiD4 Vector Hirsch -10
    Produktionsrapporterna ng9-5 och 9-4X https://9-5sc2012.com/productionreport/

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Då har jag goda förutsättningar att hitta kabel för det är en tidig -02:a som är uttagen i oktober -01. Pratade med Stjärnafyrkant som bla. installerar handsfree, han gav mig ett tips angående mitt problem med att motparten inte hörs i högtalarna. Kolla hur många kablar som finns i kontaktstycket som man kopplar till handsfree enheten. På bilar som inte alls var teleförbered fanns det bara 2 kablar i kontakten. De som var förbered hade minst 5 st hade han för sig. Känns detta bekant för någon här? Ska kolla upp hur det ser ut på min.
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Sundsvall Medlemsnr:6806
    Inlägg
    166
    Har felsökt lite själv och kommit fram till att det är telefonen som felar. Testade en annan T630 och den fungerade direkt. Stereo tonade ned, "Telephone" dislayades och jag hörde motparten i högtalarna(ren). Till problemet som kvarstår, dom hör inte mig. Kollade anslutningarna i HF satsen mm, men problemet kvarstår, ska kolla micken mm. Ang felet på mobilen så verkar det vara anslutningsytorna som det är fel på, blir ingen kontakt. Trycker jag ned telefonen i hållaren så hoppar profilen för bil upp på telefondisplayen. Släpper jag så tappar den kontakten. Ska lämna in mobilen för service på det.
    _______________________
    9-3 Vector 2.0 BioPower -08 SC

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Exakt vad krävs för att få det att funka och vad kostar det? Min bil är förberedd för HF. Både jag och min sambo har T630 vilket naturligtvis underlättar vid val av telefonhållare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •