Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289

    Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Hej!

    Helt plötsligt utan förvarning har det börjat skrapa som fan varje gång man försöker växla till tvåan, precis som när man råkar släppa upp kopplingen för tidigt. Det händer endast på tvåan, de andra växlarna går i utan större problem.

    Bilen har gått snart 23 000 mil med original låda, nyligen bytt till aerokoppling och lite extra pulver.

    Är det nåt att ens fundera på att laga eller ska man satsa på att byta ut hela lådan? En grej till är att jag måste dutta till på växelspaken varje gång jag stängt av bilen för att får ur nyckeln.

    Tittade på laga.se och hittade en hel del hyffast billiga lådor. 7000-13 000 mil för 3-5000 spänn, varierande årsmodell.

    Är det nåt speciell årsmoddell man ska hålla sig till, tänkte om det uppdaterades någonting t.ex. -02 eller så.

    Är alla 9-5-lådor lika eller måste jag hålla mig till 2.3 eller en viss årsmodell?
    De flesta jag kollat på heter antingen FM55B05 eller FM55B01, fungerar båda i min bil? samma utväxling osv?

    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 458

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hej!

    Helt plötsligt utan förvarning har det börjat skrapa som fan varje gång man försöker växla till tvåan, precis som när man råkar släppa upp kopplingen för tidigt. Det händer endast på tvåan, de andra växlarna går i utan större problem.

    Bilen har gått snart 23 000 mil med original låda, nyligen bytt till aerokoppling och lite extra pulver.

    Är det nåt att ens fundera på att laga eller ska man satsa på att byta ut hela lådan? En grej till är att jag måste dutta till på växelspaken varje gång jag stängt av bilen för att får ur nyckeln.

    Tittade på laga.se och hittade en hel del hyffast billiga lådor. 7000-13 000 mil för 3-5000 spänn, varierande årsmodell.

    Är det nåt speciell årsmoddell man ska hålla sig till, tänkte om det uppdaterades någonting t.ex. -02 eller så.

    Är alla 9-5-lådor lika eller måste jag hålla mig till 2.3 eller en viss årsmodell?
    De flesta jag kollat på heter antingen FM55B05 eller FM55B01, fungerar båda i min bil? samma utväxling osv?

    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus
    Min gjorde likadant i början av året. Visade sig vara knäckhylsan i lådan som gett vika och vad jag förstår så ligger den och spänner mot synkarna till tvåans växel.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Min gjorde likadant i början av året. Visade sig vara knäckhylsan i lådan som gett vika och vad jag förstår så ligger den och spänner mot synkarna till tvåans växel.
    Ok, är det något som är billigt/enkelt att byta? Vad gjorde du, lagade eller bytte?

    Mvh Marcus

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 458

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Min gjorde likadant i början av året. Visade sig vara knäckhylsan i lådan som gett vika och vad jag förstår så ligger den och spänner mot synkarna till tvåans växel.
    Ok, är det något som är billigt/enkelt att byta? Vad gjorde du, lagade eller bytte?

    Mvh Marcus
    Jag fick mitt gjort på garanti, hade fått lådan renoverad mindre än ett år innan för att backdrevet hade kapitulerat.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Är det någon som vet om FM55B05 fungerar i min bil? Antar att jag har FM55B01 eftersom det är en -98. Är det några skillnader på lådorna som gör att man bör välja den ena före den andra?

    Mvh Marcus

  6. #6
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Är det någon som vet om FM55B05 fungerar i min bil? Antar att jag har FM55B01 eftersom det är en -98. Är det några skillnader på lådorna som gör att man bör välja den ena före den andra?

    Mvh Marcus
    Den fungerar. Ingen skillnad på dem förutom att B05 har dubbla infästningsmönster för motorfästet under batteriet. Därmed passar den både på de lite äldre samt de lite nyare.

    Knäck(kollaps)hylsan är en trolig orsak. Lådan måste isär för byte. Vad det kostar beror på var/vem som gör det.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #7
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Hur är det med "uppdateringssatsen" då? Den borde väl sitta i från början från och med nått modellår? Eller är det samma delar som från början fast nya och hela och inte förbättrade?

    Mvh Marcus

  8. #8
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hur är det med "uppdateringssatsen" då? Den borde väl sitta i från början från och med nått modellår? Eller är det samma delar som från början fast nya och hela och inte förbättrade?

    Mvh Marcus
    Vid renovering så sätter man så klart i den satsen!

    Merparten av delarna är nog förbättrade medans andra bara är utbytes pga av slitage. Har tyvärr ingen info om vilka delar som gäller vad...

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 067
    Medlem#
    7289

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Beställde en låda nu från 2003, hade gått ca 8500 mil, för 5000,-
    Tyckte det var ett bra pris. blev en FM55B05 som suttit i en 2.0t men det spelar väl ingen roll, är väl samma i alla 9-5'or?

    Mvh Marcus

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 801
    Medlem#
    10069

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Beställde en låda nu från 2003, hade gått ca 8500 mil, för 5000,-
    Tyckte det var ett bra pris. blev en FM55B05 som suttit i en 2.0t men det spelar väl ingen roll, är väl samma i alla 9-5'or?

    Mvh Marcus
    nyare bilar ha annolunda utväxling på 4&5:an har jag hört någonstans, gissar på att någon kan detta bättre Johan H, MRX är ju kungar på lådor tex.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Beställde en låda nu från 2003, hade gått ca 8500 mil, för 5000,-
    Tyckte det var ett bra pris. blev en FM55B05 som suttit i en 2.0t men det spelar väl ingen roll, är väl samma i alla 9-5'or?

    Mvh Marcus
    nyare bilar ha annolunda utväxling på 4&5:an har jag hört någonstans, gissar på att någon kan detta bättre Johan H, MRX är ju kungar på lådor tex.
    Den fungerar fint, ingen skillnad.

    Förändringen på utvxl kom ca -04-05, de heter ..B06.

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    Citat Ursprungligen postat av kwansa

    nyare bilar ha annolunda utväxling på 4&5:an har jag hört någonstans, gissar på att någon kan detta bättre Johan H, MRX är ju kungar på lådor tex.
    Den fungerar fint, ingen skillnad.

    Förändringen på utvxl kom ca -04-05, de heter ..B06.

    mvh johan

    Hej!!

    Skiljer på storlek på drev samt utformning 4-5 ex om man byter till gamla kortlådans 5 drev så funkar inte lock tillsammans då lock är annorlunda på ng 900-vs-93 samt själva utväxl på drev.

    Skruvar alla saablådor+andra bilmodeller!!!!

    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

  13. #13
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 789
    Medlem#
    3183

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Aero-E-Tuna
    "då lock är annorlunda på ng 900-vs-93 samt själva utväxl på drev."
    Nu var det tal om 9-5a här (retas lite)
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kjula flygraka!!:) #Flygplats# the place to be!!!!
    Inlägg
    1 689

    Re: Borstar tänderna varje gång man lägger i 2'an, 9-5 2.3t -98

    [quote=Johan H]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero-E-Tuna":3estdgtu
    "då lock är annorlunda på ng 900-vs-93 samt själva utväxl på drev."
    Nu var det tal om 9-5a här (retas lite)[/quote:3estdgtu]

    Hehe

    Ja Johan de såg jag väl!!

    Men de har ju fortfarande samma utvxl så spela liga fotboll!

    Retas jag med!!
    Saab Lotus Exige
    Rörramsbygge med Rwd & B236

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-01-13, 18:30
  2. T7 Can flash kraschar varje gång när jag skall läsa ur box!
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 01:53
  3. Volymen återställs varje gång jag startar bilen, 9-3og
    Av tlundberg i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-02, 22:53
  4. Svar: 47
    Senaste inlägg: 2005-05-02, 17:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •