Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Varför exakt finns det här problemet?
    Läste någon artikel om att kolvar osv var underdimensionerade osv osv men vad har det med oil sludge att göra?

    Så när man ska renovera motorn..kan man inte modda den från grunden på nå vis att man inte behöver ha någon uppgraderingssats eller ens ligga i riskzonen för oil sludge...

    sorry om jag nu ställer korkade frågor..men hey,,frågar man inte får man ju inget veta.
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Du kan byta ut originalkolvarna mot de som sitter i SAAB 9000, sk. T5 kolvar.
    Då kan du mer eller mindre vara säker på att du slipper problemet med oilsludge.

    Gör en sökning på T5 kolvar så lär du hitta mer information.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Förmodligen är det inte bara en sak som gör att detta problem uppkommer. Däremot så vet man att kolvarna gör skillnad och även så den senaste, nr6, versionen av vevhusventilation.
    Att kolvarna är underdimensionerade kan jag inte hålla med om då de håller för den effekt som finns original och en hel del till. Dock har kolvringarna lite övrigt att önska då det är de som släpper förbi alltför mycket bränsle/luft/avgasblandning. Meningen är att vevhusventilationen ska ventilera bort denna blandning, vilket version 1-5 inte klarar av. Blandningen hamnar därför i oljetråget och förstör oljan. Oljan smörjer och rengör då dåligt och detta gör att motorn slits ut i förtid.
    Som Fahrer skriver så kan man byta till T5 kolvar med tillhörande ringar. Tillkommer gör isf också stakar och toppackning från samma motor. Eller så smäller man i smidda kolvar från Wössner eller JE. Dessa passar utan byte av stakar och packning.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Eller letar man upp en mekanisk verkstad och ber dem svarva ned T5 kolvtopparna 1,1mm och kör med original T7 packning, man behöver dock fortfarande T5 stakarna.

    Trevlig helg allihopa

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Ta en titt på på Göran Larssons sida om oil sludge http://www.mitt-eget.se/saab/information_ccv.shtml Ett bra recept mot dessa problem är tätare oljebyten, ffa om man kör korta sträckor.
    /Johan

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Hej!

    Ahhh.. alla har fel o sätter skulden på kolvringar som "svagare".

    Detta är fel, den riktiga och enda som är fel med T7 kolv är att den saknar helradie kolvkjol.
    Man kanske skulle skriva process skillnad om vad som händer under andra kolvringen (T5 vs T7 kolv)så man får lite mer klarheten?

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 979

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Helt rätt, JE använder till och med Saab Orginal T7 kolvringar till sin kolvar för T7 motorer Dock inte den gamla serien som var av typen Total Seal (Utgått för den delen till dessa kolvar.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Hej!
    @gazer:

    Total Seal passar inte i en motor med oljeduschning av kolvar då ring 2 har minskad expanderingskraft, förmycke olja under den.

    Vitsen med helradie kolkjol är att under ring 2 finns gaskudde som tampongzon och som motvikt till den finns en oljefilm ("hydraulisk packbox") från under kolvringar till botten av kolven.

    Avsaknad av oljefilm (samma som bruten radie på kolvkjol) ger stora blow-bi förluster på en långslagig maskin, Total Seal ger mindre blow-bi som belastar andra kolvring och oljan tränger upp mellan första o andra ringen.

    Va inte ledsen för det du har just nu, bäst i längden

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Hej!

    Ahhh.. alla har fel o sätter skulden på kolvringar som "svagare".

    Detta är fel, den riktiga och enda som är fel med T7 kolv är att den saknar helradie kolvkjol.
    Man kanske skulle skriva process skillnad om vad som händer under andra kolvringen (T5 vs T7 kolv)så man får lite mer klarheten?

    Mvh H-engine
    Detta är absolut första gången jag har sett någon säga, att det är där felet ligger. ALLA snackar om ringarna och har gjort så i alla tider. Det är därför jag säger ringarna. Menar givetvis inte att du och gazer3312 har fel bara för det. Hoppas att det är det som är felet så att man VET nu.

    Mvh Per-Ola
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Hej!
    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Eller så smäller man i smidda kolvar från Wössner eller JE.
    Mvh Per-Ola
    Alla Wössner och JE kolvar till SAABar med komphöjd på runt 34mm har 1,5mm kolvringar och helradie kolvkjol.

    Vad den riktiga problemet är vet ju dom på SAAB, men, av kostnadsmässiga skal så byter man inte kolvar i en motor, att höja effektivitet på vevhus ventilation är ju en sak jag skulle göra själv om jag satt i deras position.

    Detta har visat sig fungerande för en serieproducerat motor, ingen diskussion om saken, där man kör med hård trimmade motorer med eftermarknads kolvar som nämndes här talar sin sak, även om i dessa motorer finns rejält förhöjda expansions tryck och sammtidigt blow-bi (förvisso även kolvringens expanderingskraft är högre av samma anledning) , har inte detta ödelagt någon motor tack vare kolvens konstruktion.

    Så, om ALLA pratar om en sak, måste det finnas anledning för detta med. Har lärt mig att på en företag där 2 tänker likadant att en är överflödig

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    så summa kardemumma..det är kolvarnas fel att oil sludge problemet finns?
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  12. #12
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    så summa kardemumma..det är kolvarnas fel att oil sludge problemet finns?
    Jag skulle vilja säga att den typ av kolvar T7 använder sig av i kombination med en vevhusvent som inte klarar av det är orsaken till oilsludge.
    Det går inte att ge en enda orsak, det är flera faktorer som spelar in.
    En bättre vevhusvent hade räddat många motorer, men annorlunda kolvar kanske hade gjort att bättre vevhusvent aldrig hade behövts.

    Men, väldigt förenklat, visst fan är kolvarna en stor bidragande faktor. Kolla bara på T5 som i stort aldrig haft några problem med oilsludge, det är ju i princip bara kolvarna som skiljer T5 från T7 (mekaniskt iaf).
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    men den här vevhusventilationen vad exakt är det?Är det en slang elr vad är det liksom..

    jaa dum fråga men jag måste ju få veta.
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Citat Ursprungligen postat av Diana
    men den här vevhusventilationen vad exakt är det?Är det en slang elr vad är det liksom..

    jaa dum fråga men jag måste ju få veta.
    Har ingen hittills i tråden hänvisat till Göran Larssons sammanställning så gör jag det nu: http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    198

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    ja så står det "skapas ett övertryck i motorns vevhus" ja var fan är vevhuset då?Vevhusventilationen i sig är det bara ett sätt att få ut gaserna elr vadå?
    Saab 9-5 2,0t kombi -00

    Saab 9-5 AERO sedan -01

  16. #16

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Hej!

    Vid kompression och förbränning blir det tryck på ovansidan av kolven.
    Kolringarnas uppgift är att täta mot cylinderväggen och hindra trycket läcka ner på undersidan av kolven. Kolvringar kan dock aldrig vara 100% täta, det läcker hela tiden lite förbi kolvarna.
    Det som läcker förbi kolvarna hannar i vevhuset, dvs. där bland annat vevaxel, vevstakar och motorolja befinner dig.

    Det är inte önskvärt att ha något övertryck här, så man vill ha nån form av ventilation som släpper ut trycket (=vevhusventilation).

    Förr i tiden löste man det med rör som släppte ut trycket i atmosfären.
    Sedan insåg man på att det var ganska miljöskadliga gaser som kommer ut ur vevhuset.
    Man löste det genom att istället släppa ut vevhusgaserna i motorns insugsrör, så att gaserna åker in i motorn och förbränns.
    Detta fungerar bra förutsatt att vevhusventilationen är rätt dimensionerad.
    SAAB 9000 2,3T/225 -98, Valmet 901 -88

  17. #17
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Det här med oilsludge..funderingar o motorrenovering

    Kolla på http://sv.wikipedia.org/wiki/Fyrtaktsmotor där finns en rätt bra bild på hur det funkar. Dock är den väldigt förenklad och någon vevhusventilation syns inte på den bilden.
    Vevhuset är den nedre delen, där oljan ligger. Problemet uppstår när gaser tar sig förbi kolven och ner i vevhuset och enkelt förklarat förstör oljan.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

Liknande ämnen

  1. Funderingar ang oilsludge och årtal
    Av Gyllis i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-08-26, 17:20
  2. Motorrenovering 2,3
    Av Matte765 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 15:26
  3. RSV motorrenovering ?
    Av rgolsson i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-02-02, 00:19
  4. Motorrenovering 9-5 -98
    Av Slender i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-30, 14:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •