Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Hej,

    Min fram till nu underbart pålitliga SAAB 9000 2,3T -98 har tvingat mig till bärgning två gånger under de senaste veckorna. Den har gått 24 000 mil.

    1) Bilen startade helt enkelt inte. Det visade sig att bränslepumpen lagt av, vilket kanske inte är så konstigt efter 24 000 mil.

    2) En dryg vecka senare kommer jag körande i 90-100 på landsväg. Tankmätaren visar på strax under 20 liter. Plötsligt tappar motorn kraft och svarar inte alls på nedväxling/gas. Det tar några sekunder av kontinuerligt obönhörligt krafttapp, så har motorn lagt av helt. Check Engine lyser.

    När bärgaren kommer och jag berättat att bensinpumpen nyligen bytts, fyller han på 5 liter bensin med motiveringen att bensinpumpsbyten kan leda till att tankmätaren börjar visa fel. Det gick ändå inte att starta motorn och när han lyssnade på bensinpumpen när jag vred om startnyckeln, lät det inte som om bensinpumpen gick. Bilen togs till verkstad. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte hade larmat på/av när jag gjorde startförsöket. Pinsamt, men så är det. Motorn brukar ju ändå gå igång en kort stund (på restbränsle som är kvar i systemet?), när man inte avaktiverat startspärren, men nu var det bara startmotorn som gick runt.

    Hur som helst - efter en stund ringde bilverkstaden och berättade att bilen gick hur fint som helst. Eftersom de inte hittade något fel, undrade de om jag verkligen larmat på/av för att inaktivera startspärren. Men hallå tyckte jag, bilen dog ju under färd! Men de hade alltså rätt angående startspärren.

    Nu börjar jag tro att både bärgaren och verkstaden är rätt ute. Teori: Om tankmätaren visade fel, fick jag helt enkelt bensinstopp. Att 5 liter bensin inte fick igång bilen, förklaras av att varken han eller jag larmade på/av före startförsöken. Att motorn överhuvudtaget inte tände, berodde på att bränslepumpen då inte pumpade och att det inte fanns några bränslerester i systemet att tända på, eftersom det p g a bensinstoppet var helt torrt i systemet.

    Några frågor:
    1) Är det sannolikt att ingreppet "att byta bränslepump" kan få som bieffekt att tankmätaren börjar visa fel (bärgaren menade ju att så är fallet)?
    2) Om svaret på 1) är "ja", hur hänger det ihop? Försök gärna förklara!
    3) Om tankmätararen visar fel och det har samband med bytet av bensinpump, innebär det en illa utförd operation eller kan det lika gärna vara otur?

    Tanken var f ö helt full när bensinpumpen byttes och mätaren visade på fullt även efter bytet. Sedan gick den gradvis ned till strax under 20 liter, då jag drabbades av motorstopp (bensinstopp?).

    DI-kasetten fungerar.

    Bilen står kvar på verkstaden (inte den som bytte bensinpumpen) och de ska nu kolla tankmätaren. Var på väg till ett viktigt möte när stoppet inträffade. Hade kört 19 av 27 mil. Missade mötet och tvingades ägna resten av dagen åt bärgning/hemresa medelst tåg.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    1: Ja det kan hända och har hänt. Och det är djävligt lurigt då man är van att lita på mätaren. Vet du ungefär hur långt du hade kört sedan förra tankningen?
    2: En förklaring jag har hört är att själva mätarinstrumentet i instrumentpanelen kan skadas av en bränslepump som havererar. Jag vet på bilar som har bytt havererad bränslepump och fått mätarfel så kvarstår mätarfelet även om man byter bränslepump en gång till.
    3: Kan vara ren otur, se 2

    /Johan

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    det enda som händer är väl isåfall att man är ovarsam vid demontering eller montering av armaturen. Det är ju lite trixit att få ur och det är nog lätt hänt att man kanske skadar sprötet. Sen får man vara noga att armaturen sitter rätt när man satt ner den också, det är ju markeringar som visar hur den ska sitta .

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Tack för svar!

    1: Ja det kan hända och har hänt. Och det är djävligt lurigt då man är van att lita på mätaren. Vet du ungefär hur långt du hade kört sedan förra tankningen?

    Har ingen bra koll på detta, men när jag tänker efter stod mätaren på c:a 30 liter vid resstart och den borde stått närmare 10 än 20 liter efter 19 mil. När resan började tänkte jag i alla fall "bra, då behöver jag inte tanka förrän efter mötet".

    Normalt sett brukar ju mätaren falla snabbast på slutet och visa "tomt" när det fortfarande är några liter bensin kvar.

    Har f ö blivit allergisk mot icke-fungerande tankmätare. Köpte en splitter ny båt med 145 liter fast tank i våras, med två tankmätare - en analog och en digital som hör ihop med motorinstrumenteringen. Den analoga visar tom tank hela tiden och den digitala visar konstant på full tank. Mycket irriterande!

    Det ska bli intressant att höra vad verkstaden säger om tankmätaren!

    Återkommer med besked.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Hej,

    Min fram till nu underbart pålitliga SAAB 9000 2,3T -98 har tvingat mig till bärgning två gånger under de senaste veckorna. Den har gått 24 000 mil.

    1) Bilen startade helt enkelt inte. Det visade sig att bränslepumpen lagt av, vilket kanske inte är så konstigt efter 24 000 mil.

    2) En dryg vecka senare kommer jag körande i 90-100 på landsväg. Tankmätaren visar på strax under 20 liter. Plötsligt tappar motorn kraft och svarar inte alls på nedväxling/gas. Det tar några sekunder av kontinuerligt obönhörligt krafttapp, så har motorn lagt av helt. Check Engine lyser.

    När bärgaren kommer och jag berättat att bensinpumpen nyligen bytts, fyller han på 5 liter bensin med motiveringen att bensinpumpsbyten kan leda till att tankmätaren börjar visa fel. Det gick ändå inte att starta motorn och när han lyssnade på bensinpumpen när jag vred om startnyckeln, lät det inte som om bensinpumpen gick. Bilen togs till verkstad. Tyvärr måste jag erkänna att jag inte hade larmat på/av när jag gjorde startförsöket. Pinsamt, men så är det. Motorn brukar ju ändå gå igång en kort stund (på restbränsle som är kvar i systemet?), när man inte avaktiverat startspärren, men nu var det bara startmotorn som gick runt.

    Hur som helst - efter en stund ringde bilverkstaden och berättade att bilen gick hur fint som helst. Eftersom de inte hittade något fel, undrade de om jag verkligen larmat på/av för att inaktivera startspärren. Men hallå tyckte jag, bilen dog ju under färd! Men de hade alltså rätt angående startspärren.

    Nu börjar jag tro att både bärgaren och verkstaden är rätt ute. Teori: Om tankmätaren visade fel, fick jag helt enkelt bensinstopp. Att 5 liter bensin inte fick igång bilen, förklaras av att varken han eller jag larmade på/av före startförsöken. Att motorn överhuvudtaget inte tände, berodde på att bränslepumpen då inte pumpade och att det inte fanns några bränslerester i systemet att tända på, eftersom det p g a bensinstoppet var helt torrt i systemet.

    Några frågor:
    1) Är det sannolikt att ingreppet "att byta bränslepump" kan få som bieffekt att tankmätaren börjar visa fel (bärgaren menade ju att så är fallet)?
    2) Om svaret på 1) är "ja", hur hänger det ihop? Försök gärna förklara!
    3) Om tankmätararen visar fel och det har samband med bytet av bensinpump, innebär det en illa utförd operation eller kan det lika gärna vara otur?

    Tanken var f ö helt full när bensinpumpen byttes och mätaren visade på fullt även efter bytet. Sedan gick den gradvis ned till strax under 20 liter, då jag drabbades av motorstopp (bensinstopp?).

    DI-kasetten fungerar.

    Bilen står kvar på verkstaden (inte den som bytte bensinpumpen) och de ska nu kolla tankmätaren. Var på väg till ett viktigt möte när stoppet inträffade. Hade kört 19 av 27 mil. Missade mötet och tvingades ägna resten av dagen åt bärgning/hemresa medelst tåg.

    Mvh
    Ja, har hänt. Orsaken är att "byta bensinpumpen" på verkstad normalt betyder byta tankarmatur, i vilken även bensinmätarens givare sitter. Fel tankarmatur ger fel på bränsleavläsning. Kontrollera att tankarmaturen verkligen är den som ska sitta där, skulle säga att den naturliga förklaringen är att så inte är fallet. Om det är fel variant, skicka räkning till ursprungliga verkstaden för byte till rätt tankarmatur.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Ja, har hänt. Orsaken är att "byta bensinpumpen" på verkstad normalt betyder byta tankarmatur, i vilken även bensinmätarens givare sitter. Fel tankarmatur ger fel på bränsleavläsning. Kontrollera att tankarmaturen verkligen är den som ska sitta där, skulle säga att den naturliga förklaringen är att så inte är fallet. Om det är fel variant, skicka räkning till ursprungliga verkstaden för byte till rätt tankarmatur.
    Tack för tipset, har ringt upp verkstaden och informerat (de hade inte gjort något med bilen än idag).

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Du kan helt enkelt fått en komplett pump med armatur som egentligen är till årsmodellerna 90-94. De har ett annat motståndsvärde i i nivågivaren.

    Det viktigaste, som väldigt många verkstäder slarvar med, är att vinkla flottörarmen så den står ca 5 mm ovanför botten på armaturen. De äldre ska ha tvärtom, ca 5 mm under bottenkoppen.
    Hoppas ja inte blanda ihop nu. Va ett tag sen ja läste på.

    Eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att låta verkstan byta pump, så kollar ja alltid hur flottörarmen står på gamla pumpen innan montering. Man slipper en del besvär då.

    Föresten, varför använder så få trippmätaren till nåt vettigt, exempelvis hur långt man kört? Har man tankat fullt några gånger så vet man ju hur mycket den drar i snitt. Och då blir man inte överraskad på fel sätt.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Du kan helt enkelt fått en komplett pump med armatur som egentligen är till årsmodellerna 90-94. De har ett annat motståndsvärde i i nivågivaren.

    Det viktigaste, som väldigt många verkstäder slarvar med, är att vinkla flottörarmen så den står ca 5 mm ovanför botten på armaturen. De äldre ska ha tvärtom, ca 5 mm under bottenkoppen.
    Hoppas ja inte blanda ihop nu. Va ett tag sen ja läste på.

    Eftersom jag aldrig skulle komma på tanken att låta verkstan byta pump, så kollar ja alltid hur flottörarmen står på gamla pumpen innan montering. Man slipper en del besvär då.

    Föresten, varför använder så få trippmätaren till nåt vettigt, exempelvis hur långt man kört? Har man tankat fullt några gånger så vet man ju hur mycket den drar i snitt. Och då blir man inte överraskad på fel sätt.
    Har nu fått besked om att det var soppatorsk och att mätaren alltså visat fel. Ska till Norrköping och hämta bilen imorgon och sedan kontakta Svenska Bil Globen angående deras tidigare insats.

    Naturligtvis är det inte dumt att använda tripmätaren och det gör jag alltid i tjänsteärenden. Privat brukar jag ta semester från tripmätaren, vilket tidigare gått jättebra. Fast nu kommer den användas flitigt ett tag framöver. Det förefaller väldigt lämpligt att som SOP (Standard Operating Procedure) använda tripmätaren efter byte av bensinpump, tills man är säker på att bränslemätaren visar rätt.

    Underbart med all info här!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  9. #9
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 561
    Medlem#
    8163

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Det förefaller väldigt lämpligt att som SOP (Standard Operating Procedure) använda tripmätaren efter byte av bensinpump, tills man är säker på att bränslemätaren visar rätt.
    Givet att man tankar fullt precis efter bytet... ;-) Det är den första tanken (eller vad som är kvar av den) som är krititskt
    /Johan

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Det förefaller väldigt lämpligt att som SOP (Standard Operating Procedure) använda tripmätaren efter byte av bensinpump, tills man är säker på att bränslemätaren visar rätt.
    Givet att man tankar fullt precis efter bytet... ;-) Det är den första tanken (eller vad som är kvar av den) som är krititskt
    /Johan
    Rätt så!

    En annan viktig lärdom för mig är att alltid larma på/av (SAAB 9000 med startspärr) vid startförsök. Man är ju van att motorn går igång en kort stund även med startspärr, men det fungerar ju bara så länge som det finns bensinrester i bränslesystemet. Efter bensinstopp eller några startförsök med startspärr, är ju systemet torrt och då kan man lura skjortan av sig själv.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Hej igen,

    Hämtade bilen i lördags och så här blev det:

    Servicedatum 2009-09-28 (första bärgningen):
    12317-01 LÄS FELKODER OCH SLUTKONTR M DIAGNOSINSTRUMENT, STÖLDLARM
    105328679 BRÄNSLEPUMP 1
    24110-04 BRÄNSLEPUMP
    FÖRBRUKNINGSMATERIAL

    Servicedatum 2009-10-06 (andra bärgningen):
    Bilen bärgad stannade under körning
    Und med Tech 2 felkod P0130. Koll
    Bränsletryck, koll
    Tändkasett, provkörning
    Raderat felkod/inget
    Fel framme nu/d/m
    Bränslepump för justering av tankarmatur/visade fel/kört soppatorrt
    104160511 Tätning 1

    Det verkar alltså inte ha varit fel armatur utan miss vid monteringen. Jag hoppas verkligen att det stämmer, annars är inte det här klart än.

    Går det att utläsa från koden 105328679 BRÄNSLEPUMP om det är rätt armatur eller inte (d v s till en SAAB 9000 -98 och inte 90-94)? Rätt nummer på papperet är väl iofs ingen fullständig garanti för att det sitter rätt armatur i bilen.

    Kommer garanterat att hålla ordentlig koll på tripmätaren ett tag nu!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Bytte bränslepump på min 9-5. Köpte en begagnad komplett armatur på SDCC. Efter detta visade mätaren för lite. Plockade ur pumpen igen och böjde lite i sprötet. Den har väl stått på någon hylla och det har blivit böjt...
    Fredrik J

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    Går det att utläsa från koden 105328679 BRÄNSLEPUMP om det är rätt armatur eller inte (d v s till en SAAB 9000 -98 och inte 90-94)? Rätt nummer på papperet är väl iofs ingen fullständig garanti för att det sitter rätt armatur i bilen.
    Svarar på min egen fråga - har genom en initierad källa fått besked om att 105328679 är rätt produktkod för bränslepump med armatur, för min SAAB 9000 -98.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    465

    Re: Ny bränslepump kan ge missvisande tankmätare?

    Det är väl lite halv känsligt när man byter pump på bilarna. Kommer ihåg när jag hade min ng900 när det bar iväg effekt mässigt. Full tank va 3/4 delar på mätarn Men tom tank på mätarn var ju tom tank så det va jävligt skönt att det va åt det hållet det va lite si så där Så det hela handlar väl om justering

Liknande ämnen

  1. fladdrande/missvisande hastighetsmätare og 900
    Av snurrbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-04-29, 14:25
  2. Missvisande hastighetsmätare?
    Av mickefixare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 17:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •