Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 95

Ämne: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

  1. #1
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    http://www.dn.se/sthlm/forbud-for-dubba ... r-1.969596

    http://www.aftonbladet.se/bil/article5918672.ab

    m.fl...

    Jaa, vad skall man säga??
    Jag är för att få ordning på miljön, men att förbjuda dubbdäcken?? Är det riktigt smart??
    Först "bara" Hornsgatan. Men en utökning till hela innerstaden är målet.
    Jag vet inte, men jag är skeptisk. Men plåtslagarna lär väl jubla *ler*

    Vad tycker ni andra??

    Och hur skall vi utsocknes göra om vi behöver passera via Hornsgatan??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 044
    Medlem#
    4869

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Ojoj, stockholmarna som kör i diket vid minsta snöflinga.. Det här ska bli kul att se!
    1988 9000 turbo: En magentabrun räddningshistoria
    1993 900 TurboS cab - Rullande renovering utan projekttråd
    2022 Mini Cooper SE - Pendlarbil med sladd

  3. #3
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av znorc
    Ojoj, stockholmarna som kör i diket vid minsta snöflinga.. Det här ska bli kul att se!
    Som info: Politikerna i Örebro är sugna på samma sak. Vi har ju sån trafik i stan...

    Edit:> T.ex krävs dubbfritt för att få fri "miljöbilsparkering"...
    http://www.orebro.se/3395.html
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Det lär nog komma liknande förslag från tanterna med vadmalskläder på miljökontoret i Östersund också
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 496

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Mig veterligen så har dom försökt förbjuda dubbdäck i alla år (dock har det inte varit lika framlyft av media förens nu) men dom har inte lyckats. Just i stockholm är det rent vansinne att förbjuda dubbdäcken, inne i stan där is/snö smälter och fryser, smälter och fryser finns det ju som störst behov av dubbarna. Åker själv genom stan på morgon och kväll och märker på flera ställen på vägen till och från jobbet att isen finns där man minst anar det, främst inne i stan.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Även i Uppsala är man på väg att förbjuda dubbdäck på vissa gator. http://www2.unt.se/avd/1,,MC=77-AV_ID=951890,00.html
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  7. #7
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Hur funkar det i Oslo tex, visst har väl de dubbförbud??? (Eller har jag fel?)

    Har det blivit bättre luft utan fler olyckor, alltså har det funkat???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Läste ett citat igår där två politiker sa att man får anpassa hastigheten så sker inga olyckor och en från vägverket sa att man får väl lämna bilen hemma när det är allt för halt.



    Rent ut sagt, va faan har vi för jävla nötter på myndigheterna?
    Kan dom inte ta bort lagkravet på bilbälte med? Det är ju bara att anpassa körningen.

    Om blixthalkan slår till när jag är på väg hem från jobbet? Ska jag sova över på jobbet då för att sådana däck som jag kunnat ta mig hem med säkert är förbjudna?

    Ska någon som säkert vill kunna åka upp till fjällen behöva två uppsättningar vinterdäck så dom kan byta när dom ska utanför stan?

    Det är väldigt sällan jag känner att jag behöver mina dubbdäck, men dom är en väldigt skön livförsäkring och när det kommer svartis/blixthalka så är dom väldigt sköna att ha!

    Sen så har jag sett ett test med dubbfria däck där man haft med testvinnaren men med bara 5-6mm mönsterdjup kvar och resultatet var riktigt riktigt illa...
    Hur mycket kostar det miljön att behöva byta vinterdäck varje säsong för att de dubbfria blir så pass mycket sämre så fort man skalat bort embaleringen?

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    När jag har min bil på service eller rep brukar jag få lånebilar.
    De har oftast dubbfritt. Jag kan bara säga, att jädrar va halkigt det blir. Speciellt i korsningar och rondeller inne i stan.
    På E18 verkar det funka, och i snö. Men på packat/polerad snö eller is, Ujujuj...

    Men jag kanske är dålig på att köra dubbfritt.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Skulle vara roligt att se statistik från tex Trondheim som har krav på dubbfritt (ja, piggedäck får betala extra")

    Men iof, de körde då fasiken jäkligt mycket bättre än 08:or.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Är det någon som listat ut vad straffet skulle bli om man skiter i det och kör med dubb i alla fall?
    Fredrik J

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Jag har aldrig kört av vägen på grund av halka, när jag tog körkort på hedenhös tid så körde man på blanka sommardäck mitt i snöstormen och inte fan hände det några avåkningar. Är det så mycket sämre bilförare nu att ni inte klarar av att köra utan dubb? Lita inte för mycket på dom där piggarna. Uppe i norrland (på andra sidan Märsta) är det nog stort behov likaså gotland . Är det några som inte klarar av halkan så är det skåningar.
    JAG KÖR DUBBFRITT.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  13. #13
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 083
    Medlem#
    7289

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Är det någon som listat ut vad straffet skulle bli om man skiter i det och kör med dubb i alla fall?
    Böter gissar jag, det fick jag när jag var i Oslo iaf, 250 norska. Dom tar en när bilen står parkerad.

    Mvh Marcus

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Jag har aldrig kört av vägen på grund av halka, när jag tog körkort på hedenhös tid så körde man på blanka sommardäck mitt i snöstormen och inte fan hände det några avåkningar. Är det så mycket sämre bilförare nu att ni inte klarar av att köra utan dubb? Lita inte för mycket på dom där piggarna. Uppe i norrland (på andra sidan Märsta) är det nog stort behov likaså gotland . Är det några som inte klarar av halkan så är det skåningar.
    JAG KÖR DUBBFRITT.
    Men hur svårt ska det vara? I norrland klarar man sig utmärkt med friktionsdäck. Det är på blixthalkan i södra sverige dubben gör skillnad. Och hur föreslår du upplägget? Ska man ta körkortet som redan har krockat på sina dubbfria däck eller ska man på något slugt sätt lista ut vem som eventuellt kommer krocka senare? Använder du själv bilbälte? I så fall varför? Du som är en så bra bilförare.
    Fredrik J

  15. #15
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av Blue Spirit
    Är det några som inte klarar av halkan så är det skåningar.
    Motivering till det påståendet tack!

    Varför skulle inte vi klara av att köra bil under vintern?

    Om du menar att vi inte skulle va vana vid halka pga att vi inte har vinter eftersom det nästan aldrig är snö här så har du ju rätt! Men när det väl är halt här nere i södra delen av landet så är det i form av blixthalka, underkylt regn & is! När väglaget är sånt så är i alla fall jag väldigt glad att jag har dubb i mina däck... ni i norrland har ju grepp i er snö... det finns inte mycket av det när det är blixthalka!!

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Men hur svårt ska det vara? I norrland klarar man sig utmärkt med friktionsdäck.
    Du bor inte i norrland va?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    987

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Om dom vill spara på miljön så börja med att ställa högre krav på däcken/trafikanten!

    Höj minimidjup samt ge fan i att salta för minsta lilla! Här i Gävle drar man ut och saltar vid 6+ utifall det blir kallt på natten, finner ingen ekonomi i det, samma sak varje år! Står i lokalblaskan att stadens budget för snöröjning alltid håller på att ta slut, och det är en månad efter att den obligatoriska dubbdäckslagen faller in!

    Jag förlitar mig inte på VV, utan jag ser till att ha fräscha däck varje säsong. Känner folk som kör med v-däck i samma skick som slitna sommardäck med 5 år på nacken, men dom brukar säga "ähh dom saltar ju för minsta lilla å det är ju bara lite blött" Vansinne om man frågar mig, men ioch med att det räcker med 3mm på snöpuckar så bryter dom inte mot någon lag. Men vafan 3mm är ju inte ens bra på sommarpuckar vid blött väglag! Och vintern är ju för katten den blötaste årstiden på året!

    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":2nffulvl
    Men hur svårt ska det vara? I norrland klarar man sig utmärkt med friktionsdäck.
    Du bor inte i norrland va?[/quote:2nffulvl]

    Nej, men jag kör bil i Norrland. Räcker inte det?
    Fredrik J

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Ni får ursäkta, men såååååå jävla mycket bättre är inte dubbdäck. När det blir plötslig ishalka här i skåne så åker man av i vilket fall om man inte är beredd. Skillnaden är väl att om man inser att det är halt kan man sakta från 110 till 50 med dubbdäck men får sakta till 30 med odubbade. Det faktiska problemet är att få fattar när ishalkan slår till och kör vidare som om det vore sommarväglag och då åker man likförbannat av den hala vägen oavsett om man har dubb eller inte.

    Det gäller ju som sagt att anpassa sig till väglaget, klarar man inte det så är däcksvalet en klen tröst i diket.

    Här i skåne kunde det lika gärna vara förbjudet med dubbdäck. Vaddå rugga upp ytan? Den ytan finns ju oftast inte tillräckligt länge för att den skall hinna ruggas. Saltet öses på rikligt dygnet runt så det är ju bara på småvägar som isen nånsin hinner lägga sig. Och snöar det (dvs, skåningen ser att det kanske skulle kunna vara halt) så kör folk i 50 i alla fall, oavsett om det är blött eller halt.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det faktiska problemet är att få fattar när ishalkan slår till och kör vidare som om det vore sommarväglag och då åker man likförbannat av den hala vägen oavsett om man har dubb eller inte.

    Det gäller ju som sagt att anpassa sig till väglaget, klarar man inte det så är däcksvalet en klen tröst i diket.
    Hur bra man själv kör har man ju en liten påverkan på. Men hur bra den man möter kör har man ingen makt över. Dubbdäck på någon annans bil kan faktiskt rädda ditt liv.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. noll ladd, noll varvtal og9-3 T5 ltt steg1
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •