Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 95

Ämne: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    768

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Ännu en anledning att hålla bilen borta från den staden.

    Skämt och sido. Jag inbillar mig att dubb räddat mig flertalet gånger, men så kör jag relativt lite i stan och mycket ute på småvägar som inte alltid är saltade.

    Och ja. Jag har provat dubbfritt. Den första upplevelsen var total avsaknad av styrförmåga vid flertalet tillfällen. Den andra upplevelsen var en dikeskörning när jag åkte med en kompis som varmt pratade om dubbfritt. Han kör nu med dubb.

    Naturligtvis så "behövs" inte dubben 9ggr av 10. Dock är jag glad att de finns där den där 10:e gången...

    Till sist är det ju upp till sin egen bedömning. Klart vissa klara sig bra med dubbfritt. Men att straffa dem som bedömer att de behövs tycker jag är fel...
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  2. #22
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Sen har ju NÄR & VAR man kör väldigt stor betydelse för vilket däck man väljer... jag kör väldigt tidigt på morgonen, & ibland t.o.m innan saltbilen varit i farten!

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    [quote=Fredrik J]
    Citat Ursprungligen postat av "Urban 1041":2ldnvns4

    Du bor inte i norrland va?
    Nej, men jag kör bil i Norrland. Räcker inte det?[/quote:2ldnvns4]

    Blir ju fundersam om det verkligen räcker när du hävdar att det inte behövs dubbdäck i Norrland. Funderar också vilka vägar du åker där det inte behövs dubbdäck? Kan det möjligen röra sig om de vägar som saltas eller är hårt trafikerade ?

    Kan upplysa om att det kan regna även i Norrland på vintern

    Självklart är det som Bollman skriver att man måste anpassa farten men det verkar vara helt bortglömt idag. Åker man av kan man alltid skylla på att man blev överraskad av halkan eller att VV inte gjort sitt jobb.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    [quote=Urban 1041]
    Citat Ursprungligen postat av "Fredrik J":1iok8p2l

    Nej, men jag kör bil i Norrland. Räcker inte det?
    Blir ju fundersam om det verkligen räcker när du hävdar att det inte behövs dubbdäck i Norrland. Funderar också vilka vägar du åker där det inte behövs dubbdäck? Kan det möjligen röra sig om de vägar som saltas eller är hårt trafikerade ?

    Kan upplysa om att det kan regna även i Norrland på vintern

    Självklart är det som Bollman skriver att man måste anpassa farten men det verkar vara helt bortglömt idag. Åker man av kan man alltid skylla på att man blev överraskad av halkan eller att VV inte gjort sitt jobb.[/quote:1iok8p2l]

    Jag tycker personligen att dubbdäck är överlägsna friktionsdäck i grepp särskilt om däcken inte är nya. Men dubbdäcken dras med nackdelar som man vill försöka bli av med. Partiklar är ett. Ljudnivå är ett annat. Det handlar då om att se om friktionsdäcket duger istället.
    Argumenten brukar då vara att i norrland behövs minsann "riktiga" vinterdäck, d.v.s. dubbdäck medans man i södra sverige klarar sig med friktionsdäck. Jag tycker det är tvärt om. Blir man nu av någon anledning tvingad att köra med friktionsdäck så är det på riktiga vintervägar det blir minst dåligt om man säger så.
    Jag ska upp till norrland nästa vecka och naturligtvis har jag dubbdäcken på. Nya för året faktiskt.
    Fredrik J

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Vill börja med att hålla med bollman lite, även om jag nu kanske inte bor i varken Skåne eller Norrland som ni verkar ha flyttat diskussionen till så är det precis som med dubbdäck skillnad på märke och kvalité när det kommer till friktionsdäck. Jag har nu kört med Nokkia Hakka 4 två vintrar och det funkade bättre att komma upp för en hal, snöbelagd backe med de än med ett par skapligt billiga dubbdäck som min mor försökte med.

    Sen som sagt, är det blixthalka så rekomenderar det ju att man inte ska åka ut alls, inte ens med dubbdäck som ofta kan inge en falsk trygghet.

    Citat Ursprungligen postat av Börne
    Sen har ju NÄR & VAR man kör väldigt stor betydelse för vilket däck man väljer... jag kör väldigt tidigt på morgonen, & ibland t.o.m innan saltbilen varit i farten!
    Håller väll med här med. Men, notera nu att förbudet av dubbdäck inte riktigt berör dig (ännu iaf). Inne i stan är det ett lite annorlunda förarklimat, det är inte 70-90 utan max 50 om jag inte missminner mig. Sen om det nu faktiskt är blixthalka som denna tråd verkar spårat in sig på så får vi väll hoppas att de lär sig att ta det j*vligt försiktigt.

    Mvh

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Alltså, de få dagar när ishalka är ett reellt problem här nere får man antingen se till att vara mer "vaken" och köra med insidan av huvudet, eller stanna hemma. Det gäller både sin egen körstil och också hela tiden tänka på vad som kan hända om "token" du möter har blankslitna sommardäck. Den tanken är en rätt bra grej jag lärt mig av mina föräldrar: "räkna alltid med att de du möter är galningar!" Om man har det i åtanke så förändras ganska många förutsättningar i trafiken och man måste planera och riskbedöma på ett annat sätt.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Partikelproblematiken torde vara obefintlig i Norrland där det passerar en bil i ½-timmen Men det finns ju tätorter i Norrland också där det är lite fler bilar.
    När det är riktig vinterväg är det bara isen som slits och det lär väl inte påverka miljön speciellt mycket.

    När det gäller ljudnivå tycker jag dubbdäcken går betydligt tystare än dom sportiga sommardäcken. Antar att jag inte är ensam om att använda sånna sommardäck..

    Vinterdäck blir alltid en kompromiss då dom ska klara alla tänkbara underlag. Kan man tänka sig att åka med obentligt grepp de få dagar det är ishalka är dubbfritt såklart en bra alternativ.
    Själv väljer jag olägenheten med högre ljud och sämre grepp på barmark till förmån för lite grepp på blankis.

    Den dag det blir en miljöavgift på nya dubbdäck lär det bli skillnad i andelen dubbdäck kontra dubbfria.

    Oavsett man kör dubbat eller odubbat gäller det att ha fräscha däck av hög kvalité om man vill ha lite grepp.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Är det egentligen en debatt om vilka däck som är bäst ur säkerhetsperspektiv?
    Det finns några få som anser att de är likvärdiga säkerhetsmässigt. Övriga lutar sig mot "anpassa hastigheten".

    Jag tycker att förbudet suger av den enkla anledningen att det är ännu en i raden av åtgärder där någon försöker lösa problem A genom att ändra på B utan att först ha tagit reda på fakta.
    Hur stor är egentligen dubbdäckens inverkan på halten av hälsofarliga partiklar?
    Denna, inte klargjorda, inverkan har nämligen just viktats mot risken att t.ex en glad liten tioåring på väg till skolan blir skadad eller dödad av en förare som hade hunnit stanna eller bromsa bättre på isgatan om denne inte hade tvingats köra dubbfritt.
    Att föraren borde ha tagit sitt ansvar och anpassat farten förändrar inte faktum.
    Vare sig för föraren, barnet eller andra i omgivningen.

    Om en politiker tar ett beslut som minskar mina möjligheter att välja maximal säkerhet så vore det på sin plats att det beslutet grundar sig på fakta och inte på vanliga, enkla populistiska poänger.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Jag har också kört ganska mycket bil i Norrland och vågar faktist påstå att det är FLERA avåkningar där än i Stockholm om man ser till antalet bilar på vägarna!
    Det är ju sen solklart att om EN bil snurrar kl 17:10 på essingeleden så tar det 10sek för 20bilar att riskera plåtskador...
    Och självklart behöver man dubbdäck där uppe, det vet jag men de isiga gatorna i Stockholm är inte mycket roligare att köra på när man har 100ggr så mycket bilar runt sig.

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #30
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Man skall ju alltid anpassa hastigheten efter väglaget så varför har man då en lag som tvingar personbilar att använda vinterdäck?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Man skall ju alltid anpassa hastigheten efter väglaget så varför har man då en lag som tvingar personbilar att använda vinterdäck?
    Gissning:
    Trafiken är oftast ett system som ska fungera. Inte enskilda förare eller trafikanter.
    Förvånansvärt många inte klarar inte av att anpassa vare sig fart eller uppmärksamhet.
    De som klarar denna anpassning skulle driva omgivningen till vansinne i vissa situationer då t.ex. skillnaderna i fart blir för stora.

    En gemensam lägstanivå både när det gäller utrustning och kunskaper är rimlig att lagstifta för att systemet ska fungera.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Man skall ju alltid anpassa hastigheten efter väglaget så varför har man då en lag som tvingar personbilar att använda vinterdäck?
    Gissning:
    Trafiken är oftast ett system som ska fungera. Inte enskilda förare eller trafikanter.
    Förvånansvärt många inte klarar inte av att anpassa vare sig fart eller uppmärksamhet.
    De som klarar denna anpassning skulle driva omgivningen till vansinne i vissa situationer då t.ex. skillnaderna i fart blir för stora.

    En gemensam lägstanivå både när det gäller utrustning och kunskaper är rimlig att lagstifta för att systemet ska fungera.
    Jag tror Nilsson var lite ironisk. Om "anpassa farten" är lösningen på problemet är det ju samtidigt lösningen på alla trafikfaror. Bara vi anpassar farten eller stannar hemma när vi misstänker risk för olycka behöver vi ju t.ex. inga bilbälten eller barnstolar...
    Varför åberopas bara försiktighetsprincipen i vissa fall?
    Fredrik J

  13. #33
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Man skall ju alltid anpassa hastigheten efter väglaget så varför har man då en lag som tvingar personbilar att använda vinterdäck?

    J.K Nilsson
    Bästa trafiksäkerhetsprodukten torde ett vasst spjut som pekar mot föraren i ratten istället för en airbag vara. Eller???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #34
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Jag tror Nilsson var lite ironisk. Om "anpassa farten" är lösningen på problemet är det ju samtidigt lösningen på alla trafikfaror. Bara vi anpassar farten eller stannar hemma när vi misstänker risk för olycka behöver vi ju t.ex. inga bilbälten eller barnstolar...
    Varför åberopas bara försiktighetsprincipen i vissa fall?
    Jag tycker att Dubbdäck är en bra lägsta nivå, problemet med partiklarna kommer tydligen enligt rapporterna till våren när vägarna börjar torka upp. Varför har vi inte vägstädning som de europeiska städerna ha?

    I stället skall vi "sänka farten". Jag är spyless på den kommentaren för att befria myndigheter ifrån ansvar för att man inte vill bära kostnader.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Man skall ju alltid anpassa hastigheten efter väglaget så varför har man då en lag som tvingar personbilar att använda vinterdäck?

    J.K Nilsson
    Bästa trafiksäkerhetsprodukten torde ett vasst spjut som pekar mot föraren i ratten istället för en airbag vara. Eller???
    Japp! Kombineras med fördel med avklippta bilbälten.

    Tyvärr funkar det inte på rallykalle 18 år med kepsen bak-och-fram och baslådan hoppande i bagaget eftersom han ändå kommer känna sig odödlig bakom ratten, även när han kommer farande in i fronten på oss som har förstånd att tänka på såväl vår egen som våra medtrafikanters säkerhet.

    Inte alltför länge sedan jag själv var där så det ligger egentligen inget nedsättande i det utan mer en objektiv reflektion att det är lätt att göra missbedömning av vilka risker man tar i trafiken.

    Vad gäller dubbdäcksförbudet på Hornsgatan känns det mer som ett sätt att plocka politiska poäng än trafiksäkerhet eller tanke på medborgarnas hälsa.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Bästa trafiksäkerhetsprodukten torde ett vasst spjut som pekar mot föraren i ratten istället för en airbag vara. Eller???
    Varför måste du fälla en så korkad kommentar?

    Att förbjuda dubbdäck p.g.a. partiklar är som att förbjuda AirBags med hänvisning till att det är en kväveförening som blåser upp den och det bidrar till övergödning.

    Men ärligt talat så är analogier bara något för dom saknar argument.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    457

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Ironi är svårt i text.
    Både påståendet om ett spjut i rattcentrum som en trafiksäkerhetshöjande åtgärd och att sommardäck är helt ok i vinterväglag förs ofta fram av en viss kategori förare. Nämligen de som anser att de är så felfria att de aldrig gör misstag i trafiken och att olika typer av säkerhetssystem och förbättringar bara används som en ursäkt för att höja farten. Om det sen råkar gälla dubbdäck, antisladd, abs, airbags, bälten, fyrhjulsdrift, framhjulsdrift eller något annat kvittar.
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Hur funkar det i Oslo tex, visst har väl de dubbförbud??? (Eller har jag fel?)

    Har det blivit bättre luft utan fler olyckor, alltså har det funkat???
    Jo det är förbud i Oslo men vet inte vad resultatet efter införandet är.

    På den första företagsbilen var det dubbdäck, sen bytte jag ut den mot en likadan fast Diesel och dubbfritt. Kan inte säga att jag märkte allt för stor skillnad på dubb vs dubbfritt. Märker man att det inte tar lika bra, kan man väl bara ta det liiiite lugnare i trafiken?
    Mvh Timmy

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    Märker man att det inte tar lika bra så kan man sitta i en tall. Det är för den gången jag främst vill ha dubbdäck. Märker jag att det tar sämre och håller mig på vägen så kan jag sakta ner ja.
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Noll-åttorna förbjuder dubbdäck. Bra eller Anus???

    största problemet med dubbdäck är ju att en stor del av folket på vägarna tror att det är bara att köra som om det vore sommar ute bara för de har dubbdäck.

    Detta är ju ungefär lika som när de springer runt och sänker hastigheten på vägarna, problemet är ju inte hastigheten utan de dåliga vägarna.
    I detta fallet verkar de ju snarare vara så att man vill minska slitaget på vägarna och därmed ta bort underhållet.

    Sen är det ju förbannat löjligt med de där miljötramset de håller på med, läste i någon artikel att det var bra mycket skitigare i luften i tunnelbanorna men där fanns det inget lagkrav så det gav man fan i då.
    Vore väl bättre att de förbjöd biltrafik i de värsta områderna..

    Har för övrigt fört dubbfritt i 2 år nu och har inte haft nått problem med detta, dock så brukar jag se till att ha gått om tid för transporten de dagar då det kan tänkas vara sämre väglag.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. noll ladd, noll varvtal og9-3 T5 ltt steg1
    Av Pontaaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-03, 23:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •