Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 65

Ämne: Vad kör ni med för vinterdäck?

  1. #21
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    352

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Kumho IcePower KW21, Dubbfritt, 185/65-14.

    Första gången jag kör med dubbfritt (om man inte räknar med gamla vinterdäck me sprutad dubb..), så vi får se hur det går.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Nordfrost 4? Jag trodde man hoppade från 3-5

    Byter du upp dig från 3or till 5or så kommer du märka en galen skillnad! Byter du till hakka 7 så kommer du antagligen bli religös

    /Anders
    Har säkert 3'or då, vet att de inte var de nyaste men bara steget efter
    Har funderat på hakka till nästa gång om budget tillåter.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  3. #23
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 018
    Medlem#
    3471

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Kör med 206-55/16 AGI Sarek 2.
    Prisvärda däck, kört en vinter med dem.

    //B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear
    Kör med 206-55/16 AGI Sarek 2.
    Prisvärda däck, kört en vinter med dem.

    //B

    Har faktiskt kört med dom oxå! Som du sa, riktigt prisvärt! Funktionen var helt klart GK
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Slängde på vinterdäcken i helgen, hade Good Year Ultragrip 7, friktionsdäck.
    Det var vad bilen levererades med när jag plockade ut den förra vintern.

    Sitter på nån original saab alufälg.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Skall prova Yokohama friktionsdäck denna vinter, får väl se hur det fungerar, har alltid haft gislavet/Hakka tidigare.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #27
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Andra året med hakkapeliitta R och är mycket nöjd med dom.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Nokian WR G2 205/55-16

    Kör mestadels i Stockholms regionen och Östergötland. Har inte saknat dubb en enda gång.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Hakka 4 195/65-15, 9-5SC 2,3t -03. Skulle jag byta nu skulle det bli antingen hakka 7 eller X-Ice north men de jag fick med bilen är lite för bra skick för att byta ut...

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av Bullit
    Jag e ganska säker på att det aldrig funnits Gislaved NF 4. Jag har iaf aldrig sett såna. Som Brainy skrev så hoppade man väl från 3 till 5(märkligt nog...).

    //Bullit
    Ja det är lika märkligt som att Nokian hoppade från hakka 5 till 7 direkt, någon form av inflation in numreringen känns det som...

    /U

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy

    Byter du upp dig från 3or till 5or så kommer du märka en galen skillnad! Byter du till hakka 7 så kommer du antagligen bli religös

    /Anders
    Vad är förbättrat på Hakks7 jämfört med Hakka 5. Grepp har aldrig varit ett problem på Hakka, däremot är mina Hakka 5 i 225/45/17 allt för mjuka i sidorna för att jag ska vara nöjd.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    De tester jag läst och det jag snappat upp säger att 7orna ska vara betydligt mindre instabila än 5orna. Sen lär det knappast gå att jämföra med ett dubbfritt 18" lågprofildäck men min förhoppning är att de har närmat sig ett högprofiligt sommardäck. Jag lär be att få återkomma när jag testat.

    Appropå grepp, jag mailväxlade lite med Robert Collin som ju lär ses som "greppfanatisk" på is och snö och fick svaret
    nya Hakka var en helt osannolik upplevelse, den går inte att förklara, kan bara upplevas.
    När jag konsaterat att det är sådana jag ska ha så fick jag svaret

    Lycka till, du kommer att bli överraskad hur snabbt utvecklingen går.
    Så jag hoppas jag inte blir besviken

    /Anders
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Inlägg
    318

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Kör med Nordman någonting 195/65-15 bak, köpte dom nu för nån vecka sen och trodde jag skulle köra av vägen det första jag gjorde. Hissade upp bilen och kollade hela bakvagnen för det kändes som om hela bakvagnen flyttade sig i sidled när man svängde. Hittade inget galet med bilen och rätt lufttryck var det i däcken så jag körde in dom lugnt och tänkte att det skulle försvinna när dom hade fått rulla lite. Nu efter ca 100mil så är det samma fenomen, imorse när jag åkte till jobbet så släppte bakänden i ca 80 knyck ute på landsvägen...spännande värre.

    Skulle inte ha krängt av dom 6år gamla däcken jag hade bak för dom fanns det gott fäste i.

    Ska köra riktigt, riktigt lugnt nu en vecka och blir det inte bättre så åker jag tillbaka till försäljaren så får han kränga på något bättre utan kostnad vare sig han vill eller inte. Borde vara förbjudet att sälja sån skit.
    9-3 2,0t -01

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Nära Gbg
    Inlägg
    212

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Citat Ursprungligen postat av /J
    Kör med Nordman någonting
    Håkan Hemlin?


    Men seriöst, bra att du varnar.
    Så här säger de själva:
    Citat Ursprungligen postat av nordmantires.com
    NORDMAN däck är hållbara och ger bra milresultat. De tekniska lösningarna bygger på senaste innovationer. Gummiblandningarna och mönstren klarar av krävande förhållanden i alla årstider.

    NORDMAN däck är ett säkert val för alla som sätter stort värde på kvalitetsprodukter med bra pris.
    Mao det viktigaste är att de håller länge, men vem vill sladda runt i flera tusen mil???

  15. #35
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Hade tidigare nordman däck på min bil, dock bara 185 breda, gav lite mer ålande känsla i bakvagnen, men upplevde aldrig nått problem med det, greppet kändes helt ok.

    Nu kör jag med Gislaved softfrost nått på ena bilen och Nokian hakka dubbfritt på andra.
    Kör 95% motorvägskörning, ligga 7 mil om dagen med dubbdäck på saltad väg kändes dumt, mer vägljud och högre soppaförbrukning till ingen glädje.

    Har inte upplevt några problem med dubbfritt, de jag brukar se ligga i diket på vägen till jobbet verkar oftast vara bilar med dubbdäck...
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    [quote=tur-ture]
    Citat Ursprungligen postat av "/J":3t2joox1
    Kör med Nordman någonting
    Håkan Hemlin?


    Men seriöst, bra att du varnar.
    Så här säger de själva:
    Citat Ursprungligen postat av nordmantires.com
    NORDMAN däck är hållbara och ger bra milresultat. De tekniska lösningarna bygger på senaste innovationer. Gummiblandningarna och mönstren klarar av krävande förhållanden i alla årstider.

    NORDMAN däck är ett säkert val för alla som sätter stort värde på kvalitetsprodukter med bra pris.
    Mao det viktigaste är att de håller länge, men vem vill sladda runt i flera tusen mil???[/quote:3t2joox1]


    Vi säljer rätt mycket Nordman (Omdöpta Nokian Hakka 2 egentligen) och har inte fått några klagomål. Ett vettigt budgetval, klart bättre än kinatillverkade dubbdäck.
    Toyota Verso 1,8 -11

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    66

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Köpte nya dubbdäck i år, valet föll på Gislaved Nordfrost 5 , dimension 205x55 16".

  18. #38
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 395
    Medlem#
    6935

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Var nyss in och kollade på däck då jag funderar på att gå över till dubbfritt, och försäljaren var helt lyrisk över några nya däck från ett svensk företag som heter ITS.
    Av det jag sett verkar det vara regummerade lågbudgetdäck, men försäljaren gick på som om det var det bästa som hänt sen skivat bröd. Nån som provat eller hört något om ITS och har något att säga om dom?
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    731

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    har inte hört något om ITS men regumerade däck de senaste åren kan faktiskt hålla mycket hög kvalité.
    Min far har kört med regumerade däck ett antal år nu (på sommardäcken) och de olika märken han haft har alla varit ljusår bättre än de kinadäck jag hade som sommardäck på när min bil handlades (riktigt skräp, svängde man i 20km/h så skrek det som i värsta hollywood filmen).
    Med tanke på att friktionsdäck oftast inte har så lång livslängd ändå så kan det kanske vara värt att prova regumerat.
    Bilen: Saab 9000 CD 2.3T på garaget: http://www.garaget.org/?car=152851

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Vad kör ni med för vinterdäck?

    Som jag brukar säga vid märkesdiskussioner etc...

    Testpiloter/Recensenter har ett jäkligt bra jobb, dom kan styra hela folket vad gäller olika produkter, Däck har jag observerat som en väldigt stor produkt vad gäller olika utlåtande.

    Det däcket jag köpte iår Kumho I'Zen KW22 kom på andra plats av teknikens värld! Då var det b.la continetal som var med och dom tog första plats, andra recensenter har gett ovanstående Kumho-däck underkänt!

    Vore det inte bättre att man gjorde en gigantisk enkätundersökning från dom brukande konsumenterna från olika regioner för att få ett verklighetsbaserat utlägg om dess prestanda positivt som negativt! Inte ett test vid någon igenfrusen sjö uppe i kiruna på topputrustade bilar med TCS, DSC, ESP och vad allt heter!

    Alla brukar inte bilen på samma sätt! Vissa accelererar hårt och kör med tvära inbromsningar, svänger i högre hastigheter etc...dom säger att det är H7 o vad alla toppdäck heter som gäller! Visst kan det vara stor skillnad mellan ett däck för 700:- & 1700:- av samma dimension! Det borde det vara eftersom det skiljer så mycket i pris, men kör alla med vett och är uppmärksam så kan jag lova att ett ett däck för 1000-1200:- räcker gott och väl för en vanlig svensson!


    /J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Bra vinterdäck?
    Av MrSlook i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-02-07, 11:30
  2. vinterdäck
    Av colinmcrae i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-31, 12:34
  3. Vinterdäck 9-3 SS
    Av TOFFE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-16, 15:06
  4. Vinterdäck 205/50/17
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-09, 19:33
  5. Vinterdäck
    Av Exil turbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-28, 11:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •