Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Problem med motorstyrning

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438

    Problem med motorstyrning

    Hej!

    Frågan jag har o ställa gäller dock ingen saab men efter de 10år som jag ägt saab så vet jag att folket på detta forum är bland de hängivnaste o kunnigaste man kan hitta inom motorer o motorstyrningar.

    Så hoppas ni kan hjälpa mig o min vän.

    Bilen i fråga är en kompressormatad mustang 05:a. Problemet är följande.
    Motorstyrningen reglerar bränslet från väldigt mager till väldigt fet blandning om varandra. Den svarar dåligt på gasen samt nästan kväver sig själv vid pådrag. Tändstiften är både kolsvarta o vita om varandra. Bilen har svårt o hålla en jämn tomgång. Den kan gå rent på tomgång ena minuten för att plötsligt börja gå ojämnt och oroligt o vandra från 500- 1500rpm.

    Detta är testat:
    Bytt luftmassamätare utan resultat.
    Testat så den tänder på alla även när den går illa vilket den gör.
    Kört motorn utan de bakre lamdasonderna utan resultat MEN när vi plockade bort de FRÄMRE lambda sonerna hände det grejor. Bilen går rent o bra på alla sätt o tvekar inte vid pådrag. Även testat med o ha den vänstra främre lamdasonden inkopplad och då går motorn oxå bra.
    Så vi bytte den främre högra till en ny utan resultat, bilen går fortfarande illa.

    Grufman bil säger att det troligen är ett annat fel som maskeras av att rycka ut sonderna o det tror även jag. När frågan ställdes "vilka sensorer sätts ur spel när man rycker ur sonderna" blev svaret "det är bara att kolla med diagnosverktyget" som man så klart inte har.
    Bilen sätter inga felkoder när det går dåligt heller.

    Så ni kunniga stcs:are ge mig lite tips så vad det kan va.
    Hmm...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    438

    Re: Problem med motorstyrning

    Nu har vi probkört lite mera med bara en främre sond inkopplad o den tvekar lite grand, inte mycket men lite på låga varv.

    Även läcksökt med startgas runt insuget o kompressorn efter läckage men det verkar vara tätt.

    Börjar ta slut på ideer...
    Hmm...

Liknande ämnen

  1. Motorstyrning Trionic
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 22:20
  2. Problem med motorstyrning (tror jag)
    Av northland i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •