Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Hejsan!

    Har letat på forumet men hittar inget vad jag söker.
    Jag har en Saab 9-3 / 93 SE -98 halvkombi. Det som sitter i nu är AS2 stereon som jag tänkte ha kvar, men vill gärna bygga ut ljudet. Var till skroten för ett par dagar sen och hitta en Saab originalförstärkare från AS3. Tydligen så är det en Clarion på 2x40W vars placering är på höger sida om mittenkonsolen nära handsfacket. Den är i silvrig aluminium där hela locket är kylflänsen.

    Nu till frågorna:
    Alla kontakter finns redan dragna för förstärkaren, men till vilka högtalare går dem till, sitter det färdigt för framdörrarna då jag inte har högtalare där från "fabrik"?

    Sen så undrar jag hur man kan koppla om högtalarna i bak så de får en egen förstärkare. Hur får man loss inredningen (bilder gärna) och kommer åt högtalarna underifrån vid hatthyllan.


    Ska själv till Kjell & Co snart och köpa lite RCA och DIN kontatker för att göra egna lågnivå utgångar från stereon samt lågnivå ingång till förstärkaren. Nu tycker ni säkert man kan göra en kabel direkt emellan istället för kopplingar, men detta gör jag för att kunna koppla in den andra förstärkaren i bak sen, vilket gör det hela mycket enklare med RCA kopplingar, samt att det bara finns en utgång på stereon och jag måste dela upp den så det blir 2 utgångar bak och 2 utgångar fram.

    Tips, förslag, bilder, allt välkomnas!

    Checklist för "projektet":
    • * Koppla in nya högtalare

    • * Göra klart distansmall för högtalarna

    • * Göra fäste för förstärkaren

    • * Göra klart signalkablarna mellan stereo och förstärkare

    • * Kopplat in förstärkaren klart



    Varit till Kjell & Co och köpt lite grejer. Här är inköpslistan för dem som undrar:



    Har även köpt 6,5" idag!

    Större bild här


    Diskanterna till dem, så dem ska bytas med dem i rutan också!

    Större bild här


    Kommer använda mig av detta schema när jag löder DIN-kontakterna:



    DIN-kontakten löds:

    Större bild här


    Löda och klara (dock eltejp som fattas på den lösa koppartråden):

    Större bild här


    Kittet som ska in i bilen:

    Större bild här


    Såhär ser det ut när man tagit bort skydden och under där hittar man kabeln som är färdigdragen:

    Större bild här


    Här är distansmallen klar som jag slet med igår, ska som sagt bli två nya av den sen.:

    Större bild här


    Fästet för förstärkaren påbörjad. Jag gängade direkt i förstärkaren och skruva fast bakifrån samt bockat upp kanterna för att få lite mer stadga.:

    Större bild här


    Har nu fått ringarna gjorda av farsgubben, det tackar vi för! :

    Större bild här


    Han inte åka till skroten idag och vill ogärna åka utan insidan av dörren, så det blev att plocka adaptrar från högtalarna i rutan.:

    Större bild här (Steg 3) Steg 1 Steg 2


    Lade även i lite bitumen bakom där högtalaren ska sitta. Trångt och knepigt är det att få in det!:

    Större bild här


    Högtalare på plats! :

    Större bild här Större överblicksbild


    Fått tag på fler kontakter från skroten igår, så här har jag precis lött ihop dem med delningsfiltrerna för diskanterna:

    Större bild här


    Fixat ihop plattor för diskanterna eftersom de är "lite" mindre än 3,5" hålen :

    Större bild här Målade svarta


    Av någon anledning fick de inte plats direkt (fast än mallen är gjord av originalhögtalare), så jag fick såga av en bit på varje bit så de skulle passa samt spraya dem svarta igen. Eftersom jag inte vill de ska synas genom gallret så färga jag dem lite tunt med svart sprayfärg :

    Större bild här



    EDIT: Om ni behöver ladda upp bilder, kan ni använda min uppladdningstjänst: http://2uppsala.homeserver.com/
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Eftersom ingen verkar svara på detta forum så har jag iaf fått fram att det ska vara kablar fördragna på 9-3 i dörrarna. Förhoppningsvis är jag ny ägare imorgon (eller, rättare sagt senare idag) till ett par 6,5". Ska då göra eget fäste för förstärkaren och göra ordning signalkablarna mellan stereo och förstärkare, om jag nu hinner med allt. Ska försöka ta mycket bilder så även andra kan se hur jag löser mitt och få en bra överblick innan någon annan får för sig samma idé.

    Stay tuned!
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Läs min 9-3 FAQ. Där står allt du behöver veta om stereo 9-3 98-03:
    viewtopic.php?f=30&t=157351

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Läs min 9-3 FAQ. Där står allt du behöver veta om stereo 9-3 98-03:
    viewtopic.php?f=30&t=157351
    Tackar! Mycket bra intressant läsning!
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  5. #5
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    En liten notis är att jag lyckades inte driva remote på mitt steg från mitten-pinnen på DIN-kontakten. Spänningen sjönk rejält när man kopplade in den så jag antar att remote-ingången krävde för hög ström för att trigga. Slutade med att jag tog remote från elantenn-pinnen i ett av ISO-donen istället.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    En liten notis är att jag lyckades inte driva remote på mitt steg från mitten-pinnen på DIN-kontakten. Spänningen sjönk rejält när man kopplade in den så jag antar att remote-ingången krävde för hög ström för att trigga. Slutade med att jag tog remote från elantenn-pinnen i ett av ISO-donen istället.
    Åfan, vi får väl se hur det går för mig, men annars så vet jag!
    Tycker det låter lite konstigt då den bara ska koppla om ett relä i förstärkaren för att koppla på den riktiga strömkällan. Du råkar inte ha krypström i förstärkaren då? Annars kan man alternativt koppla ihop ett eget relä innan förstärkaren om man inte skulle ha möjligheten till en annan remote signal.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  7. #7
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Citat Ursprungligen postat av Tozzi
    Åfan, vi får väl se hur det går för mig, men annars så vet jag!
    Tycker det låter lite konstigt då den bara ska koppla om ett relä i förstärkaren för att koppla på den riktiga strömkällan. Du råkar inte ha krypström i förstärkaren då? Annars kan man alternativt koppla ihop ett eget relä innan förstärkaren om man inte skulle ha möjligheten till en annan remote signal.
    Jo blev ganska konfunderad själv när grejjerna inte startade som de skulle. Hittar ingen information om hur mycket ström man måste mata remote med i manualen, och jag tänkte aldrig på att mäta upp hur mycket det drog från pinnen i DIN-kontakten.

    Som tur är finns det som du säger fler enkla sätt att fixa det. För min del blev det via el-antenn eftersom jag varken hade orken eller tiden att bygga ihop bilen tillräckligt för att köra och köpa några ytterligare prylar.

    Lycka till med monteringen!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Jo blev ganska konfunderad själv när grejjerna inte startade som de skulle. Hittar ingen information om hur mycket ström man måste mata remote med i manualen, och jag tänkte aldrig på att mäta upp hur mycket det drog från pinnen i DIN-kontakten.

    Som tur är finns det som du säger fler enkla sätt att fixa det. För min del blev det via el-antenn eftersom jag varken hade orken eller tiden att bygga ihop bilen tillräckligt för att köra och köpa några ytterligare prylar.

    Lycka till med monteringen!
    Mjo, låter ju lite skumt som sagt. :S

    Tackar, just nu håller jag på att fixa distanserna till högtalarna i dörrarna. Har arbetat hela dagen med att få en mall klar så nu ska farsgubben få ta fram två bitar på jobbet som inte är 19 mm tjocka.

    Det blir en uppdatering på torsdag/fredag igen då, blir att åka utan inredning på dörren ett tag.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Har uppdaterat lite till. Nästa uppdatering sker på torsdag eller fredag veckan som kommer.
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering, bilder och info önskas!

    Hittade en länk som kan vara intressant för andra som vill bygga ut.

    http://www.perfoatris.com/bilstereo/index.html

    Ta en titt!


    Angående mitt bygge så letar jag efter originalhögtalare att ta adaptrarna ifrån till Saabs originalsladdar. Jag tänker alltså inte klippa av och göra om på det färdigdragna kablaget. Ingen som har några originalhögtalare, trasiga som hela, liggandes hemma och skräpar nära Uppsala eller Västerås området? Pendlar mellan Västerås och Uppsala på helgerna så även det som kommer mellan funkar bra. Ska dock försöka se om skroten i Uppsala kan ge mig något. Finns det några bilskrotar i Västerås och isf vart? Är ny i stan...
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering med bilder stegvis

    Notera: Du har aldrig haft AS1, det fanns nämligen aldrig i og9-3, endast AS2 och AS3, om du minns från min FAQ

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS1 uppgradering med bilder stegvis

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Notera: Du har aldrig haft AS1, det fanns nämligen aldrig i og9-3, endast AS2 och AS3, om du minns från min FAQ
    Jasså?
    Vad har jag då isf? För AS2 har väl kasettband samt AS3 har högtalarna i dörrarna redan. Eller har jag något sämre än AS1? Får nog läsa om det nogare, men vore nog glad om du kunde svara här ändå.

    EDIT: Läste, men blev inte klokare ändå, har jag AS2? Trodde AS2 hade både cd och kassett i samma enhet. Om jag förstod det rätt, AS1 har inte dubbel-din stereo alls?
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Ah, nu blandar du ihop med 9-5!
    På 9-5 finns alla 5 stegen:
    Radioförberedelse: högtalare i dörrarna bak och i instrumentpanelens sidor (inte i mitten).
    AS1: Samma huvudenhet som i 9-3, fast lite högre frontplatta så den passar i 9-5, alltså endast CD-spelare (har aldrig sett eller hört om endast kassett).
    Denna stereo kan endast hantera 4 högtalare: instrumentpanelen och dörrarna bak.
    AS1+: samma som AS1 med med AS3-kittet från 9-3, alltså förstärkare och högtalare i dörrarna fram. Tror aldrig detta såldes annat än som uppgraderingskit under en kort tid.
    AS2: Fullständigt annan huvudenhet med både CD och kassett samt 7 högtalare: alla 3 i instrumentpanelen, dörrarna fram och dörrarna bak.
    Det går inte så lätt att uppgradera från AS1 till AS2 då hela kabelhärvan skiljer sig. Det beror på att AS1 har ju precis som i 9-3 förstärkaren i huvudenheten medans AS2 har separata förstärkare på annan plats i bilen. Det går bra från radioförberedelse via AS1 upp till AS1+, men där är det stopp.
    AS3: samma huvudenhet som AS2 men med bättre kvalitet på slutstegen och högtalarna och dessutom tillkommer subwoofer bak i kombi och högtalare i hatthyllan bak på sedan.
    Vad jag har för mig går det inte att uppgradera så lätt från AS2 till AS3 heller då det skiljer i kabelstammen.

    På 9-3 däremot så kallade man det för radioförberedelse, AS2 och AS3, det fanns alltså aldrig något AS1 i 9-3. Och man kan uppgradera fritt hela vägen eftersom kablaget redan finns där. Om du läser delen i min FAQ igenom om ljudsystemet:

    Radioförberedelse:
    4 högtalare (instrumentpanelen fram (3,5") och hatthyllan bak (6x9") (på cab 6,5"-högtalare i sidopaneler/armstöden bak)). Elantenn (dock inte på Viggen, se ovan) och ISO-kontaker för anslutning av eftermarknadsstereo. Fördraget för CD-växlare i bagaget. Endast SAABs egen CD-växlare går dock att använda, och endast i kombination med AS2 eller 3.

    AS2:
    Samma som Radioförberedelse men med en 2-höjds huvudenhet med antingen CD-spelare eller MC (kassett). Rattkontroller. Använder SID som display.

    AS3:
    Samma som AS2 men med högtalare i framdörrarna (6,5") och extra slutsteg på höger sida av mittkonsolen (vänster sida på högerstyrda bilar, alltså passar inte monteringsjärnet till slutsteget från en högerstyrd bil på en vänsterstyrd).


  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Ahaa

    Det klargjorde det hela för mig!

    Dock angående cd-växlaren så förstår jag det som att den ska finnas fördragen? Vad jag vet har jag inte "hittat" den än och på min stereo så har jag bara hittat lågnivå-utgångar. Ska titta igen för säkerhetsskull, men vad jag kan minnas så finns det inte för mig, för det ska väl vara en DIN-kontakt eller går det via ISO-kablaget?

    När jag ändå är i farten tänkte jag passa på och fråga om någon vet hur man kan skapa en egen AUX-ingång utan att röra cd-läsaren samt radion? Tror jag läst man kan göra det via telefondelen. Någon som har mer information om det där eller om det finns andra sätt?
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    CD-växlaren kopplas in i ISO-kablaget, sitter en "vanlig" SAAB-kontakt bakom mattan på vänster sida, under antennen.

    Det fanns förr en "grunka" för att koppla in på CD-växlaringången som emulerade en cd-växlare men som tog emot vad som helst som input. TrollPod hette den. Finns väl ett par kvar, men han säljer inte längre.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    CD-växlaren kopplas in i ISO-kablaget, sitter en "vanlig" SAAB-kontakt bakom mattan på vänster sida, under antennen.

    Det fanns förr en "grunka" för att koppla in på CD-växlaringången som emulerade en cd-växlare men som tog emot vad som helst som input. TrollPod hette den. Finns väl ett par kvar, men han säljer inte längre.
    Aha, då vare lite som jag trodde i så fall.

    Sökte lite snabbt på det, dock verkar det svårt o få tag i den och den passar bara iPod eller funkar den med 3,5 jack? Ska hem lite tidigare till Uppsala visar det sig, ska åka om en stund. Blir att googla runt efter det ikväll, kanske hittar något fint kopplingsschema. Sen imorgon blir det skroten och leta efter adaptrar till högtalarna.

    Stay tuned!
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Han med en uppdatering idag ändå! Nu är det bara förstärkaren och diskanterna i framrutan som ska monteras


    Sökte lite på Trollpod och fann att det även heter Audiotroll. Sökning fortsätter!
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  18. #18
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    339
    Medlem#
    7502

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Citat Ursprungligen postat av Tozzi
    Sökte lite på Trollpod och fann att det även heter Audiotroll. Sökning fortsätter!
    Vad jag vet så har företaget/snubben som byggde dem stängt igen för några år sedan. Verkar inte som om det finns att få tag på.

    Jag har börjat på att konstruera en egen cd-emulator, har processorkort, men har inte haft tid att koda något...

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Citat Ursprungligen postat av Trekmeister
    Vad jag vet så har företaget/snubben som byggde dem stängt igen för några år sedan. Verkar inte som om det finns att få tag på.

    Jag har börjat på att konstruera en egen cd-emulator, har processorkort, men har inte haft tid att koda något...

    Jo, läste det på hans hemsida. Synd enligt mig :/

    Va kul! Letade efter någon som höll på men hittade inget. Du har inte lagt upp någon "blogg" om detta? Vad behöver du hjälp med? Kanske jag eller nån på forumet kan hjälpa till att bidra med en prototyp åt resten av folket. Jobba på, jag hjälper gärna till i mån av kunskap och delar!
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    31

    Re: Saab 9-3 / 93 AS2 uppgradering med bilder stegvis

    Ny update idag!

    Hunnit fixat klart med diskanterna idag, känns skönt att ha det avklarat!

    Nu är det bara fästet för förstärkaren kvar sen så är allt klart för denna gång för mig!
    Bygger ut AS2 ljudet på min Saab 9-3 -98 här.

Liknande ämnen

  1. Bilder från Saab Support Convoy 2010-01-17 [Nya bilder]
    Av kzr63g i forum Officiella klubbträffar
    Svar: 88
    Senaste inlägg: 2020-01-18, 10:03
  2. Ang uppgradering till AS3 i Saab 9-5
    Av panzerknacker i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-05-17, 23:39
  3. Uppgradering Saab 9000 2.0T CSE
    Av McGilljam i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-23, 03:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •