Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: taxi eller fyllo?

  1. #1
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -

    taxi eller fyllo?

    Östgöta correspondenten den 2/10-09 likställer taxichaufförer med rattfyllon. Detta måste jag tyvärr alltför ofta hålla med om, åtminstone i Stockholm. Att var och varannan taxi ser ut som en folkracebil kan inte vara en slump. De få gånger jag vågat åka taxi själv har föraren varit utsatt för tillbud, en gång en vänstersväng framför en motorcyklist. En del av de som tas för rattfylla kan ha glömt att de tagit ett glas eftersom de inte känner sig påverkade och att gränsen är lågt satt. Men taxichaufförer riskerar medvetet sitt, sina passagerares och övriga trafikanters liv varje dag, för att tjäna en plats i kön eller någon sekund på sluttiden. Missförstå mig inte nu, jag försvarar absolut inte rattfyllon, de ska buras in. Vem vill jag helst möta? Det beror nog på onykterhetsgraden.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 875

    Re: taxi eller fyllo?

    Men visst fattar du vad man egentligen menar med jämförelsen mellan taxibilar och rattfyllon?

    Du ser och lägger märke till taxibilar du möter i trafiken men det finns nästan dubbelt så många rattfyllerister som man aldrig ser.

    Att taxichaufförer skulle vara dåliga bilförare är möjligen ett storstadsfenomen beroende på mängden för i övriga landet kan man knappast dra den slutsatsen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd tecens avatar
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    192
    Medlem#
    -

    Re: taxi eller fyllo?

    Jag kan förstå hur de menar. Men det är lätt att misstolka, speciellt när jag varje dag ser taxichaufförer i Sthlm göra någon olaglig- och/eller livsfarlig manöver . Måste förtydliga att detta gäller Stockholm, tidigare bodde jag i Linköping, där taxiförarna var ett föredöme. Vet inte om det har ändrats de senaste tio åren eller om det är ett lokalt fenomen här.

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: taxi eller fyllo?

    Jag har kört taxi i den här lilla stan i dryga 5 år och här körs det föredömligt om jag får säga det själv! Sen kan ju vi taxichaffisar göra misstag, precis som alla andra....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Köping
    Inlägg
    425

    Re: taxi eller fyllo?

    Gnälls mycket på taxiförare, men dom (få) gångerna jag har åkt taxi så har det aldrig varit problem. Håller väl inte alltid hastigheten men har inte upplevt det som något problem utan mera att dom följer trafikrytmen. Är väl bara att säga till taxiföraren om det går för fort.

    Jag är mera rädd för unga grabbar med stylad bil som "ligger i bilen" och gör allt för att se cool.

  6. #6

    Re: taxi eller fyllo?

    Om det nu finns 16000 taxibilar hur kan då 25000 vara ute och köra varje dag

  7. #7
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: taxi eller fyllo?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Om det nu finns 16000 taxibilar hur kan då 25000 vara ute och köra varje dag
    Jobbar väl skift!?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  8. #8

    Re: taxi eller fyllo?

    Citat Ursprungligen postat av MrDanger
    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Om det nu finns 16000 taxibilar hur kan då 25000 vara ute och köra varje dag
    Jobbar väl skift!?
    Blir det flera bilar då...?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    418

    Re: taxi eller fyllo?

    Citat Ursprungligen postat av Hamilton
    Citat Ursprungligen postat av MrDanger

    Jobbar väl skift!?
    Blir det flera bilar då...?

  10. #10
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: taxi eller fyllo?

    Nä men fler som kör ratfulla om dan..
    Eller har alla chaffisar en "egen" bil..?

    Skämt å sido så är det verkligen skrämmande siffror, intalar väl mig själv att det inte stämmer dock..
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    67

    Re: taxi eller fyllo?

    haha blev tvungen att skratta lite åt din tolkning först, sen tänkte jag Pucko, efter de läste jag ditt namn och fick ett gott skratt igen, tack för den
    Saab 9000 2,3 FTT

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    337

    Re: taxi eller fyllo?

    Mycket bättre att tolka artikeln som en liknelse mellan rattfulla och taxi-förarare. Ja, jag bor i Stockholm och här är taxibilarna ofta livsfarliga för andra trafikanter.

    Och visst var det egentliga syftet med artikeln aningen långsökt? Jag saknar en avslutande mening "och vilka av bilarna syns i trafiken?" eller liknande...
    Saab 9000 2.0t Classic - 98

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: taxi eller fyllo?

    Finns det någon statistik på taxibilar, hur ofta är de inblandade i allvarliga trafikolyckor med dödlig utgång?

    Jag kör själv färdtjänst, en M-B Sprinter handikapp buss. Har kört vanlig taxi innan också. Bolaget jag jobbar för har aldrig varit inblandat i något allvarligt. Däremot får jag, dagligen, väja och köra rätt åt andra. Rondell t.ex, vad är det? Jag kör minst 6000mil om året, man ser sjukt mycket dumma grejer alltså. Och jag har aldrig sett att dessa fordon är taxi reggade...

    Men så fort man kommer till Göteborg eller Stockholm, då faller allt. Har varit både i Göteborg och Stockholm(framförallt då med transporter kring Sahlgrenska och S:t Görans) Chaufförerna stressar, kör fort som fan, hälsar inte och är i allmänhet griniga.
    Jag tror, eller vet, att det beror på den hårda konkurrensen både mellan olika bolag men också inom samma bolag. Dessa människor kör oftast på provisionslön = ju mer körningar, desto bättre lön. Så kör jag också, skillnaden är dock att jag får betalt direkt av Kommunen enligt fasta priser. Jag behöver inte jaga eller stressa alls, i snitt drar en personbil in 2600:- på ett normalt dagpass(Gäller Karlstad). Jag får nästan det dubbla eftersom jag dels får körningar via en s.k mobitex och sen har jag ju ett större fordon som tar många samtidigt inkl. 2 rullstolar och priserna på en transport är ibland hutlöst bra. Nästan så man skäms när man slår in priset. Hantverkare dyra?

    Ta Taxi Kurir t.ex, alla chaufförer där konkurrerar med varandra. Varje bil är ansluten till samma växel men oftast så är det olika ägare på alla bilar(vissa ägare har naturligtvis flera bilar). Varje ägare måste betala 12000-15000:- +moms varje månad för varje bil, endast för att vara ansluten till växeln.(Troligen är det ännu dyrare i Stockholm, priset ovan avser Karlstad)

    Vad jag vill säga är att dessa chaufförer har det inte lätt. Men naturligtvis måste man likväl följa trafikreglerna och visa gott omdöme. Det lyckas man inte med i storstäderna, tyvärr.

    Sorry för denna taxinovell...

    Finns det någon statistik på att TAXI är väldigt mycket mer inblandat i allvarliga grejer? Eller är det rentav så att vi faktiskt inte ens är representerade?
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308

    Re: taxi eller fyllo?

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jag kör själv färdtjänst, en M-B Sprinter handikapp buss. Har kört vanlig taxi innan också.
    Samma här, rasslar omkring här i Piteå med en Caravelle och skjutsar rullstolar! Skulle aldrig i livet byta tillbaka till att köra vanlig bil/storbil!

    Citat Ursprungligen postat av Falcy
    Jag behöver inte jaga eller stressa alls, i snitt drar en personbil in 2600:- på ett normalt dagpass(Gäller Karlstad). Jag får nästan det dubbla eftersom jag dels får körningar via en s.k mobitex och sen har jag ju ett större fordon som tar många samtidigt inkl. 2 rullstolar och priserna på en transport är ibland hutlöst bra. Nästan så man skäms när man slår in priset. Hantverkare dyra?
    Du får mer betalt om du har fler passagerare? LYX! ... Meeen, jag ska absolut inte klaga, jag har körningar så det räcker!

Liknande ämnen

  1. Evo Taxi..
    Av MrDanger i forum Tidsfördriv
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 13:47
  2. 9-5 Taxi...
    Av Glader9991 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 15:57
  3. Körprov Taxi
    Av Bacon i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-28, 18:31
  4. Köpa beg taxi?
    Av boje82 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-12-06, 19:21
  5. Taxi [statistik]
    Av Fredrik J i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-07-29, 19:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •