Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Vista, automagisk konvertering avi/mkv till wmv VC-1 ?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Vista, automagisk konvertering avi/mkv till wmv VC-1 ?

    Hej!

    Eftersom ni är världens bästa på att hitta lösningar på "omöjliga" problem så tänkte jag se om ni kan hitta nån lösning på mitt dilemma nedan.

    På vår Windows Home Server så har vi ett antal videosnuttar av varierande format, främst divx och mkv. Det här stöds inte "out of the box" av Windows Media Center Extender, utan vi får istället köra något som heter Transcode 360 för att konvertera till lämpligt format.

    Det funkar, men är egentligen en ganska bökig lösning på problemet och slösar på både CPU, diskutrymme och nätverksprestanda då videofilerna inte ligger lokalt på media center-maskinen och dessutom måste mellanlagras i konverterat format.

    Jag skulle vilja ha ett program (eller liknande, se nedan!) som automatiskt scannar av en katalog (eller share) och alla dess underkataloger exempelvis en gång per natt och drar igång ett jobb och konverterar alla videosnuttar som INTE är wmv (VC-1), t.ex. divx/mkv, till just VC-1 eller WMV9.

    Obs, det är viktigt att den behåller alla data från ursprungsfilen, dvs ljud i 5.1 ska behållas i 5.1, är det stereo så ska det vara stereo i outputen, och upplösningen/bitrate etc från ursprungsvideon ska också bibehållas. Det är extra viktigt eftersom det ska gå på automatik när jag sover.

    Jag behöver inget enskilt program egentligen, utan om det går att kombinera med flera program och sedan scripta det via bat-filer som körs via schemaläggaren i Vista så är det klockrent för ändamålet.

    Jag har hittat massor med konverterare, både freeware och betalvarianter med trialversioner, men ingen som går att styra via CLI och schemaläggaren och samtidigt behålla just in-parametrarna vid konverteringen, utan då vill den gärna skala upp/ner till exempelvis 720p eller 1080p, vilket är totalt ointressant i sammanhanget. Jag vill inte ändra/skala om innehållet i sig, utan vill bara ha det i ett för oss hanterbart format...
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    289

    Re: Vista, automagisk konvertering avi/mkv till wmv VC-1 ?

    Hittade detta: http://www.soft29.com/dvd_video/video_c ... erter.htm#
    Vet ej om det går att fixa till med schemaläggaren, men du har åtminstone batch konvertering och kan välja hela mappar. Har tydligen stöd för flera video och audio format i samma fil också.
    Jag kodar mycket film men bara BluRay till x264 mkv och då använder jag megui.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 940

    Re: Vista, automagisk konvertering avi/mkv till wmv VC-1 ?

    Hittade den där när jag googlade efter en lösning, men den löser bara batchproblematiken - det går inte att schemalägga och styra via exempelvis bat-filer och få det på automatik.

    Däremot så hittade jag Microsoft Expression Encoder 3 som går att styra via CLI, så jag tror jag har lyckats lösa mitt problem. En gång per natt scannar den igenom en share där en massa videosnuttar ligger av varierande format, konverterar och bibehåller alla inputvärdet (upplösning, ljud etc) och dumpar en .wmv-fil där. När det är klart så plockas originalfilen bort.

    Filerna blir marginellt större med WMV, men istället så behöver jag inga tredjepartslösningar för att kunna titta på dem via en Media Center Extender eller direkt från Xboxens dashboard.

    Expression Encoder 3 finns i flera versioner, men gratisversionen klarar av jobbet alldeles utmärkt. Klart trivsam programvara, gör det här scriptet jag har hackat ihop nu sitt jobb så blir det nog att köpa en licens framöver.

    Om nån annan har nåt annat tips så tas det tacksamt emot, den här lösningen är säkert inte den mest optimala!
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-03-26, 23:39
  2. Byta från Vista till XP igen. Hjälp.
    Av K.Andersson i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-05, 16:07
  3. 9-5 AERO - Konvertering till E85
    Av kapha i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-03, 22:03
  4. LH konvertering till T5
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 10:12
  5. konvertering K-jet till LH-jet, 2.2 eller 2.4??
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-07, 11:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •