Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    594

    Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Hej,

    söker råd och erfarenheter angående två bilbarnstolar i serie (alltså efter varandra) på höger sida i bilen, dvs. en i passagerarstolen och en bakom.

    Går det bra att ha två st. steg2-stolar, motsvarande ca upp till 18 kg eller 4 år, enligt ovanstående beskrivning i en 9-3 SC Aero? Finns det tillräckligt med plats?
    Några problem (förutom att inaktivera/demontera krockkudde fram)?

    Har inte åkt till lokale handlaren och börjat måtta stolar i en SC ännu, utan tänkte börja lyssna här.

    Tack.

    //Johan

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Hej,

    söker råd och erfarenheter angående två bilbarnstolar i serie (alltså efter varandra) på höger sida i bilen, dvs. en i passagerarstolen och en bakom.

    Går det bra att ha två st. steg2-stolar, motsvarande ca upp till 18 kg eller 4 år, enligt ovanstående beskrivning i en 9-3 SC Aero? Finns det tillräckligt med plats?
    Några problem (förutom att inaktivera/demontera krockkudde fram)?

    Har inte åkt till lokale handlaren och börjat måtta stolar i en SC ännu, utan tänkte börja lyssna här.

    Tack.

    //Johan
    Hej.

    Inte för att det är svar på din fråga men jag testade ovanstående i min 9-5:a och det blev ganska trångt. Jag skulle montera båda två i baksätet om det gick...

    MVH
    - Styrman Jansson
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    594

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Tack Styrman_Jansson för ditt inlägg. Resultaten från din manöver tyder ju på att det blir svårt i en 9-3 SC. 9-5:an är ju betydligt större, men tyvärr inte lika trevlig att lägga ögonen på.

    Har funderat över det där med två stolar i baksätet i en SC. Jag tror att emellertid att sannolikheten är tom ännu mindre än två efter varandra.
    En stol bakom förarstolen gör utrymmet för mig på tok för litet.

    Bristen på övriga svar kan nog tolkas som att 9-3 SCn inte primärt nyttjas som en familjebil av användare på forumet.

  4. #4
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Jag tror som du att två stolar efter varandra är bästa lösningen , tror nog att det skulle kunna funka bra.

    För framstolen kan man dra fram en bit men endå få plats med stolen då fram och då får man nog in en stol i baksätet också.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Bristen på övriga svar kan nog tolkas som att 9-3 SCn inte primärt nyttjas som en familjebil av användare på forumet.
    Det är ju inte alla familjer som har två barnstolsbarn samtidigt.
    Fredrik J

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Tack Styrman_Jansson för ditt inlägg. Resultaten från din manöver tyder ju på att det blir svårt i en 9-3 SC. 9-5:an är ju betydligt större, men tyvärr inte lika trevlig att lägga ögonen på.

    Har funderat över det där med två stolar i baksätet i en SC. Jag tror att emellertid att sannolikheten är tom ännu mindre än två efter varandra.
    En stol bakom förarstolen gör utrymmet för mig på tok för litet.

    Bristen på övriga svar kan nog tolkas som att 9-3 SCn inte primärt nyttjas som en familjebil av användare på forumet.
    Beroende på hur mycket plats du har på bredden så vet du väl att man kan ha barnstol på "mittenplatsen"? Enligt många säkraste platsen i hela bilen. Så hade jag i 9-5:an när jag tillfälligtvis hade två barnstolar i den.

    Sedan beror det ju på vilken stol du har. Jag har en BeSafe som på inget sätt är den minsta stolen. Dock sitter den stadigt och grabben stormtrivs i den...

    OT: Jag blev även mäkta imponerad när två barnvagnar gick in i skuffen förhållandevis lätt. Utrymmena kan man knappast klaga på i 9-5:an!
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    594

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Styrman_Jansson
    Sedan beror det ju på vilken stol du har. Jag har en BeSafe som på inget sätt är den minsta stolen. Dock sitter den stadigt och grabben stormtrivs i den...
    Har BeSafe X1 för terroristen. Min enda invändning är att det i kombination med mitt baksäte (og9-3 Viggen-inredning) inte går att få tillräcklig lutning på trots att vi har den i läget som ska ge mest bakåtlutning. Hans huvud åker lätt fram när han sover av detta och blir väckt av att han "tappade" huvudet. Mamma, som sitter, bak får spendera mycket tid på att motverka detta genom att lätt hålla handen på hans panna eller bolstra med mjuk kudde på sidan och försöka få skallen på slagsida vilandes på kudden.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    771

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av JPR

    Har BeSafe X1 för terroristen. Min enda invändning är att det i kombination med mitt baksäte (og9-3 Viggen-inredning) inte går att få tillräcklig lutning på trots att vi har den i läget som ska ge mest bakåtlutning. Hans huvud åker lätt fram när han sover av detta och blir väckt av att han "tappade" huvudet. Mamma, som sitter, bak får spendera mycket tid på att motverka detta genom att lätt hålla handen på hans panna eller bolstra med mjuk kudde på sidan och försöka få skallen på slagsida vilandes på kudden.
    Faktiskt lite samma problem i 9-5:an med en X1. Dock löste det sig genom att vi tog en ihopvikt filt och lade under framkanten på stolen.
    9-5 Vector -02 "Hector" SÅLD
    Mazda 6 2.5 Sport - i väntan på att ng9-5 ska komma ner i pris
    Ducati 944 ST2 "Isabelle"

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Har en Acta graco Cosmic comfort (tror den hette så) bakåtvänd bakom passagerarstolen i min 9-3SC. Hade utan problem fått plats med en stol framför den iallafall eftersom det är rätt så gott om utrymme över i passagerarstolen. Nu är det dock inte tal om det med tanke på att jag har passagerar-airbag inkopplad, med det är ju en annan femma.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Står inför samma bekymmer snart. Har en BeSafe bak nu till 2,5åringen o strax en till på g. Funderar på att flytta fram den när babysittsen ska in. Men vågar man lita på en bortkopplad airbag?
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Citat Ursprungligen postat av Anth
    Står inför samma bekymmer snart. Har en BeSafe bak nu till 2,5åringen o strax en till på g. Funderar på att flytta fram den när babysittsen ska in. Men vågar man lita på en bortkopplad airbag?
    Frågan är, vågar du lita på att verkstaden utför bortkopplingen på rätt sätt? Kanske en bakfull eller dåligt utbildad mekaniker utför arbetet? Med tanke på kvaliten på övrigt arbete som vissa verkstäder utför så... Nej, personligen skulle jag aldrig lita på en urkopplad airbag, inte när mina barns liv står på spel, men det är jag det

    Har väldigt svårt att förstå varför tillverkarna sätter i dessa okynnesairbags på passagerarplats.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Två bilbarnstolar i 9-3 SC?

    Hos Ana i Trollhättan får man vara med själv när kabeln kopplas ur. Tror det till och med var ett krav från deras sida...
    Således är jag 100% säker på att kudden är urkopplad. Finns inga tveksamheter alls.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Bilbarnstolar i en A4 (2006-2007 t.ex.)
    Av JPR i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 13:44
  2. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-05, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •