Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Hejsan,

    Tråkigt första inlägg här men så är det...

    Jag har en 9-5 2.0t (aut), årsmodell 2000. För ca 2 veckor sedan började oljelampan lysa och motorn började låta som en diesel. Det blev till att parkera å köra bilen på släp till verkstad. Knackningar från ventiler/lyftare antar jag och med tanke på oljelampan pga dåligt oljetryck.

    Lite bakgrundsfakta är att den ryker inte, den har inte tappat effekt vad jag har märkt, den drar ingen olja, den har gått ca 17.000mil, turbo byttes vid ca 15.500mil (inkl ombyggnad av vevhusventilation).

    Efter en hel del sökning här och efter att ha frågat runt en del så har följande gjorts.
    Tråget har varit nere, silen har rengjorts, reducerventiler har gåtts igenom, o-ringar har bytts på röret till "olje-pickupen" och det andra röret som sitter upp i blocket och olja/filter har bytts.
    Efter detta så gick motorn tyst och fint utan att oljelampan lyste men bara i ca 1-2 minuter och sedan återkom "diesel"-knackandet och oljelampan tändes igen.

    Var kan felet vara? Vad är nästa steg i felsökning? Oljepumpen? Igensatt oljekylare?
    Värsta skräcken skulle ju vara lager eller kolvar som e pajj. Har även läst om "dåligt åtdragen sträckare till balansaxelkedjan" etc, man blir ju lite förvirrad...

    Tacksam för hjälp!


    mvh
    Calle

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    OK, en liten uppdatering, kör på startmotorn utan oljefilter och det kommer inte en droppe!? "Måste" det inte vara något knas med pumpen då?


    /Calle

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Citat Ursprungligen postat av cjmax
    reducerventiler har gåtts igenom
    Hej!

    Kanske värt att kolla en gång till.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Citat Ursprungligen postat av cjmax
    reducerventiler har gåtts igenom
    Hej!

    Kanske värt att kolla en gång till.

    Mvh H-engine

    Helt klart och det är också gjort.
    Över 100 visningar och bara ett svar tolkar jag som att jag är på rätt spår, om det nu finns något sådant då det verkar lite skumt rent generellt...

    En annan liten bit information och fråga när jag ändå är på gång.
    Bilen är milt "chippad" (omprogrammerad, flashad, etc, vad ni nu vill kalla det...) från originalets 150 hk till kanske 180-190hk och det är nog läge att byta tändstift snart. Vilka ska jag ha, någon som har en rekommendation?


    /Calle

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Hej!

    Skador i oljepumphuset märker man ett par minuter efter att man startat bilen då olja blivit mer flytande.

    Skulle satsa på att ta ner oljepumpen och undersöka den.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Citat Ursprungligen postat av cjmax
    En annan liten bit information och fråga när jag ändå är på gång.
    Bilen är milt "chippad" (omprogrammerad, flashad, etc, vad ni nu vill kalla det...) från originalets 150 hk till kanske 180-190hk och det är nog läge att byta tändstift snart. Vilka ska jag ha, någon som har en rekommendation?


    /Calle
    1. Är det Saab original 190-hk programmet för gröna spridare så ska du ha NGK PFR6H-10.

    2. Är det Saab original 192-hk programmet för röda spridare så ska du ha NGK BCPR6ES-11

    3. Är det något annat trimsteg så får du fråga leverantören.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Hej!

    Skador i oljepumphuset märker man ett par minuter efter att man startat bilen då olja blivit mer flytande.

    Skulle satsa på att ta ner oljepumpen och undersöka den.

    Mvh H-engine
    Jo, det är så jag har tänkt också. Dock har jag funderat lite över det här med att pumpen inte är "självsugande". Eftersom det inte kommer en enda droppe vid oljefiltret när man kör på startmotorn så misstänker jag att det kanske är luft i "systemet" (från olje-pickupen och uppåt...). Skall nog börja med att trycka igenom olja manuellt alltså.
    Det som talar mot detta är väl att bilen förmodligen hade oljetryck i 1-2 minuter efter det att tråget hade varit nere och sil, ventiler, o-ringar och packningar hade gåtts igenom.
    Nåväl, vi får se vad som händer...


    Hyvens, tack för tändstiftstipsen. Har inte något Saab original trim, får kolla lite med leverantör då. Finner det dock märkligt att det skiljer så, är det så känsligt? 190hk är väl 190hk (i stort sett samma laddtryck, tändkurvor, motortemperatur, etc...)


    /Calle

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Citat Ursprungligen postat av cjmax

    Dock har jag funderat lite över det här med att pumpen inte är "självsugande". Eftersom det inte kommer en enda droppe vid oljefiltret när man kör på startmotorn så misstänker jag att det kanske är luft i "systemet" (från olje-pickupen och uppåt...). Skall nog börja med att trycka igenom olja manuellt alltså.
    Det som talar mot detta är väl att bilen förmodligen hade oljetryck i 1-2 minuter efter det att tråget hade varit nere och sil, ventiler, o-ringar och packningar hade gåtts igenom.
    Nåväl, vi får se vad som händer...
    Det har visat sig flera gånger att oljepumpar av denna modell har svårt att suga upp olja OM de vart helt tömda. En skvätt olja i pumpen och vips så pumpar den igen.
    Att det blir så har med pumpens konstruktion o göra att det kugghjul som "flyttar" oljan. Har man dessutom något repig bröstkåpa läcker pumpen och skapar inte tillräckligt med sug = får inte "tag i oljan".
    Det som talar imot (igen) är ju du hade tryck i ett par minuter......
    Jag hade i ditt läge:
    • Demonterat pumpen.
    • Kontrollerat bröskåpan (oljepumphuset)
    • Monterat tillbaka.
    • Fyllt oljepumphuset och testat om det funkar.

    mvh Jonas

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    8

    Re: Ännu en 9-5 med dåligt oljetryck, hjälp/tips efterfrågas.

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Det har visat sig flera gånger att oljepumpar av denna modell har svårt att suga upp olja OM de vart helt tömda. En skvätt olja i pumpen och vips så pumpar den igen.
    Att det blir så har med pumpens konstruktion o göra att det kugghjul som "flyttar" oljan. Har man dessutom något repig bröstkåpa läcker pumpen och skapar inte tillräckligt med sug = får inte "tag i oljan".
    Det som talar imot (igen) är ju du hade tryck i ett par minuter......
    Jag hade i ditt läge:
    • Demonterat pumpen.
    • Kontrollerat bröskåpan (oljepumphuset)
    • Monterat tillbaka.
    • Fyllt oljepumphuset och testat om det funkar.

    mvh Jonas
    Jo, det är ju så jag har tänkt, men det är betydligt mer jobb att plocka ner pumpen (trångt å jävligt... ), än att bara se till att pumpen/systemet är fyllt, så jag börjar nog med det. Funkar det inte efter det så får det nog bli enligt dina punkter ovan.

    Inga fler tips på tändstiftsfrågan?


    /Calle

Liknande ämnen

  1. 9-5 Dåligt oljetryck!
    Av Beergh i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 21:39
  2. [LÖST] Tips och trix vid bromsbyte efterfrågas, OG9-3 -99
    Av johue i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-07-07, 00:24
  3. Snabb hjälp efterfrågas om Stereo i 9-3 SC-08
    Av Fredzz0rs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 09:34
  4. Dåligt oljetryck.......
    Av Samuelsson_123 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-24, 23:18
  5. Motorrenovering - tips efterfrågas
    Av eklund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-04-09, 21:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •