Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: 9000 startar inte

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: 9000 startar inte

    Måste bara säga är väldigt tacksam för alla svar!

    Jag har en säkring i motorrummet som heter Fuel Pump , dit har jag el men inte inne på säk. 14.

    Dock visste jag inte att det satt ett relä innanför säkrings "lådan" i handsfacket och ska kika på det imorgon som stefanos föreslog till mig i ett pm.

    Lyssnade på polarens helt friska 9000 cse och där klickade det bara till i pumpen, kom inget surrande, klickade dock i min med vid tändnings påslagning.

    Återkommer imorgon om stefanos föreslag lyckades. kommer skicka en liten present till den som släppt ideèn som funkar!

    MVH Erik
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Kalmar/Kristianstad
    Inlägg
    200

    Re: 9000 startar inte

    Har haft samma problem otaliga gånger. Kolla genom att ta bort tryckslangen till fuel railen i motorrummet (sitter ovanför/bakom insugsgrenröret) och kör startmotorn med nyckeln (vinkla bort slangen så att soppan inte kommer på motorn, har eldat upp en bil på det sättet). Får du ingen soppa ut där är problemet antagligen pumpen/tankarmaturen.

    Jag hade problemet att en slang i tankarmaturen hade spruckit (en annan gång hade den hoppat av). När den hade spruckit kom det fortfarande soppa när man tog bort slangen bak vid pumpen, men den orkade inte pumpa hela vägen fram till motorrummet.

    Men det viktigaste som sagt, kommer soppan fram till fuel railen?

    Vänliga hälsningar
    Jens Nilsson
    Saab 9-3 Aero SC -06
    Saab 9ooo Aero -96
    Saab 340 på jobbet

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: 9000 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av jensii
    Har haft samma problem otaliga gånger. Kolla genom att ta bort tryckslangen till fuel railen i motorrummet (sitter ovanför/bakom insugsgrenröret) och kör startmotorn med nyckeln (vinkla bort slangen så att soppan inte kommer på motorn, har eldat upp en bil på det sättet). Får du ingen soppa ut där är problemet antagligen pumpen/tankarmaturen.

    Jag hade problemet att en slang i tankarmaturen hade spruckit (en annan gång hade den hoppat av). När den hade spruckit kom det fortfarande soppa när man tog bort slangen bak vid pumpen, men den orkade inte pumpa hela vägen fram till motorrummet.

    Men det viktigaste som sagt, kommer soppan fram till fuel railen?

    Vänliga hälsningar
    Jens Nilsson
    Har inte tänkt på detta då jag inte får el till säk. 14 ? Tycker det borde vara mitt problem ... Inte konstigt om det inte kommer fram soppa när han inte får nån ström stackarN.
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 startar inte

    Du får aldrig spänning på F14 i tändnings läge, de måste uppfyllas visa krav som Urban har skrivit och som framgår från den el schema som jag ritat på med blå och röd färg och spänning kan endast mäta på F14 om alla krav är uppfyllda och med startmotor igång eller drift.
    Tips är att ta separat ström till pumpen ( via extern matning från batteri eller annan källa till F14 ena sida den som går till pumpen) för att höra om de surrar och även då kanske har du otur att, som sagts av Jensii, att slangen är sprucken, men ett sak i taget så de löser sig. På de här viset spelar ingen roll soppa relä den funktion är bort kopplat och du tvingar pumpen att gå för att felsöka och inte använda för att åka bil.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: 9000 startar inte

    Okej jag ska kolla över tankamaturen och allt runt därom.
    kanske är så simpelt som en slang. Annars är väll inte en ny pump så farligt dyrt?

    Så säkring nr 14 får ingen ström om inte bilen är igång? eller har jag missuppfattat det helt och hållet?

    Tacksam för alla svar!
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av Reyal
    Så säkring nr 14 får ingen ström om inte bilen är igång? eller har jag missuppfattat det helt och hållet?
    Du har uppfattat rätt, ingen ström om bilen är inte igång. Ström kommer först om du vevar med startmotor...
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  7. #27
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 startar inte

    Du kan testa om pumpen surrar så här. Ta bort F14. Ta en kabel ca 3-4m lång och på en sidan sett på en kabelskor/flatstift/hanne nått som liknar säkrings ben och på andra sida ta bort isolering ca 10-15cm . Nu kan du vira runt om + polen en sidan och andra med stift stoppa i F14 hållare( prova båda sidor av F hållare). Nu ska pumpen surra om ledningar eller pumpen är okej.
    Prova att starta motor.



    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: 9000 startar inte

    jaha då var jag bak vid pumpen och krånglade, allt var gammalt och skabbigt så det bara knakade till så gick saker sönder där bak. Ska till skroten imorgon och köpa en billig pump sen byta ut och testa. kan inte gå mer åt helvete som jag brukar säga:P
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    42

    Re: 9000 startar inte

    Jaha då ger jag upp. Har försökt få bort pumpen men går tamefanskapet inte.. saab använder ju specialverktyg men det skulle gå med stor rörtång också!.

    Nu beställer jag en helt ny pump och skickar den jävl*n på verkstad;P
    I stallet: 3dörrars svart 900 2.0T Talladega -97| 9-5 Biopower 2.0t -06

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Dalarna/Borlänge
    Inlägg
    125

    Re: 9000 startar inte

    jävligt tråkigt att höra.....har en ritning på ett verktyg för just ringen till pumpen..nånstan...svets lite plattjärn o en mutter typ....hoppas du får igång bilen snart....

    stefan
    9-5 Vector Griffin 2,3 185 Hk -10 + Steg 1 Hirch Performance

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: 9000 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av George
    ( prova båda sidor av F hållare)
    Hej!
    Woops, men fel sida som är ledning från reläa om tvångmatas kan lägga felkod och tända airbag lampan Blir ju typ som underspänning till luftkuddes styrenhet.

    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

  12. #32
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: 9000 startar inte

    Citat Ursprungligen postat av H-engine
    Citat Ursprungligen postat av George
    ( prova båda sidor av F hållare)
    Hej!
    Woops, men fel sida som är ledning från reläa om tvångmatas kan lägga felkod och tända airbag lampan Blir ju typ som underspänning till luftkuddes styrenhet.

    Mvh H-engine
    Hej,
    Jag vet inte men kollar man på el schema ser ofarligt med reservation att F14 har ledning med F28 och de framgår inte mycket vad den leder till typ Aibag..
    http://home.borenet.com/wiking/Saab/B_pump.pdf
    Min tanke var att göra så här:
    1. vid avstängd motor kopplar man batteri spänning och testar vilken sida av F 14 ger resultat att pumpen surrar.
    2. Nu vet man det och rätt sida av F 14 matar pumpen och bilen kan startas ...

    PS! som du vet jag gärna läser och lär mig och tanken att Airbag kan lösa ut är inte så ofarligt och kan skador uppstå och jag tycker de var bra med den varning från din sida.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Finnveden
    Inlägg
    278

    Re: 9000 startar inte

    Hej!

    Ingen fara, Airbagen kommer inte att lösa ut, bara att styrenheten till den kommer få drivspänning igenom stamnätet och då blir det spänningsfal så den känsliga styrenheten kommer att tända airbag lampa. Allt om händer är att man blir i behöv av Tech2 att släcka och aktivera ASR.



    Mvh H-engine
    jag tror = att vilseledda fakta

Liknande ämnen

  1. Min 9000 CSE 98 startar inte.
    Av John Eriksson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 10:44
  2. 9000 startar inte?
    Av Wirf i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 16:41
  3. 9000 2,3t -97 startar inte!!
    Av overload666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 15:28
  4. 9000 cse som inte startar!
    Av The Rob i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-12-05, 18:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •