Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Bromölla
    Inlägg
    25

    Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Som rubriken lyder, hur sköter man bäst om taket på en cab?

    Har hört av gubbarna på saab att man absolut inte får tvätta taket med schampo som man gör med resten av bilen utan man ska bara använda svamp och vatten.
    Finns det någon impregneringsspray som man bör spruta på varje år??
    Tacksam för svar.
    Bilen frågan gäller är en 9-3 aero cab -00 men bör väl vara intressant för alla som har en cab.

    Tacksam för svar.
    9-3ss Vector

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Du kan visst tvätta cabben med bilschampo, det är förresten att rekomendera att göra det då och då, speciellt då du fått vägsalt och annan skit på bilen. Men var noga med att ha ganska mild lösning och skjölja ur ordentligt. Förresten finns det ett schampo Sonax Extreme heter det, (minns inte exakt vilken i serien, men det står på baksidan att det funkar för cabtak) som är även lämpligt för cabtak. Sen är det lämpligt att impregnera en till två ggr/år. Kan rekomendera BMW:s cabimpregnering, mycket bra.

    mvh Magnus
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Citat Ursprungligen postat av KaptenKidd1
    Du kan visst tvätta cabben med bilschampo, det är förresten att rekomendera att göra det då och då, speciellt då du fått vägsalt och annan skit på bilen. Men var noga med att ha ganska mild lösning och skjölja ur ordentligt. Förresten finns det ett schampo Sonax Extreme heter det, (minns inte exakt vilken i serien, men det står på baksidan att det funkar för cabtak) som är även lämpligt för cabtak. Sen är det lämpligt att impregnera en till två ggr/år. Kan rekomendera BMW:s cabimpregnering, mycket bra.

    mvh Magnus

    Jasså du säger det, själv har jag fått höra precis tvärtom, du skall INTE anväda biltvättmedel till cabben, utan bara typ diskmedel. Tar du bilshampo så innehåller det vax som sätter sig i textilen så du får en grå cab.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 730

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    I den amerikanska varianten av instruktionsboken till NG 9-3 cab står det så här:

    • Wash the soft top with a mild soap solution
    and lukewarm water. For spot cleaning
    the top, a finger nail brush can also be
    used. Stroke the brush in the direction of
    the fabric, not across the threads.

    • If a pressure washer is used be heedful of
    the following recommendations:

    • on the lower part of the car (not higher
    than the door handles): max pressure
    of 100 bar and not closer than 8 in.
    (20 cm).

    • on the upper part of the car: tax pressure
    of 100 bar and not closer than
    32 in. (80 cm).

    • Do not use any drying chemicals or waterproofing
    agents.

    • Avoid automatic car washes

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Japp mild såpvatten inget annat, och absolut inget bilshampo om du inte vill ha en grå cab. Finns nog vissa anledningar varför en Rikard har måste målat om sin cab på en ganska ny bil

    //MH.
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    190

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Självklart skall det inte vara ett VAXschampo, men som jag skriver har sonax ett schampo som är lämpligt för cabtak. Tror det heter Sonax Extreme 2in1. Det står på etiketten på baksidan att det är lämpligt för cabtak, kolla det först så ni tar rätt. Cabtaket tar inte skada av att tvättas med mild lösning av schampo eller tvål eller vad ni nu väljer, bara man impregnerar då och då. Taket tål det, det är orkidé ni kör omkring med.
    Sen vad dom säger på Saab är inte lågon lag, dom har heller inte alltid rätt. Enligt saab skall man ju inte byta växellådsolja på vissa modeller. Och enligt min insruktionsbok skall skinnet inte smörjas in. Hur smart är detta? Jag menar att man får ju för tusan tänka lite själv också och använda sunt förnuft. Ni behöver inte följa mina råd, men det är vad jag rekomenderar.
    Ta hand om era cabbar grabbar...

    mvh Magnus
    "Only one aircraft manufacturer makes cars.
    Sierra, Alpha, Alpha, Bravo."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Jag körde till BMW och köpte den låda/väska med 7-8 flaskor och lite borste mm. Lådan heter Cabrio-plege nånting kostade ca. 600 SEK men har allt en cabägare behöver. Rekommenderas.

  9. #9
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Likaså har jag hört att behovet av att impregnera cabben inte heller är så där jädra viktigt....

    Dessutom pärlar sig vattnet då, vilket kan ge en trevlig dusch när man kliver i/ur då cabbe saknar de avrinningskanaler på taket som en normal plåttakad bil har...

    Så övertyga mig nu då:
    Varför behöver man impregnera taket???

    - Är det för att man inter orkar vänta på den lilla extra tid det tar för taket att torka när det varit vått??
    - Eller har någon här som själv haft bekymmer med mögel/läckage eller liknande på en modern cab?? (Inga "känner en som berättat att"-svar...)



    Klipper in texten från instruktionsboken för min M/04 cabbe som direkt avråder från detta:
    -----------------------------------------------------------------------
    Convertible:
    * Wash the soft top with a mild soap solution and lukewarm water. For spot cleaning the top, a finger nail brush can also be used.
    Stroke the brush in the direction of the fabric, not across the threads.

    * If a pressure washer is used be heedful of the following recommendations:
    - on the lower part of the car (not higher
    than the door handles): max pressure
    of 100 bar and not closer than 8 in. (20 cm).
    - on the upper part of the car: max pressure of 100 bar and not closer than
    32 in. (80 cm).

    * Do not use any drying chemicals or waterproofing agents. <<<<----

    * Avoid automatic car washes

    -----------------------------------------------------------------------
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  10. #10
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Citat Ursprungligen postat av Voyce
    Som rubriken lyder, hur sköter man bäst om taket på en cab?

    Har hört av gubbarna på saab att man absolut inte får tvätta taket med schampo som man gör med resten av bilen utan man ska bara använda svamp och vatten.
    Finns det någon impregneringsspray som man bör spruta på varje år??
    Tacksam för svar.
    Bilen frågan gäller är en 9-3 aero cab -00 men bör väl vara intressant för alla som har en cab.

    Tacksam för svar.
    Läs på sidan 51 i denna online manual:
    http://gmprotectionplanwarranty.com/own ... b-9-3M.pdf
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  11. #11
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Har fått en kommentar kring detta ev en herre med flera cabbar.
    Han ser en tydlig skillnad mellan sina bilar avseende misskötta och välskötta tygtak, där det om jag förstod honom rätt, tog flera dgr att torka den som var i sämst skick...

    Impregnering kanske inte är så dumt ändå om man kör året runt med bilen.

    Fler som vill tycka till??

    Edit: Finns en FAQ på http://www.topntrim.nu och de bör väl om någon veta??
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 171

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Utanför öser regnet ned, måste vara regnrekord denna sommar... Min nyinköpta cab har inte läckt en droppe, vare sig under färd i störtregn eller när den stått parkerad (alltid utomhus).

    Dock är cabtyget lite skitigt, så jag funderar på hur jag bäst ska ta hand om det och då hittade jag (och lyfte) denna gamla tråden...

    Jag googlade även och hittade denna info;
    http://www.haartz.com/en/consumer_info/ ... eaning.asp

    Som jag förstår är HAARTZ de som levererat originalcabbens tyg till SAAB (och de flesta "premium" cabbar) - de rekommenderar tvätt och impregnering så...

    Är rätt väg att köpa rengöring och impregneringsmedel, finns något billigt och bra att köpa enkelt på hemmaplan? Amazon verkar sälja flera märken till vettiga priser, men jag antar frakten kostar mer än produkten... Funkar tex den impregnering som säljs på clasohlsson eller biltema?

    Citat från länken ovan (om länken ändras, brukar hända i trådarna efter ett tag...)
    Cloth Top Cleaning

    CAMBRIA®, STAYFAST®, TWILLFAST®, SONNENLAND®
    Solution Dyed Acrylic Topping Fabric

    Ordering Information at bottom of page

    Although the fabric does not promote mildew growth by itself, mildew may develop on dirt and other foreign substances that are not removed. This is especially true in warm, humid, dark environments. A program of keeping the fabric clean through regular washings, BEFORE it gets dirty, will enhance the life and beauty of the acrylic and make successive cleaning easier.

    Most automatic car washes will not harm cloth top fabrics. Washes with water jets and hanging cloths provide a more gentle cleaning action. Those using heavy barrel brushes could damage the top material. Haartz recommends hand washing.

    The Haartz Corporation recommends using RAGGTOPP™ Cleaner and RAGGTOPP™ Protectant (available from Wolfsteins Pro-Series at tel: 800-377-4700, fax: 770-395-1353, e-mail: info@wolfsteins.com).

    Hand washing in shade or partial shade, not direct sunlight, is best. DO NOT USE DETERGENT. Bird and tree droppings, as well as other loose particle soils, should be removed immediately. Vacuum with a brush attachment and rinse thoroughly with water to remove loose particle soils. This will also prevent the soils from being redeposited during the cleaning process. Once the fabric has been rinsed thoroughly, spray RAGGTOPP™ Cleaner evenly over the entire surface while still wet. Allow the cleaner to soak for 10 to 20 minutes and then scrub lightly with a soft nylon brush or terry cloth rag. Rinse thoroughly, preferably until no remaining soap foam is observed. Additional cleanings may be required. It is best to determine the need for additional cleanings after the fabric has dried completely.

    Washing with soap (ie. Ivory or Lux) and warm water is a safe alternative to RAGGTOPP™ Cleaner, but not as effective.

    For more stubborn cases, mix a solution of no more than 1/2 cup (4oz.) bleach and 1/4 cup (2oz.) RAGGTOPP™ Cleaner per gallon of water, soak for approximately 20 minutes and scrub lightly as indicated above. (Excessive soaking with the bleach solution can deteriorate seam threads.) Rinse thoroughly to prevent streaking on painted and chrome surfaces. Several cleanings may be necessary.

    Once dry, cleaning must be followed by re-water repelling with RAGGTOPP™ Protectant. (This product does not contain CFC's and therefore, is not harmful to the environment.) Failure to apply will result in rapid resoiling of the unprotected fabric.

    For ordering information contact www.wolfsteins.com.

    Stayfast®, Twillfast®, Cambria® and Sonnenland® are registered trademarks of the Haartz Corporation.
    RAGGTOPP™ is a trademark of Wolfsteins Pro-Series
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 347

    Re: Hur sköter man bäst om taket på en 9-3cab?

    Kan rekomendera produkterna som Porsche säljer.
    3st olika medel och kostar ca300:-
    Schampo, rengörningsmedel och impregnering.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. Vem sköter forumet?
    Av RZ i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 21:26
  2. Skoter - Köpråd
    Av Johan S i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-10-08, 22:23
  3. ta reda på vem som sköter en hemsida?
    Av 99 då 9-5 nu, båda svarta i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-11, 13:31
  4. hur sköter man bilen på bästa sätt? 9-3 aero -01
    Av Andreas_5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-11, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •