Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: 9-5 griffin hur fungerar motorn?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    9-5 griffin hur fungerar motorn?

    så här fungerar det i dags läget om jag har fattat det rätt?

    den har assymetrisk turboladdning där turbon drivs med avgaserna från bara tre cylindrar men laddar samtliga sex humm?

    så till frågan
    kan man inte göra så att motorn driver turbon med alla avgaser från 6 cylindrar på griffin ?


  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: 9-5 griffin hur fungerar motorn?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    kan man inte göra så att motorn driver turbon med alla avgaser från 6 cylindrar på griffin ?
    Klart man kan men det är ju bara en fråga om hur jobbigt det är.....

    1. Nytt grenrör/uppsamlingsrör. Blir aningen krångligt eftersom det är en V6:a.
    2. Ny turbo som skall klara hantera 3l istället för 1.5, skall helst vara av twin scroll typ.

    Sedan blir det ju ett antal X som skall lösas:

    - Är IC:n tillräcklig, klarar den födet?
    - Är cylinder bankarna lika eller skiljer sig den sidan som driver turbinen?
    - Får det plats.
    - Programvara

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    I så fall är det ju mycket "enklare" att sätta dit turbo+avgasuppsamlare på andra sidan oxå!

    Sen så har man lite slangjobb.

    Program? Äh, lite T-kors på befintliga wg-slangar så är det bara att krana på.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    DET FINNS INGEN WASTEGATE PÅ V6 GRIFFIN !!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Aj som tusan. Nä då blir det att göra som jonTe säger..

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Dessutom tål inte V6an att ladda med alla 6 cylindrar.

    Varför skulle annars Saab gjort en sådan konstruktion från början?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Jo, målet var inte "jättemassor av hästar" därav den lite underliga TuRboladdningen. Att motorn inte är bestyckad med de allra trimmningsvänliga bitarna är ju givetvis ett resultat av detta.

    Jag tror att en "förbättrad" TuRboinstallation skulle kunna väcka till liv en handfull glada hästar. Dock kan det ju bli lite rörigt under huven, samt så gäller det ju att hitta nå'n som vill ta sig an "lite ommappning".

    Men, självfallet det är ju inte en optimal racemotor.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Dessutom tål inte V6an att ladda med alla 6 cylindrar.

    Varför skulle annars Saab gjort en sådan konstruktion från början?
    För att det är så trångt i motorrummet att alternativa grenrörsdragningar eller extra turboagg helt enkelt inte får plats.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Dessutom tål inte V6an att ladda med alla 6 cylindrar.

    Varför skulle annars Saab gjort en sådan konstruktion från början?
    För att det är så trångt i motorrummet att alternativa grenrörsdragningar eller extra turboagg helt enkelt inte får plats.
    Nej, kolla på vad Doktorn skrev
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Samma sexa finns i versioner från Opel, utan överladdning, som ger mer effekt än Saabs variant med turbo. Min teori är följande:

    * Saab är kanske bilvärldens mest envist principfasta företag, helt utan vettig anledning förutom tråkig prestige

    * Nu hade Saab i ett svagt ögonblick sagt att "alla saabar ska ha turrbooo från och med nu", sedan krävde marknaden som vanligt en sexa. Saab sa NEEEJJ men GM sa JOOOOO och då tänkte Saab, "men vi som sagt att alla bilar ska ha turbo, vad gör vi nu??"

    * så man tog en befintlig sexa, och gjorde en halvhjärtad turboinstallation på den som till och med är slöare än opelvarianterna utan turbo - FÖRMODLIGEN med baktanken "den här motorn vill säkert ingen köpa, och då kan vi säga till GM att 'vi hade rätt' och fortsätta med våra raka fyror".

    Kort sagt: Sexan känns inte seriöst menad av Saab, och det är synd för det är en motor med en massa potential - 211 hästar utan turbo i Opel Omega MV6 till exempel.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Samma sexa finns i versioner från Opel, utan överladdning, som ger mer effekt än Saabs variant med turbo. Min teori är följande:

    * Saab är kanske bilvärldens mest envist principfasta företag, helt utan vettig anledning förutom tråkig prestige

    * Nu hade Saab i ett svagt ögonblick sagt att "alla saabar ska ha turrbooo från och med nu", sedan krävde marknaden som vanligt en sexa. Saab sa NEEEJJ men GM sa JOOOOO och då tänkte Saab, "men vi som sagt att alla bilar ska ha turbo, vad gör vi nu??"

    * så man tog en befintlig sexa, och gjorde en halvhjärtad turboinstallation på den som till och med är slöare än opelvarianterna utan turbo - FÖRMODLIGEN med baktanken "den här motorn vill säkert ingen köpa, och då kan vi säga till GM att 'vi hade rätt' och fortsätta med våra raka fyror".

    Kort sagt: Sexan känns inte seriöst menad av Saab, och det är synd för det är en motor med en massa potential - 211 hästar utan turbo i Opel Omega MV6 till exempel.
    Vet inte om den är direkt slö men det har ju också med att göra att den endast gick att få med automat och att opeln är lättare från början.
    Men dom tester jag har läst av just den motorn så har den fått väldigt bra kretik och från början när den motorn satt i saab hade den 210 hk och då i 9000.
    Nu gjorde man om den lite och fick mer vrid men sänkte effekten lite.
    Men det finns ju chip trimning till den motorn om man vill plocka ur lite fler hk.
    Men jag tror saab valde just den specifikationen av ganska goda skäl.
    Och den är ju inte heller tänkt att vara väldigt sportig utan mer en lyxig lansvägs kryssare i just 9-5 Griffin.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av enor
    * Saab är kanske bilvärldens mest envist principfasta företag, helt utan vettig anledning förutom tråkig prestige

    * Nu hade Saab i ett svagt ögonblick sagt att "alla saabar ska ha turrbooo från och med nu", sedan krävde marknaden som vanligt en sexa. Saab sa NEEEJJ men GM sa JOOOOO och då tänkte Saab, "men vi som sagt att alla bilar ska ha turbo, vad gör vi nu??"

    * så man tog en befintlig sexa, och gjorde en halvhjärtad turboinstallation på den som till och med är slöare än opelvarianterna utan turbo - FÖRMODLIGEN med baktanken "den här motorn vill säkert ingen köpa, och då kan vi säga till GM att 'vi hade rätt' och fortsätta med våra raka fyror".
    Vad som är sant eller inte har jag ingen aning om men det var väldans kul teori är dessutom beredd att hålla med.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    tack för alla svar jag kan säg att jag inte äger någon gruffin va bara nyfiken ingen som har en bild på grenrör o trubo?

    sitter det 2 grenrör på griffin?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    tack för alla svar jag kan säg att jag inte äger någon gruffin va bara nyfiken ingen som har en bild på grenrör o trubo?

    sitter det 2 grenrör på griffin?
    ingen ?

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    tack för alla svar jag kan säg att jag inte äger någon gruffin va bara nyfiken ingen som har en bild på grenrör o trubo?

    sitter det 2 grenrör på griffin?
    Ja, är det en V6 så lär det vara svårt med endast ett grenrör.....


    Turbon är grenröret på ena sidan kan man säga, då avgashuset är själva grenröret.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Fräsfors
    Inlägg
    188
    [quote=M frändberg]
    Citat Ursprungligen postat av "M frändberg":36k3s8qq
    sitter det 2 grenrör på griffin?
    ingen ?[/quote:36k3s8qq]

    Vi får väll hoppas det

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Det sitter 2 olika grenrör på den motorn ja.
    Den ena har integrerad turbo vilket den andra inte har.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    okej det gissa jag rätt iaf skulle va kul med mer info om den motorn om det finns något nämn värt att tillägga ?

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Det va den första motorn med assymetrisk turboladdning.
    När man ville ställa in den motorn för att gå på lamda 1 genom hela registret så var effekten endast 171 hk.

    Maximalt vrid ur en testmotor var 380 Nm.
    Man hade även väldigt svårt med kylningen på denna motor på grund av den assymetriska turboladdningen.

    Sen att turbon saknar wastergat är ju en annan sak.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    aha fast griffin har ju 200hk det borde gå att få rätt bra fart med den motorn kan man tycka men det värkar inte finns några trim frirmor som jobbar med den motorn vet att chipcenter har något mindre trim kitt till den
    åter finns motorn i någon annan bil modell ? eller är det bara saab griffin som har en sån komplex motor ?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Halvljus fungerar ej men valselljus fungerar. 9000
    Av berkbs i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-10, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •