Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Vad ska jag göra med mitt larm?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Hässelby
    Inlägg
    20

    Vad ska jag göra med mitt larm?

    Tjenare

    Har en Saab 9000 CSE 1995 2,3T, utan vss. Men installerat Saab stöldskyddslarm, nu till problemet, jag har ingen dosa. Och vad jag har läst så är det möjligt att kunna gifta in nya dosor i systemet.

    Visst, åker till Svenska bil i Akalla för att fråga, icke sa nicke, måste köpa ett helt nytt larmstyrdon för att kunna använda larmet... ?

    Nåja, ringer till Svenska bil i Bromma istället, icke sa nicke, tidigare ägare har tydligen "byglat" mitt larm eftersom det inte är igång hela tiden, min teori om att ägare X innan kunnat larma av och sedan tappat dosan, och aldrig fått igång larmet igen, var inte klok tydligen.

    Vad anser ni, med eran erfarenhet?

    MVh

    Johannes
    Saab 9-3 Aero M1

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    252

    Re: Vad ska jag göra med mitt larm?

    Ditt larm behöver väl inte vara byglat? Om man låser bilen med nyckeln, så kommer bilen bara att bli låst med centrallåset, men larmet aktiveras inte. Om man däremot låser med larmdosan så blir bilen både låst och larmad.

    Jag tycker din teori om att tidigare ägare har tappat/förstört larmdosan, och inte brytt sig om att fixa en ny låter sund. Vad som krävs för att gifta in nya larmdosor har jag tyvärr ingen kunskap om.

    (Jag är f d ägare till en 9000 2,3 turbo 200 hk -95 som hade origianllarm.)
    Ronnie S, ej längre Saab-ägare

    Tidigare Saabar: 2012 9-3 SC Griffin (220 hk Biopower), 2006 9-3 Vector SC 2,0T, 2003 9-3 Vector SS 2,0t, 1995 9000 CSE 2,3 Turbo (200 hk), 1985 900 T16, 1980 900 Turbo

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131

    Re: Vad ska jag göra med mitt larm?

    Intressant inlägg, har själv funderat på att montera likadant larm i min 9000 -95, men inte kommit så mycket längre än så, men då måste jag ju kunna koda in nya fjärrar.
    Min far har en 9000 -97 med orginallarm MED VSS. Till den kan man då åka och köpa ny fjärr samt gifta ihop den med bilen. Hans bil är ju dock snäppet nyare och har OBDII anslutning för tech2, vilket jag inte tror att det finns på din bil (inte i min iallafall). Du har istället ett annat kommunikationsgränssnitt som jag inte vet så mycket om. Detta behöver ju inte betyda att det inte går att koda in nya larmdosor i din bil, om det inte är så att din äldre larmstyrbox inte kan kodas om. Låter visserligen ganska orimligt att man inte kan ansluta nya fjärrar, jag har tex aldrig stött på något eftermarknadslarm som inte kan kodas om för nya fjärrar.
    SAAB 99 GL -83 T16

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Vad ska jag göra med mitt larm?

    Jag bytte larmbox (med VSS) på min 9k -96 för några år sedan, och då behövde boxen dels giftas in med bilen (mha Tech2) för att släppa startspärr, dels var jag tvungen att ha en fungerande, ingift dosa till larmet för att sedan kunna programmera in nya dosor. Ett larm utan minst en ingift fjärrkontroll kan inte registrera nya fjärrkontroller, detta pga stöldskydd (tjuvar skall inte kunna programmera in nya fjärrar i en stulen bil).
    /Johan

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Trollhättetrakten
    Inlägg
    131

    Re: Vad ska jag göra med mitt larm?

    Okej. Så med andra ord så behöver jag få tag i en larmbox med minst en ingift fjärr om jag vill ha ett sådant larm i min bil.
    SAAB 99 GL -83 T16

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-12-13, 12:25
  2. [LÖST] Mitt xenonljus lyser rosa! OG9-5
    Av Vector1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 19:58
  3. Problem med mitt larm
    Av jonte_j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 00:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •