Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
American Expresskort har jag varit med om att fått levererat i handen ett par gånger. Ett ex: Var ensam I en fjällstuga i Norska fjällen på ca 1000möh 1km från närmsta skottadeväg. 24tim efter anmälan kommer DHL i en AWD-bil med kortet i en liten låda och lämnar ut det utan att kolla på leg. Jo, även körkortet stulet... Alla andra kort i den stulna plånboken kunde bara skickas till hemadressen. Amex räddade semestern.
Trodde de skulle tillverka kortet i sthlm eller oslo, men nej - kortet tillverkades i London och flögs till Stockholm, flögs till Oslo, och kördes 25mil upp i fjällen.
Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
En bank som lämnar ut mitt bankkort till en person utan någon form av identifikation skulle jag aldrig någonsin anförtro med mina pengar.
Det låter naturligtvis klokt. Men i själva verket är det precis var alla svenska banker och kortutgivare jag känner till gör. Korten skickas med vanlig post och delas ut "utan någon form av identifikation"

Grejen är att kunna identifiera sin kund utan legitimation. American Express har inga problem med det.

Sedan är ju den stora fördelen med Amexkortet mot bankkorten just att det inte är något bankkort. Dvs man anförtror aldrig Amex sina pengar.