Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 99

Ämne: Byta bank. Vilken ska man ta?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Riktigt intressant historia det där Anders. Fick faktiskt liknande svar när vi skulle låna till våran nya lägenhet och låna i Skandia istället för att behålla SBAB. Men Skandiabanken var så ohjälpsamma att vi sket i det.
    Mvh Timmy

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    838

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Citat Ursprungligen postat av Brainy
    Motiveringen till att det blev nej är att min anställning inte är en tillsvidareanställning utan bara en visstid som i december per automatik skrivs om till en tillsvidareanställning om ingen part bryter anställningen på samma sätt som en tillsvidareanställning bryts.
    Enda möjligheten att de skulle gå med på det var att sambon skulle stå som ensam ägare på lägenheten, hon har en tillsvidareanställning men å andra sidan så har hon inga pengar att prata om att gå in kontant med...

    Jag försökte resonera lite med att jag kvar hos dem har nästan tillräckligt med pengar kvar för att kunna betala av lånet på ett bräde, att jag är berättigad till full a-kassa om nu något mot all förmodan skulle hända samt att värdet i lägenheten knappast lär halveras, så risken de tar lär vara så nära noll som de någonsin kan komma.

    Jag fick då svaret att pengar på banken kan jag supa upp på krogen på en kväll, men en tillsvidare anställning ger garanterade pengar in varje månad.
    /Anders
    Jag förstår banken, även om de kanske hade kunnat använda andra ordval.
    En visstid är en osäker anställning. Även om den om bara någon månad ska gå över till tillsvidare så finns inte säkerheten just då. De sa just därför också ja till din sambo, p.g.a säkrare anställningsform.
    Tänk om alla med visstid skulle springa omkring och låna pengar hur som helst?

    Att Swedbank inte hade något att invända, är ingen skräll. Den banken behöver verkligen alla kunder de kan få idag.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Faktum är fortfarande att jag tjänar dubbelt så mycket som henne och att vi hade klarat av att köpa lägenheten kontant men ville ha en buffert.

    Att jag med a-kassa inte hade klarat av att betala mina räntor för ett lån på 600k (varav min del då hade varit 300k) det finns inte även om vi räknar på en ränta på 10%.

    och i annat fall så hade de väl fått tvångstagit mitt kapital som låg hos dem...
    Som jag ser det så är det mer oansvarigt av dem att gå med på att låna ut 1.2milj till min sambo för att hon har en tillsvidareanställning än att låna ut 300k till mig som kan casha av dom i ett bräde om jag nu skulle få sparken.

    Varför jag vill låna trots att jag kan betala kontant? Jag har bättre avkastning på mitt kapital än lånen kostar mig... I början av samtalet med skandiabanken ville jag heller därför inte lägga in mer än 35% kontant men försökte att öka på det för att få låna pengar.

    Men visst, hade dom sagt nej på ett bättre sätt än att säga att jag skulle supa upp pengarna på en kväll så hade jag kunnat ta det. I alla fall med en betydligt bättre motivering. Men nu fick det vara nog.

    Hade dom sagt nej om Zlatan ville låna 40 mille för att köpa ett hus i Stockholm där han också lägger 40milj själv? Han har ju inte någon tillsvidareanställning
    Det jag menar är att man inte kan se allting svart och vitt, jag har varit en trogen kund sen 94-95 och under åren inte uppvisat annat än en ordnad ekonomi som vuxit sig starkare år för år.

    Swedbank ja, jag är glad att jag inte är anställd där om vi säger så. Men villkoren jag fick var goda, bl.a. 1.03% i utlåningsränta och att dom skulle betala avgifterna till skandiabanken för att lösa mina depåer och försäkringar där.
    Sambon jobbade där under glädjeåren och nog kan jag hålla med om att dom gjort bort sig, men jag tror knappast att dom kommer gå i konkurs och jag personligen lär inte drabbas av korkade beslut. Lånet till mig lär dessutom ses som helt riskfritt från deras sida med tanke på krediterna dom brukar ge

    Olyckligt att vi skulle byta boende i samma veva som jag byter till ett arbete i en annan stad och att företaget skulle ha några månader visstidsanställning som praxis före tillsvidareanställning. Skulle ha köpt lägenheten innan jag sa slutade på förra jobbet antar jag

    /A
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  4. #24

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Har allt utom penssionssparet hos Sparbanken Nord, Premiepensionen förvaltas av Swedbank.. Så här i osäkra tider så känns det bra att ha en bank som inte påverkas av finanskrisen..
    Make something idiot-proof and someone will invent a better idiot
    SAAB 9-5 Aero -01

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Efter att SEB gjort bort sig något så har vi nu fått en riktigt bra deal enligt bankchefen på det kontoret vi ska till imorgon kl 13

    Spännande....

    Blir kanske se att man blir helhetskund hos SEB då.
    Mvh Timmy

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    830

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Jag håller faktiskt på och flyttar ovan nämnda lån från Swedbank till SEB
    V70 II Dieseltraktor 205hk/450nm "Duger att frakta barnvagnen i"
    Fd. Saab 9-5 2.0T & Saab 9000 CSE 2.3T

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Efter att SEB gjort bort sig något så har vi nu fått en riktigt bra deal enligt bankchefen på det kontoret vi ska till imorgon kl 13
    "Trust me, I'm a salesman." ?

    Hoppas han har rätt men kontrollera saken själv för säkerhet skull.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Vad som är bra är upp till var och en, själv böt jag till Länsförsäkringar bank, och vilka rabatter jag har nu på mina bilförsäkringar

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 007

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Jag har också Länsförsäkringar Bank. Jag gillar inte den klassiska affärsbankens utstrålning med sina marmorgolv, lönnfet kamrer och 1400 människor bakom disken. På mitt Länsförsäkringskontor är det en trevligare atmosfär.

    Inte därmed sagt att det är bättre, det bara känns bättre.

    När jag köpte hus löste jag hela låneupplägget via telefon. Face to face är överskattat. Det är papprerna jag vill se.
    Dök bara upp för att signera.
    Fredrik J

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Efter att SEB gjort bort sig något så har vi nu fått en riktigt bra deal enligt bankchefen på det kontoret vi ska till imorgon kl 13
    "Trust me, I'm a salesman." ?

    Hoppas han har rätt men kontrollera saken själv för säkerhet skull.
    Hihi, jag ska läsa all liten skrift
    Mvh Timmy

  11. #31
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    SEB
    varför? Inte svårare än att de hade öppet när jag gick förbi för många år sen...
    Och jag är nöjd, varför byta då???
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Hade tidigare SEB då det vart mest basic lönekonto och visakort... Men så fort det började handla om mer eller mindre avancerade frågor så vart servicen under all kritik. Fick inget svar från banken på inskickade blanketter trots flera telefonsamtal och påminnelser. Provade andra kontor och personliga rådgivare, men inte heller detta gjorde ngn skillnad... Kändes mest som att man som "liten" kund inte vart så intressant helt enkelt... Numera är jag ju inte en så liten kund, och det verkade DAnske Bank - Östgöta Enskilda Bank ha tagit tillvara på.. De hade förståelse för att en liten/ung kund förhoppningsvis växer och blir en bra kund i framtiden, vilket jag anser mig vara nu... Har en klockren kontakt som fixar allt jag behöver. Hon hör av sig lite då och då för att prata igenom ev. investeringar etc, och så har jag grymt bra villkor både på mina konton samt mitt bolån... Mycket mer än så kan man inte begära
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  13. #33
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Swedbank: Har endast ett lönekonto samt ett e-sparkonto med en liten summa. Har blivit lite allergisk mot storbankernas höga avgifter

    Avanza Bank: Styr allt mitt pensionssparande via dom sedan i våras. Har haft ett IPS i Swedbank i alla dessa år, men Avanza har ju bra mycket lägre avgifter. Swedbank har ju inte precis informerat eller uppmuntrat mig att se över mina fonder. Då är det ju bättre att ta tag i saken själv och plugga på via nätet eller Avanzas hemsida. Nu sparar jag tex i Avanza Zero.. en helt avgiftsfri fond som föjer OMXS30GI-index. Skitkul att kunna logga in dagligen och se hur allt sparande går Enkelt samt bra översikt

    Avanza mini: Marknadens lägsta courtage.. Här har jag min aktieportfölj

    Blustep Finans: Obundet Sparkonto på för närvarande 2,10% ränta.. + en lite bonusränta om jag ger fan i mina pengar på ett år.

    Har aldrig lånat pengar men då kanske det är bättre att samla alal ägg i en korg för att komma på bättre fot med storbankerna.

    Lite läsvärt nu när vi ändå snackar banker
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    435

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Jag kör Nordea. Frun jobbar där. Vi har allt där som bolån, villa försäkring, ungarnas sparkonton, våra egna sparkonton samt lönekonton. Funkar klockrent.

    Enda vi har hos en annan bank är privat pensionsspar som vi har hos Länsförsäkringar Bank, för tillfället. Blir nog att flytta över det till Nordea senare. Men verkar som om det blir en jävla massa avgifter.

    Jag måste säga att Nordea funkar klockrent. Lätt hanterlig internetbank samt att servicen tycker jag funkar kanon då jag har haft med dom att göra. Självklart är ju jag lite partiskt då frugan jobbar där. Men jag upplever dom ändå som en bättre bank mot vad tex SHB och Swedbank gjort när jag hade dom för några år sedan.
    -Saab 9-3 aero TTID SportCombi 08:a SÅLD. ÄR NU BMW 330xd ägare

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 880

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Men inte måste man väl tala om för den ena banken att man inte har alla pengar hos just dem?

    Vad gäller den personliga servicen skiljer det nog mer mellan olika kontor än olika banker.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #36
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Nej det kan man ju inte behöva berätta?
    Den där boken ska jag faktiskt läsa, bra att du påminner mig, har tänkt köpa den.
    Mvh Timmy

  17. #37
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Vi hade både huslån och företagslån i Swedbank. Men dom skötte sig inte särskillt bra och idag är det mesta är flyttat till Handelsbanken p.g.a. dom i alla fall lokalt här har en personlig kontakt och ett intresse som inte går att gämföra med stelbenta Swedbank.

    Har kvar lönekonto och något företagskonto i swedbank för att förbättra förhandlingskraften när huslånen skall flyttas från byggkreditiv till bolån.

    Det är intressant att läsa om er som får känslan att det är bankmannen i sig som tar på sig stora hatten och minsann tycker det ena eller andra. Lite av den mentaliteten fanns hos vårt lokala Swedbank, men enligt mig är det så det gick till på 50-talet, och inte som skall förekomma 2010 hos den bank som är intresserad av att behålla sina kunder.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  18. #38
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 256
    Medlem#
    6069

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Jag tror att jag från början hade ett sparkonto, genom farfar, i Jordbrukskassan som sedan blev Föreningsbanken och till sist Swedbank(Sala Sparbank).
    Trots att jag numera bor långt från Sala så kör jag på med Sala Sparbank.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Hade i min ungdom Handelsbanken, och även Nordbanken ett tag har jag för mig. Antagligen för att det var min arbetsgivares bank.

    Sen väldigt många år så har jag haft Sparbanken, vilket nu är Swedbank.

    Där har jag nu allt, har inga som helst lån och har inte haft en krona i lån på många år.

    Har sen ett lönekonto på Nordea i Norge ditt oljebolagen skickar pengar till mig....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  20. #40
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Vilken bank har ni och varför?

    Började med Nordbanken som efter namnbyte blev Nordea. Böt till ett kontor närmare arbetsplatsen och där fick jag en bankman
    som var kanon. Bankmannen där ordnade allt på ett galant sätt. Sedan böt han bank och den bankmannen (kvinnan)
    jag fick var inte alls på samma sätt.

    Jag hade då det "vanliga" i banken samt en depå och en checkkredit.

    Vid husköp så böt jag till Swedbank, dit min fd bankman flyttat.
    Nu fungerar allt kanon igen, han är sedan en tid tillbaka även kontorschef.

    Swedbank:
    Lön
    Kreditkort
    Pensionsspar
    Fondspar
    Bankspar
    Bolån
    Lån

    Avanza:
    Värdepappersdepå
    IPS (Pension)

    Akelius-spar
    Bankspar
    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilken sida på motorn är bank 1 NG9-3 2,8 B284
    Av DanneD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 21:15
  2. Bilplåtslagare, Tips på Mätsystem vid bänk-jobb?
    Av Weggen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-07-24, 21:28
  3. Klipp: Bank rån
    Av Bacon i forum Tidsfördriv
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-26, 19:22
  4. Betala medlemskap via internet bank?
    Av Hedley i forum Klubbfrågor
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •