Bakrund:
Både jag och frun har lönekonton i Skandiabanken och är nöjda med de då vi för det mesta använder internetbanken. Men, i förbindelse med lån för lägenhet och lite annat smått och gott så har det visat sig att det kanske är bra att ha en riktig bank, som man kan möta face to face och prata igenom sin ekonomi lite med.

Jag har ett studielån (enkla lånet) i SEB samt ett lån hos Skandiabanken i tillägg till SBAB. Igår var jag hos SEB och dom löste bort lånet i Skandiabanken och la om mitt enkla lån med bättre villkor och äntligen en vettig avbetalningsplan.

Idag ser det ut så här:
- Vi har lönekonto hos Skandiabanken.
- Mitt lån i SEB.
- Bolån i SBAB.

Fördelar med Skandiabanken är att man inte behöver en dosa för inlogg vilket är bra eftersom vi gör alla affärer via nätbanken. Har kompisar som alltid glömmer den där dosan hos t.ex SEB och kan då inte utföra sina bankärenden helt plötsligt.

Nackdelar är ju att man inte har någon personlig bankman som kan berätta allt det här med sparande, fonder och pensionsspar, vilket jag skulle vilja lära mig lite mer om nu känner jag.

Sen är det nog skönt och ha allt i samma bank, men tyvärr så "vägrar" min fru att byta över från Skandiabanken just pga den där dosan. Som tur är har ju SEB egen bild på bankkort så man kan ju locka dit henne med hjälp av det

Skämt åsido, vad har ni för bank idag och lista gärna upp för/nackdelar!