Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Engine failure och limp home mode aktiverat OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    5

    Engine failure och limp home mode aktiverat OG9-3

    Hej

    Detta är mitt första inlägg på detta eminenta forum, hoppas att någon känner ork att svara på ännu en "nybörjares" frågor.

    Har en 9-3 aero, -02 vars problem började för några dagar sedan. Var på väg hem när bilen bara dog.. den startade efter några minuter... körde vidare några kilometer tills "Engine Failure" och "TCS (tror jag det var)" tändes... bilen kändes trött och seg. Visade sig att bilen hade gått in i Limp Home Mode.

    Var på Saab och pratade med verkstadsgubben där, han sa direkt att det troligen var vevaxelgivaren/hallgivaren. Jag bytte därför denna. Nollställde "Limp Home Mode" mekaniskt på gasspjället samt kopplade bort batteriet ett tag. Provade att starta bilen igen och den startade fint inga "Engine Failure" eller liknande. Tog den på en provtur... och då dök det upp igen. Det verkar som om man kör lugnt så är det inga problem utan problemen kommer när man trycker på och den börjar "ladda" ordentligt. Så nu är jag tillbaka där jag började.

    Gjorde iofs en diagnostik med min ODB2/program. Fick fram två fel.

    1. P1261 - Cylinder #1 High to low side short
    2. P1252 - Pedal Correlation PDS1 and LPDS high

    Någon som har några ide´er?

    \Christian

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: Engine failure och limp home mode aktiverat

    Kan det vara ditt spjällhus som börjat spöka?

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    5

    Re: Engine failure och limp home mode aktiverat

    Hej

    Tack för svaret..
    En "känning" på saab sa samma sak. Får väll ta isär spjällhuset och rengöra och se om det hjälper.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    5

    Re: Engine failure och limp home mode aktiverat

    När mitt spjällhus krånglade gick bilen orent vid pådrag, initialt tokvarvade den och sen dog. Så det verkar vara diffusa symptomer når huset krånglar.

    men det hjälper troligen inte att bara rengjöra spjällhuset, har provat detta med oren gång och nytt utlöst limphome som följd.
    Problemet för mig i huset var att isoleringen på kablaget till spjällmotorn
    (I botten) hade torkat och isoleringen ramlat bort delvis, så en del tåtar slog i varandra ibland
    Jag löste det genom att löda loss dom i ena änden, trä på ny krympslang, löda tillbaka dom(o krympa slangen förstås) rengjorde kretskortet lite med elrengöringsspray med.
    SAAB 9-5 -99

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    5

    Re: Engine failure och limp home mode aktiverat

    Det känns som om jag tar och plockar ner spjällhuset och gör en rengörning samt kollar kablar och dylikt. Jaha då har man något att göra på lördag förmiddag då ...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    5

    Re: Engine failure och limp home mode aktiverat

    Det verkar som om mitt spjällhus har gett upp. Nollställer man det mekaniskt så hoppar fjädren tillbaka direkt när man vrider på det. Så jag försöker nog finna ett bättre begagnat och sätter dit det.

    Är det någon som vet om det är skillnad på 9-3an och 9-5ans spjällhus.
    1. Kan man sätta dit ett spjällhus ifrån en 9-5a 98-05 på en 9-3a -02? Det verkar vara samma.
    2. Behöver man "gifta in" det nya spjällhuset efter montering för att det skall accepteras av bilen?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    5

    Re: Engine failure och limp home mode aktiverat //- Löst!!

    Ville bara meddela att det löste sig med ett nytt spjällhus. Det gamla gick inte att mekaniskt "nollställa" ifrån limp home mode.

Liknande ämnen

  1. CHECK ENGINE / TEMPGIVARE / BRÄNSLEFILTER / LIMP HOME
    Av ARELK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-13, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •