Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    239

    Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    Jag har precis blivit klar med motorbytet i min bil och skulle ikväll dra igång den.
    Den har stått ett tag så jag plockade bort stiften och vevade på ett tag på starten, men jag vet inte hur länge jag borde gjort det. Jag gjorde det i ca 5 omgångar på ca 30sekunder per gång.
    Men oljetryckslampan slocknade inte så jag tänkte att den kanske muppade lite.
    Så vi slängde dit stiften ochtändkasetten och skulle dra igång den, då började startmotorn tjura. Det kändes som att den inte orkade dra runt motorn, så vi fick inte igång den på det sättet utan vi puttade igång den och då gick den igång.
    Men oljelampan lös fortfarande och det lät som att den gick tungt och ojämnt.
    Hur illa kan det vara? Är det så att jag måste köra längre på starten eller borde där finnas tryck?
    Finns det möjlighet att koppla in en extern oljetrycksmätare på något smidigt sätt?

    Jag vet att det är en massa text men jag skulle uppskatta om någon hade lust att hjälpa mig
    Mvh Jocke
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    jaaadu, går den tungt och ojämt och oljetryckslampan fortfarande lyser så är det nog illa.......mycket illa..............
    Populärt brukar man kalla det att den har skurit, därav att starten inte orkar.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2008
    Inlägg
    46

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    Grejjen är att motorn har stått länge utan att ha varit använd. så det kanske kan vara därför den var lite trög i början? Efter att vi puttat igång den så gick det att dra igång han med hjälp av startmotorn.

    Dock lös fortfarande oljelampan. motorn var igång kanske max 10 sekunder...

    Mycket längre än så har vi inte kommit...

    Kan det ta längre tid än så här att få upp oljetrycket?

    Vi drog ju runt den ett antal ggr med hjälp av startmotorn...

    MVH Andreas

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 464
    Medlem#
    6973

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    Du ska ha oljetryck omgående när motorn startar.

    Säker på att oljetrycksgivaren/kontakten är frisk? Lampan i instumentet tänds när givaren jordar.

    Det låter inte så roligt det där annars...

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 881

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    jo men du eller ni? har ju gjort alla kardinalfel man kan göra............
    Ska man starta upp en motor så gör man allt man kan från början så att uppstarten ska bli så lindrig som möjligt, man ser till att bränsle finns i ledningarna och att allt är inkopplat. Startar den sen inte direkt så börjar man med att ta reda på varför den inte startar. Skulle allting vara okej så borde den starta direkt och då ser man ju ganska omgående om oljetrycket kommer och har det då inte kommit på typ 10-20 sekunder så är det bara att slå av och felsöka. Ju mer man försöker tvinga fram ett oljetryck ju mer kör man med det torrt och till slut går det ju inte längre utan det börjar dega och det är väl troligen det som hänt eftersom ni uppenbarligen tvingat igång den och kört med den utan tryck.
    Har den nu börjat gå tungt så är det liksom försent, det finns inga pluspoäng i att få oljetryck efter detta.........

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    531

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    När du inte fick upp oljetrycket med starten utan stift, skulle du definitivt inte provat starta bilen och få upp trycket den vägen.

    "Men oljetryckslampan slocknade inte så jag tänkte att den kanske muppade lite"
    Assumption is the mother of all fuckups

    Låter som du/ni får förbereda er på ännu ett motorbyte...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    239

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    Hehe, jag insåg idag att jag hade missat att koppla i den lilla sladden till oljetrycksgivaren :P Efter att jag hade pluggat in den och kört på starten nån sekund så slocknade oljelampan!
    Då var det bara att dra igång bilen och det gick hur fint som helst.
    Dock så rök det rätt jävligt från grenröret som jag hade målat svart med FELTEMAS mattsvarta värmefärg (ska tåla 600˚) och den gick lite ojämnt men det rättade till sig efter att den fått stå på tomgång en liten stund.

    Mvh Jocke
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 575

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    Grattis. Så har jag med gjort och jag letade läääänge innan jag insåg att den satt under förgasaren istället [Dooh]

    Det finns ingen färg att tillgå, Biltema, Mekonomen eller vad du vill, som inte brinner upp av värmen från ett grenrör...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    239

    Re: Oljetryck, hur fort få upp tryck?

    Hehe, tack
    Lite surt att jag lyckades missa en sån grej. Men men, nu lever aset iaf!

    Okey okey, jag trodde först att det läckte från grenröret men insåg snabbt att det inte var så. Men nu har allt bränts bort.
    Saab 9-5 2,3t Biopower -09

Liknande ämnen

  1. Åka fort
    Av micke.a i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 21:09
  2. växlar upp för fort!
    Av TSHT i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 19:57
  3. Avgasslang (FORT)
    Av sodastream365 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 00:17
  4. Hjälp med AC fort
    Av Goalunatek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-24, 16:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •