Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 50

Ämne: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

  1. #1
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    Gör du det? Det gör jag.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Nä... Vad finns det att lyssna på där?

    Jag lyssnar på internetradio istället.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    He he he, det finns ju MASSOR att lyssna på, både sådant som är givande o sådant som är mindre roande. Men, visst det är nog en företeelse på utdöende, nu skall ju alla jävlar surfa på internet. Man kanske kan ställa frågan hur många som överhuvudtaget lyssnat på kortvåg. Av "de yngre idag" så är det väl frågan om bråkdel av promille?

    Jag är dock road av radio. Då företrädesvis lite äldre apparater. Vilket inte nödvändigtvis innebär dåliga prestanda.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 948

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Du är medveten om hur gammal du verkar nu va?

    För 28 år sedan sådär kanske jag rattade in någon kanal på lång eller mellanvåg i samband med nyhetens behag vid köp av min första stereoradio, sen har det väl raspat till i bilradion nån gång när jag råkat svänga förbi de inställningarna av misstag.

    Senast jag kollade så fanns det över 16000 kanaler att välja på i min internetradio där hemma. Även där finns mer eller mindre intressanta kanaler - hittade en kanal som bara sänder polisradio från någon stor amerikansk stad (minns inte vilken).

    Hur många kanaler kan du få in hemma i källaren eller garaget (för den där pjäsen får du väl aldrig ha i vardagsrummet!?)?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 892

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Jag känner mig riktigt "high-tech" som funderar på att köpa denna: http://www.blocket.se/vasternorrland...o_23837833.htm

    Blir väl bara jag och familljen Bundy som kör med Betamax i så fall?

    Mellanvågsradio har jag nog inte lyssnat på sedan 2004 eller när det nu var sist jag var i USA.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Radio blir det överhuvudtaget för lite av för min del egentligen, men vad fan gör man? Det var ju inte igår jag satt vid en schysst mottagre heller, dagens är ju mest bara skräp och reklampappren får säga vad dom vill för att motbevisa mig. Däremot händer det att en gammal kassetspelare åker fram ibland, mest för att lyssna igenom egna gammla inspelningar från replokalen. Det är inte vackert ljud men det ger en viss nostalgi...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Kan inte säga att jag diggar kortvåg varje dag, men jag har en Sangean reseradio med rejält med frekvensband.
    http://www.sangean.com/products/product ... pan=0&um=3
    Funkade lysande när man var utomlands och vill höra lite nyheter från Sverige.

    Radio Sweden har ju dock mer eller mindre upphört numera, något jag tycker är riktigt tråkigt.
    http://www.sr.se/cgi-bin/international/ ... el=3132958

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    Nja, kanske man t.o.m. ÄR gammal? Det är väl en definitionssak? Är född 1967, för vissa är det ju gammalt o för andra inte, jag lider inte direkt av det i vart fall.
    MEN, när jag var liten så var det tunnsått med barnprogram i TV, många sändningar var svart-vita, det fanns TV1 och knappt TV2. Tre kanaler som sände på FM-bandet, i mono måste ju tilläggas, stereo kom kring -77/-78 här i området.
    He he he, saker har ju ändrat sig lite!

    Nåväl, en mottagare som den på bilden ovan har jag i sovrummet, hur många "kanaler" man får in är en enkel fråga som inte låter sig besvaras enkelt. utbudet är ju i det närmaste enormt och skiftande, antalet möjliga sändare som man skulle kunna ta emot överstiger med löjlig marginal 16000.

    Utbudet av sänadre på KV/MV har minskat betydligt nu på senare år, om man jämför med 80-talet då det fanns ett skapligt antal stationer från när o fjärran som sände på svenska (vanligtvis en snutt om dagen).
    En del av dem hade ett tydligt budskap, antingen från andra sidan järnridån eller så var budskapet mer om Gud o Jesus... Nu finns det en kvar, Vatikanradion.
    Men även andra sänadre har försvunnit, vissa saknade andra inte. Flera har övergått till webradio, det där jävla internet...

    Det bör väl tilläggas att jag inte bara lyssnar utan oxo utstöter radiovågor i bland, inte sällan i form av telegrafi. Tjusningen i det ligger i att man kan (inte garanterat) få kontakt med någon långt bort med en relativt enkel sändare och med låg effekt.

    Nåväl, var sak har sin tid?

    Jag lyssnar dock vanligtvis på "knastrig radio" varje dag, mer eller mindre. Man lär sig mycket om både det ena o andra, kan vara intressant o höra hur vissa länder bygger upp sin propaganda i radiosändningarna.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Jag minns att min morfar, som var C Hv i Bollnäs för många år sen hade en sån här hemma:
    http://www.samlaren.org/ra200/
    Kan ha varit en RA190 också, det är ju trots allt typ 25 år sen

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    GBG
    Inlägg
    1 028

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?


  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    En helt kpl RA200 skulle jag kunna tänka mig, he he.

    Grimeton har man ju besökt några gånger, helvetes imponerande anläggning!
    Den skulle man ha....

    En sådan här har jag på mitt kontor, tyvärr dålig bild jag snott från nätet.
    Samt, tyvärr en del störningar i miljön på jobbet....
    Även detta en "rejäl pjäs", väger nog en sisådär 35 kg. Inte direkt portabel, första ägare var kronan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hur är det numera, är det lika hårt reglerat om man får inneha radiosändare som det var förr? Då var man väl tvungen att ha licens för att äga sändare?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    Reglerna för innehav av radiosändare har milt sagt luckrats upp, men skilj detta från användandet av sändaren.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    För den som till äventyrs vill prova...
    Listor över exempel vad som finns att lyssna på hittas här: http://www.eibi.de.vu/
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    jo det händer att när man sitter där i "shacket" o rattar in SSB stationer så kan man hitta nån kanal med bra musik...(cw har jag ej lärt mig men kan känna igen cq) men man blir sittande länge då man rattar på min http://www.rigpix.com/yaesu/ft757gx.htm qrz
    9-3 verII -04 175hk

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    Ha ha ha, en plastapparat... (jo, jag har oxo en plastapparat, IC-740)
    Men, senaste projektet är en Collins AN/ART-13.


    Denna modellen av sändare användes bl.a. B29 Superfortress, för de som inte är historieintresserade är Enola Gay en B29, som för övrigt släppte Little Boy över Hiroshima. Backup planen var att släppa ned sändaren i huvudet på japanerna om bomben inte skulle smälla...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    279
    Medlem#
    8666

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Jösses vad mycket gammel elektronik

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Hej !

    Här kommer ett enkelt och konkret lyssingstips!

    The Voice of Russia kan höras på 1323 kHz (mellanvåg) i stort sett hela dagen, men bäst under den "mörka delen av dygnet". Här i Trollhättan så går sändaren in starkt o fint fram till omkring 10-tiden. Nästa gång du är ute o åker bil, knappa in frekvensen o lyssna ett tag. Kanske det inte är nå't kul pgm just då, men ge det en chans. Jag brukar lyssna en sväng på Ryssarna under morgonen om/när jag är ute o kör bil. (de kör engelska då)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  20. #20
    _|_ Guest _|_ ..............
    Guest

    Re: Lyssna på kortvåg/mellanvåg?

    Har inte varit här på forumet på evigheter, och så hittar man så mkt trevliga trådar nu när man tittar in!
    (vad jag sysslat med i bilväg under tiden vågar jag inte tala om här på forumet)

    Visst händer det att man lyssnar på mellanvåg. Mest i bilen.
    Men tyvärr är ju dagens apparater mediokra när det gäller mottagning.
    Knappt att de återger FM bra juh

    Det jag brukar lyssna på är MV 909, bbc:s nyhetssändningar. bra sätt o träna engelskan.
    tyvärr finns det ju inget vettigt på 1440 längre

Liknande ämnen

  1. lyssna och njut
    Av fabbebock i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-06-17, 00:55
  2. Lyssna och njut, V10 med olika sportsystem
    Av rs_aero i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 00:44
  3. Lyssna på CD med antennen nere!
    Av Rickard i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-05-02, 17:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •