Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Kupéfläkten är död i 9000T -87

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Nu e de som så att kupéfläkten verkar ha lagt av helt i min gamla pärla. Det ska även tilläggas att bilen har ACC. Till en början så tog det ett tag innan fläkten hoppade igång, och när den väl snurrade så ändrade den hastighet när jag svängde vänster. Men när ratten stod rakt igen så snurrade fläkten i samma hastighet som innan.
    Idag när ja startade upp så tyckte jag att det luktade konstigt inne i bilen, lite svårt att förklara hur lukten var. Men iaf så är fläkten helt död sen dess. Spelar ingen roll vilket läge du ställer in på ACC-enheten, fläkten snurrar inte iallafall. Har kollat säkringarna till kupéfläkten (2st 30A) och de är hela. Sitter det fläktmotstånd och grejer på dessa bilar eller hur funkar det? Har även hört att det är ingen rolig operation om man inte gjort det tidigare...

    Har sökt på liknande problem, men inte hittat med CC-versionen.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Mät spänningen vid kontaktstycket till fläkten. Har du spänning men fläkten går inte, så är den död. Bara att byta. Jag gjorde detta på min -92a, tror det är samma på din.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Mät spänningen vid kontaktstycket till fläkten. Har du spänning men fläkten går inte, så är den död. Bara att byta. Jag gjorde detta på min -92a, tror det är samma på din.

    Har haft detta felsymptom på alla tre 9000 jag har ägt. Bytt fläkt och sedan har det blivit bra...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Mät spänningen vid kontaktstycket till fläkten. Har du spänning men fläkten går inte, så är den död. Bara att byta. Jag gjorde detta på min -92a, tror det är samma på din.
    Vart sitter det kontaktstycket?
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Under svarta plastkåpan under vindrutetorkarna och ovanför motorn, precis under huven vid framruteänden. Fläkten är i ett runt hus, och ut kommer 2 kablar, grön och svart om jag inte minns fel. Där finns ett kontaktstycke.

    Lycka till
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Under svarta plastkåpan under vindrutetorkarna och ovanför motorn, precis under huven vid framruteänden. Fläkten är i ett runt hus, och ut kommer 2 kablar, grön och svart om jag inte minns fel. Där finns ett kontaktstycke.

    Lycka till
    Tack Ja ska kolla de imorrn
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Sen är det lite bökigt å byta på en ACC-kärra. Trångt så in i h...........e, även om du drar förångaren så långt åt höger det går. Men måste lossa den lösa torpedväggen bakom motorn också. Fläkthuset sitter bara med 2 hakar i undre kanten, men innan du kommit dit, önskar du att nån annan gjort det åt dig.

    Är du lite händig så byt bara fläktmotorn. Lite pilligt, men MYCKET billigare. Själva fläkthuset är samma från 86-98 vad jag vet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    198

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Ja självklart bara byta motor! Dock så tyckte jag att de gick relativt bra när väl torpedväggsdelningen är borta, den sitter ju bara med 2 skruv.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Sen är det lite bökigt å byta på en ACC-kärra. Trångt så in i h...........e, även om du drar förångaren så långt åt höger det går. Men måste lossa den lösa torpedväggen bakom motorn också. Fläkthuset sitter bara med 2 hakar i undre kanten, men innan du kommit dit, önskar du att nån annan gjort det åt dig.

    Är du lite händig så byt bara fläktmotorn. Lite pilligt, men MYCKET billigare. Själva fläkthuset är samma från 86-98 vad jag vet.
    Nej, någonting skiljer mellan -92 och -93. Fläkthjulet blir mindre och även huset...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Okaj. Har faktiskt inte behövt byta på nyare än -92. Men fläktmotorn e samma iaf.

    Sen sitter faktiskt lösa torpedväggen med betydligt fler än 2 skruvar på en -87;a. 92 o nyare sitter den mycket lättare monterad. Tror de är minst 8-9 skruvar varav några lite trångt där slangarna till värmepaketet går in.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av turbosug
    Okaj. Har faktiskt inte behövt byta på nyare än -92. Men fläktmotorn e samma iaf.

    Sen sitter faktiskt lösa torpedväggen med betydligt fler än 2 skruvar på en -87;a. 92 o nyare sitter den mycket lättare monterad. Tror de är minst 8-9 skruvar varav några lite trångt där slangarna till värmepaketet går in.
    Motorn är likadan men det skiljer lite i längden på axelutsticket ur motorn. På min nuvarande så har jag en utbytesnotor och axeln var liite för kort, men fläkhjulet sitter kvar i alla fall...

    Angående skruvarna så stämmer även det. MYCKET lättare från och med CS-modellen...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Kalibrerade ACC-enheten ikväll och fick fram felkoden "AU". Stärker detta några misstankar om vad som kan gått snett? Jag har aldrig gjort detta tidigare så jag saknar erfarenhet om det.
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Kalibrerade ACC-enheten ikväll och fick fram felkoden "AU". Stärker detta några misstankar om vad som kan gått snett? Jag har aldrig gjort detta tidigare så jag saknar erfarenhet om det.
    Hittade följande:

    AU = Kupéfläktmotor/varvtalsreglage
    (Avbrott i huvudkrets, motorn blockerad eller fel i varvtalsreglage)
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Ok... Har iofs inte kollat spänningen till fläktmotorn än. Men om de nu e redigt på den fronten kan de ju inte va så mkt annat som e kass...Bara att bita i de sura äpplet isf. Byter nog värmeelement oxå på samma gång isf.
    E de förresten nån som vet va de kan kosta att lämna iväg ett värmeelement för att få nytt cellpaket? Värt pengarna?
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Jag bytte värmepaket åt en kompis för nån vecka sedan, och det paketet han hade fått tag på var helt i alu. Kändes gediget, och jag har fått för mig att det inte är själva cellpaketet som murknar utan anliggningsytan mellan cellpaket/plastgavlarna.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Torsås, Södra Småland
    Inlägg
    147

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Idag när ja körde ett ärende så funkade kupéfläkten igen, men den lät trött. När ja svängde vänster så sjönk fläkthastigheten och när ja svängde höger så ökade den. Kan de va vatten från värmepaketet som är boven i dramat? Att de blir dåligt kontakt på nåt vis..
    Eller finns de andra tänkbara orsaker?
    Kör:
    Saab 9-5 Aero -04
    Saab 96 De Luxe -63

  17. #17
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640

    Re: Kupéfläkten är död i 9000T -87

    Citat Ursprungligen postat av rallyjohan
    Idag när ja körde ett ärende så funkade kupéfläkten igen, men den lät trött. När ja svängde vänster så sjönk fläkthastigheten och när ja svängde höger så ökade den. Kan de va vatten från värmepaketet som är boven i dramat? Att de blir dåligt kontakt på nåt vis..
    Eller finns de andra tänkbara orsaker?

    Nej. Det är kolen i motorn som är slut, tillsammans med kollektorn eller kollimatorn, jag kommer aldrig ihåg vilken som är till likspänning respektive växelspänning...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Jag mot kupefläkten i min 9k: 1 - 0
    Av Mussla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-08, 18:53
  2. Kupefläkten
    Av steaen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-06, 20:41
  3. Kupefläkten
    Av koff i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •