Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Varmt under motorhuven og9-3 -Update2-

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Varmt under motorhuven og9-3 -Update2-

    Hej!

    Tycker det är lite väl varmt under huven på min 9-3 -99.

    Tryckröret mellan IC och spjällhus är mycket varmt och går knappt att ta på. Och just det att tryckröret blir så varmt är ju inte så kul eftersom det borde höja den ambienta lufttemperaturen i röret en del.....
    Min bil som är en T5 hart ju ett metallrör och det är säkert inte utan anledning att det byttes till plaströr till T7 bilar som självklart inte absorberar lika mycket värme.
    Att börja isolera röret kommer ju på sikt inte att hjälpa, det kommer bara att fördröja uppvärmningen något och sedan försämra avsvalning....

    En första åtgärd kan ju vara att lossa röret från sin infästning i toppen och antingen fixa en annan infästningspunkt som inte överför värmen eller så bara lägga en distans emellan i något material som inte leder värme så bra....typ en bit silikon från någon gammal slang som man har liggandes. Men detta känns inte som någon slutgiltig fix....

    Downpipen och slangen/röret ligger ju ganska så nära varandra och en hel del strålningsvärme utvecklas och överförs säkert den vägen till tryckröret/slangen ....... Så värmebandage på downpipen kanske skulle hjälpa något men det ser ju kanske så löjligt ut på en så standard betonad bil som min...... men det bästa kanske är att försöka tillföra kalluft från fronten på något vis.... Jag har inga dimljus så därifrån kanske det går att dra in rör som leder fartvind in till området kring turbon.


    Är det någon annan som har gått och funderat kring detta eller har teorier om vad man bör göra så skriv. Och de som redan har gjort diverse åtgärder får gärna skriv vilket material som används och info kring detta.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  2. #2
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    582
    Medlem#
    5788

    Re: Varmt under motorhuven og9-3

    Hej

    Som någon skrev i en tråd här nånstans förrut, att höja huven i bakkant gör det ju till det bättre just för att bli av med värmen under huven..

    Men det är ju inte smärtfritt eftersom man måste ha en lösning till larmkontakten för huven, det går ju åka till månen så går väl att lösa det också.
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3

    Att fixa larmkontakten skulle ju vara ganska så enkelt.... värre blir det att få den jämt mot skärmarna m.m. så det inte ser helt missanpassat ut.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 *update*

    Hej Igen!

    Jag blev lite mekarsugen igår kväll och gick ut och monterade 2 st silikonbitar som mellanlägg till infästningen av tryckrörert.... Efter det var monterat och klart åkte jag en sväng för att kolla om det blev någon temperaturskillnad överhuvudtagat.... jag var skeptisk minst sagt men man har ju inget att förlora på att testa... Tidgare har genomsnitts tempen legat på ca 16-17 grader i ca 90km/t och kan sjunka till 14-15 grader över utetemperatur om man kör i typ 100 km/h en längre sträcka.... I "stadskörning" så låg den då på 18-20 grader över yttertemp.

    Jag blev något konfunderad när bilen nu snabbt stabiliserade sig på 13c och kunde sjunka ner till 11 c om jag körde någon kilometer extra..

    Jag blev så förvånad över resultatet så jag stannade bilen vid flera tillfällen och lät motorns värmestrålning göra sitt jobb.... stog still på tomgång men så fort jag började köra igen så sjönk temperaturen snabbt och beteendet var konsekvent...... Vid "stadskörning" låg tempen på ca 16-17c över yttertemp.

    Jag kunde inte acceptera detta resultat utan körd, körde och körde var ute säkert i 2 timmar men resultatet blev det samma..


    Slutsats:

    På MIN bil gjorde denna lilla och enkla åtgärd att genomsnittstemperaturen sjönk med minst 3 c och lägsta nivån med 3 c... i stadskörning så mycket som 4 c skillnad! Temperaturen sjönk mycket snabbare och ökade långsammare än tidigare vid förändrat körsätt. Nu mera kan man faktiskt lägga handen på övre delen av tryckröret utan att bränna sig. Jag vågar knapp tro resultatet själv så jag får nog ut och mäta lite mer idag

    Undra vad det skulle göra att sätta någon form av värmesköld mellan downpipe och tryckrör/slangen för det känns att den mesta av värmestrålningen kommer därifrån.. (downpipe och tryckrör/slang sitter ca 5-6 cm ifrån varandra som närmst). Tänk om det ger 2-3 c till, då skulle ju den totala förbättringen vara avsevärd och dessa moddar motiverade att genomföra. Om man sedan plussar på att man drar någon form av rör som blåser kall luft i området så borde all form av värmestrålningsinverkan vara borta...

    Vet inte hur mycket energi jag orkar lägga på detta men det skulle verkligen var kul att gå hela vägen för att få se skillnaden.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 440
    Medlem#
    6973

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Jäkligt intressant iakttagelse!

    Hur tjocka var silikonbitarna du använde som mellanlägg?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    585

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    man kan linda avgasbandage runt downpipen undra hur mycket det skulle ge?

    har du någon bild på dina mellanlägg?
    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Hej!

    Här kommer en bild..... Det är bara 2 st bitar utskurna ur en silikonslang



    Enklast vore ju givetvis att linda downpipen....det bästa borde vara en permanet skyddsplåt men det kan nog bli svårt att få plats med....så att linda är nog en snabbfix......

    La mig och tittade under bilen och det verkar vara gott om plats för att dra en slang från platsen för dimljuset på förarsidan och fram till området vid downpipen... frågan är ju bara vilken typ av slang man ska ha och var man kan finna en lämplig sådan!? En slang på 3" borde inte vara några problem att få plats med.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 794
    Medlem#
    10069

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Jag har setat och funderat på om man inte ska klä in hela röret i något värme isolerande
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Jag har faktiskt testat detta en gång för 7-8 år sedan... tyvärr så hade jag inte utrustning för att kunna göra jämförelsetest.... Jag lindade downpipe, tryckrör från turbon till IC och från ic till ungefär där avlastningsventilen sitter... Problemet med att linda tryckrör är ju att om det blir varmt där under så tar det lång tid innan det kyls av igen och lindningen bidrar till att behålla värmen...

    Så det bästa borde vara att skärma av källan till värmen....


    Någon som har tips på vart man kan köpa passande slang för att testa kylning med hjälp av fartvind?

    Edit: Kan detta vara något att ha,,, lagom pris men kanske för grovt?
    http://www.verktygsboden.se/?id=53562
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    585

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    SAAB 9-5 2.3t -98 nu 5speed!
    Projekttråd
    Garaget

  11. #11
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    582
    Medlem#
    5788

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Hej

    Fler tips: http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp

    Populär som slang till bromskylning..

    Kanske funkar till det här också..
    //Dunken
    Projekt Secret ..

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Vad är du har mätt - temperaturen på själva röret eller på luften in i motorn?

    Att höja bakkanten på motorhuven är nog ett bra sätt att få in luft i motorutrymmet eftersom det är en högtryckszon där - annars hade man inte fått in luft genom friskluftsintagen i kupén utan de hade sugit ut luft istället.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Nja mina mätningar är ju inte så vetenskapliga..... Insugstempen har jag mätt med hjälp av en ODB2.... Och skillnaden på hur varmt tryckröret är bara med känslan i händerna..... Från att knappt inte kunna ta i röret strax nedan för spjällhuset till att utan problem hålla i det....

    Jag var och skaffade en slang idag.... har inte möjlighet att montera idag men jag återkommer i morgon ang detta.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 933

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Eftersom dina mätningar består av utläsning av temperaturen av luften in i motorn så tycker jag att de kvalar in som vetenskapliga - det är ju ändå den temperaturen som verkligen spelar någon roll...

    Följer dina vidare tester med intresse!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update-

    Hej igen! Har nu monterat slangen här kommer några monteringsbilder..... temperatur tester får jag fixa med ikväll.... har ett jobb att sköta också





    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update2-

    Jaha då har jag varit ute och kört igen........Jag hade nog lite för stora förväntningar och resultatet blev en besvikelse men stämmer säkert ganska så bra... Idag vid denna körning så var det ca 10 c kallare än förra gång vilket säker kan ha påverkat resultatet.... det är ju inte säkert att temperaturen under huven eller insugstemperaturen sjunker linjärt med yttertempen.

    I början av körning såg det riktigt bra ut.... 9-10 c över yttertemp stabilt men efter lite småkörning i 40-59 km/h och några småstopp för att höja tempen under huven och sedan dra jag iväg på större väg för att se var jag stabiliserade tempen på. Resultatet blev relativt stabilt 11c över yttertemp vid körning mellan 80-110km/h

    Vid småkörning i villaområden och lite mindre landsväg så blev det faktiskt lite mer skillnad ....nu kunde den ligga mellan 14-15 c istället för 16-17c.....

    Jag skulle tro att strålningsvärmen inte påverkar insugstemperaturen något mer.... om jag tog med handen på tryckröret så var det avsevärt mycket svalare runt området vid downpipen så nog sjunker temperaturen under huven men inget som påverkar insugstempen.....

    Den procentuella skillnaden är rätt stor om man räknarpå lägsta resp högsta värde av varje test:

    Landsväg 17c/11c = 36%
    Småkörning 14c/20c = 30%

    Om jag nu har räknat rätt..

    Jag ska göra ett steg eller kanske två till i mina tester innan det är dags för besiktning och borttagning av allt som ser skumt ut för en besiktningsman. Jag ska köpa smalt avgasbandage och linda downpipen..... inte för att jag tror att det gör något men bara för att 100% utesluta att strålningsvärme från den påverkar tryckrören/slang..

    Ska även förlänga röret till luftburken så att den suger framme från fronten vid dimljuset.... Möjligheten till lite kallare luft innan turbo kan ju finnas...

    Sedan kanske jag ska montera ett ännu större rör som blåser på området kring downpipe, turbo m.m. Kostar ju inte mer än en 100 lapp i inköp och en haltimmes meck med att få dit...... om det får plats vill säga...
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update2-

    Jaha, smällde på en hare så nätet i dimljushålet flög alla världens väg..... Var och köpte ännu större slang 102mm och ska försöka få dit den iställt.. Det kommer bli trång men eftersom jag ändå måste plocka loss fronten och fixa fast ett nytt nät så blir det nog lite lättare. Återkommer med monteringsbilder.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    273

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update2-

    Hur stor skillnad gör det med nätrgrill mot orginal efter som orginalgrillen är gjord och vinklad för att styra in luften rätt så det ska kyla bättre.
    Saab 9-5 2.0t -04

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 176

    Re: Varmt under motorhuven og9-3 -Update2-

    Citat Ursprungligen postat av FenioN
    Hur stor skillnad gör det med nätrgrill mot orginal efter som orginalgrillen är gjord och vinklad för att styra in luften rätt så det ska kyla bättre.
    Jag har ingen aning om hurvida vad en nätad grill mot en original gör för skillnad...spekulerar jag lite så tror jag det har mycket liten effekt på temperaturen under huven..... det sitter ju ett stort vattenkyl emellan.... Däremot så kan det ju påverka fartvinden mot kylet..... Och mäta effekten av det har jag ingen möjlighet....

    På en OG-93 verkar det inte finnsa speciellt mycket plastskärmar m.m. som är till för att styra luften....i allafall om jag jämför med en Ford S-MAX som jag tittade under huven på förra veckan.... där satt det en massa olika plastbitar för att styra luften genom vattenkylet och IC.....

    En annan sak som jag funderar på är IC position mot vattenkylet och vilken påverkan det har...... Min IC har ca 6-7 cm mellanrum medan en på originalposition kanske har 1-1,5 cm.... Min sitter dessutom perfekt i mitten av luftintaget..... Och man kan ju tro att detta är det bästa sättet..... men är det verkligen det? Fronten är med säkerhet designad och framtagen med hjälp av vindtunneltester och man får väl anta IC position är satt där mest luftflöde sker.... Hur flödar luften lättast, tätt ihop med det andra kylet eller blir det som att sprinaga in i en vägg för luften. Eller en bit isär så att det inte finns samma "motstånd" bakom IC men blir det då ett sämre flöde på grund av den turbolens som det måste bli när luften gått igen IC... Många funderingar blir det.....

    Bilder på min montering finns i garaget-länken

    Finns det några gammla rävar här på forumet som har några teorier?... typ DrBoost, Tony 418, SaabJohan, NP m.m.
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Haveri! Ingen drivning OG9-3
    Av Martin 2445 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-14, 16:28
  2. Justera motorhuven?
    Av Gurra101 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 15:56
  3. Får inte upp motorhuven
    Av rick_s920 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 12:58
  4. Lacksläpp på motorhuven...
    Av m_saab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •