Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    I fredags skulle jag hämta min MC från ett garage där hjag haft den förvarad och eftersom den inte får plats i bagaget på min 9-5 så använde jag mig av släpvagn.

    Jag har ett avtagbart SAAB originaldrag till min 9-5 -98 och bilen är besiktad med krok och allt för ca 2 veckor sedan utan anmärkning. Jag satte således dit draget, kontrollerade att det klickade fast, att spärrhandtaget stod i låst läge och kände dessutom på kroken att den satt fast. Även min morbror som hjälpte mig haka på släpet anser att draget satt som det skulle.

    Vi åker iväg, min fru kör och jag sitter försjunken i en årgångs-Kalle Anka från 1960. Solen skiner och allt är väl ombord. Efter 10 mil börjar vi närma oss metropolen Örnsköldsvik, infarten til den staden är 4-filig motorväg med visst motlut. Halvägs uppför motlutet smäller det till bakom bilen och när jag tittar i backspegeln ser jag till min fasa att släpet lösgjort sig ifrån bilen och nu skär över båda filerna på väg mot diket. Släpet gör ett litet svanhopp ner i diket och stannar mot en tall. Som tur var var det för tillfället ingen annan i närheten så ingen kom till skada. Katastrofbromsen utlöste så släpet bromsade upp så pass att det klarade smällen hyfsat.

    När jag undersäker släpet och bilen ser jag att den löstagbara delen helt enkelt släppt från bilen rakt av. Spärren tycks ha släppt på något vis men det är svårt att se exakt vad som hänt då draget tagit en del skada av att slås mot asfalten.

    Det verkar ju helt livsfarligt att drag kan lossna från bilen på det här viset. Hade det legat en motorcyklist bakom eller bredvid mig hade han förmodligen varit död och hade släpet åkt över på fel sida vägen hade det ju också kunnat gå åt helvete. Hade det skett på hemvägen med lastat släp så hade ju min MC varit skrot också. Jag har haft flera bilar med avtagbart drag men nu vete fan om man vågar lita på detta längre?!

    Nu till min fråga: är det någon som varit med om något liknande? Är avtagbara drag försiitningsvara som bör bytas med jämna mellanrum?
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  2. #2
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 213

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Det byttes Brinkdrag i slutet av 90 talet på garanti/goodwill. Det var några modeller med svarta handtag som fick blå. Detta borde vara gjort på de som var aktuella. Jag själv hade en 9-5 M-01 med svart handtag. Det var ok då det var tillverkat efter maj 2000 enligt fakta från artikel nedan.

    EDIT Se artikel http://www.aftonbladet.se/bil/article81677.ab

    Draget skall väl inte slitas så om det sköts. Besiktningen kontrollerar det samt om du har det monterat på service så kontrollerar en Saabverkstad att det är ok också.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    det är nog inget man behöver oroa sig för att konstruktionen är bristfällig. De flesta avtagbara drag jag jobbat med har varit skottsäkra när väl kopplingen är riktigt låst. Det enda jag kan tänka mig är alltså att ni inte fått dit det ordentligt trots allt. Kärvar säkerhetsspärrar och dylikt så kanske de inte går ut i korrekt ändläge tex .

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av StefanM
    det är nog inget man behöver oroa sig för att konstruktionen är bristfällig. De flesta avtagbara drag jag jobbat med har varit skottsäkra när väl kopplingen är riktigt låst. Det enda jag kan tänka mig är alltså att ni inte fått dit det ordentligt trots allt. Kärvar säkerhetsspärrar och dylikt så kanske de inte går ut i korrekt ändläge tex .
    Spärren kärvade inte, den löpte lätt och fint. Draget var infettat och i fint skick utan rost osv. Om draget inte satt ordentligt borde det väl ha släppt på en gång och inte efter 10 mil? Dessutom stod ju hantaget i läge för låst så det bör man ju kunna lita på hur som helst? Det är i nte första gången jag anävnder draget och jag såg inget ovanligt med monteringen, draget eller spärrens läge.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Det byttes Brinkdrag i slutet av 90 talet på garanti/goodwill. Det var några modeller med svarta handtag som fick blå. Detta borde vara gjort på de som var aktuella. Jag själv hade en 9-5 M-01 med svart handtag. Det var ok då det var tillverkat efter maj 2000 enligt fakta från artikel nedan.
    Myket intressant. Kan det vara så att draget inte är bytt på min bil? Tidigare ägare kanske struntade i kallelsen? Bilen har gått i Norrlands mörkaste inland och förmodligen var det långt till SAAB ÅF...
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 213

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Jag kommer ihåg detta med återkallelsen. Bilar tappade släp utan anledning även fast det var rätt monterat och handtaget var i låsläge.

    Prick 10 mil på denna också. Inställt värde kanske http://www.aftonbladet.se/bil/article81674.ab

    Brink erkänner http://www.aftonbladet.se/bil/article81854.ab

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 984

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av possum
    Spärren kärvade inte, den löpte lätt och fint. Draget var infettat och i fint skick utan rost osv. Om draget inte satt ordentligt borde det väl ha släppt på en gång och inte efter 10 mil?...
    Vill minnas att problemet med dragen var just att konstruktionen inte tålde ett överduktigt infettande men jag kan ha fel.
    Själv var jag på husvagnssemester när man pratade om Saabs farliga drag på radion. Innan inslaget var slut körde vi förbi en Saab verkstad i Skärholmen där vi svängde in. Man stelopererade där draget och ett par månader senare fick jag åka till verkstad och byta ut det mot ett med blått handtag. Inte bara Saabar var påverkade utan samtliga märken som använde den speciella typen av Brink-drag. Volvo bl.a.
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vill minnas att problemet med dragen var just att konstruktionen inte tålde ett överduktigt infettande men jag kan ha fel.
    Ja det är ju svårt att veta den exakta fettmändgen som ska anbringas, jag anser inte att det var överdrivet infettat men har man inga referenser så är det ju svårt att veta...

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Prick 10 mil på denna också. Inställt värde kanske http://www.aftonbladet.se/bil/article81674.ab

    Brink erkänner http://www.aftonbladet.se/bil/article81854.ab

    /Fred
    Mitt drag ser iaf ut exakt som det den olycklige Volvoägaren håller i handen. Jag får kontakta SAAB och se vad de säger.

    Uppdatering: Mitt drag har grönt låshandtag och är alltså av den typ som är behäftad med konstruktionsfel. Fd ägare måste ha struntat i kallelsen. SAAB i Övik ska försöka gräva fram utbyteskroken till det subventionerade pris som erbjöds vid tiden för återkallelsen så det kanske ordnar sig.
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 984

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av possum
    SAAB i Övik ska försöka gräva fram utbyteskroken till det subventionerade pris som erbjöds vid tiden för återkallelsen så det kanske ordnar sig.
    Subventionerade pris? Dragen bytes utan kostnad för bilägaren.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 213

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Possum

    Du har rätt. Det var gröna handtag som byttes ut. Inte svarta. Minnet sviker när åern går.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av possum
    SAAB i Övik ska försöka gräva fram utbyteskroken till det subventionerade pris som erbjöds vid tiden för återkallelsen så det kanske ordnar sig.
    Subventionerade pris? Dragen bytes utan kostnad för bilägaren.
    Det lät som att jag skulle få det i princip gratis, dvs 100 kr eller något.

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Possum

    Du har rätt. Det var gröna handtag som byttes ut. Inte svarta. Minnet sviker när åern går.

    /Fred
    Det borde vara spöstraff på den tidigare ägare som ignorerat återkallelsen!
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    120

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Shit! Jag har grönt handtag på på min 9-5 M99!! Vad göra?
    Skiftnyckel är inget riktigt verktyg...........

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    664
    Medlem#
    7641

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Byt, skall vara blått.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Och svart skall vara svart?
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  14. #14
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 213

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Och svart skall vara svart?
    Yes. Tydligen ok.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Bra - då behöver jag inte tänka på det nu.
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Shit!! Dedär verkar inte vara en höjdare direkt. Vet någon om de e samma sak för 9K -97? Måste kolla upp min.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  17. #17
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 213

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Polly
    Shit!! Dedär verkar inte vara en höjdare direkt. Vet någon om de e samma sak för 9K -97? Måste kolla upp min.
    Tror inte ens du har ett VBG/Brink.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Okej, återstår att kolla på

    Sitter iaf på en A50, men de är väl positivt isåfall.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    371

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Om det nu är så himla enkelt att identifiera de brisfälliga: Har SBP ingen skyldighet att veta om detta? Verkar som medial exponering varit enormt med.

    Låter inte klokt att man i Sverige inte får ha ett avtagbart drag som har satt fast sig, men samtidigt får ha bristfälliga som går att ta av om man vill eller inte ...
    900 Cab Aero 1993 / 2x 900 2.1i 1993 / 900 S 'Aero' 1993 / 900 CD T16 1985 / 900 CD T16 1984. Vardagen: MB S212

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 189
    Medlem#
    8758

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Om det nu är så himla enkelt att identifiera de brisfälliga: Har SBP ingen skyldighet att veta om detta? Verkar som medial exponering varit enormt med.

    Låter inte klokt att man i Sverige inte får ha ett avtagbart drag som har satt fast sig, men samtidigt får ha bristfälliga som går att ta av om man vill eller inte ...
    Jo, Brink med grönt handtag ska ge 2:a på besiktningen. Vilket jag fick eftersom Brink inte kunde få fram nya i tillräcklig takt och jag föredrog att inte använda draget istället för att steloperera...

    Det korrekta draget har blått handtag.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Rutan i bakdörren släppte och föll ned??
    Av defeat i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 15:42
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 13:25
  3. Nyckeln gick av i avtagbara draget. Vad gör man?
    Av OlaB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 19:42
  4. Kan man ha det avtagbara draget kvar med viggenkjolar?
    Av TalladegaSvensson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 02:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •