Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av Geert
    Om det nu är så himla enkelt att identifiera de brisfälliga: Har SBP ingen skyldighet att veta om detta? Verkar som medial exponering varit enormt med.

    Låter inte klokt att man i Sverige inte får ha ett avtagbart drag som har satt fast sig, men samtidigt får ha bristfälliga som går att ta av om man vill eller inte ...
    Jo, Brink med grönt handtag ska ge 2:a på besiktningen. Vilket jag fick eftersom Brink inte kunde få fram nya i tillräcklig takt och jag föredrog att inte använda draget istället för att steloperera...

    Det korrekta draget har blått handtag.
    Ingen har någonsin sagt något om mitt drag på bilprovningen trots att handtaget är grönt (eller var grönt, det slogs av när draget lossnade och åkte i asfalten). Jag tycker även att SAAB-verkstäderna borde kontrollera såna här potentiellt livsfarliga fel när bilen är inne på service.
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 314
    Medlem#
    8758

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av possum
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Jo, Brink med grönt handtag ska ge 2:a på besiktningen. Vilket jag fick eftersom Brink inte kunde få fram nya i tillräcklig takt och jag föredrog att inte använda draget istället för att steloperera...

    Det korrekta draget har blått handtag.
    Ingen har någonsin sagt något om mitt drag på bilprovningen trots att handtaget är grönt (eller var grönt, det slogs av när draget lossnade och åkte i asfalten). Jag tycker även att SAAB-verkstäderna borde kontrollera såna här potentiellt livsfarliga fel när bilen är inne på service.
    Absolut, godkännandet på draget med grönt handtag är återkallat. Om draget monterats hos Saab (mycket sannolikt) och bilen varit på auktoriserad Saab-verkstad för service kanske du t.o.m. kan få ersättning på goodwill från dem, även om det troligen var för länge sedan för att åberopa formellt producentansvar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare
    Citat Ursprungligen postat av possum

    Ingen har någonsin sagt något om mitt drag på bilprovningen trots att handtaget är grönt (eller var grönt, det slogs av när draget lossnade och åkte i asfalten). Jag tycker även att SAAB-verkstäderna borde kontrollera såna här potentiellt livsfarliga fel när bilen är inne på service.
    Absolut, godkännandet på draget med grönt handtag är återkallat. Om draget monterats hos Saab (mycket sannolikt) och bilen varit på auktoriserad Saab-verkstad för service kanske du t.o.m. kan få ersättning på goodwill från dem, även om det troligen var för länge sedan för att åberopa formellt producentansvar.
    Det tycker jag också. Draget ligger hos Törnerfälts i Övik just nu. De har bekräftat att det rör sig om ett av de felaktiga dragen och ska höra av sig senare i veckan.
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Märsta
    Inlägg
    147

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Hade ett löstagbart Brink med grönt handtag på min 900, fick aldrig något påpekande på service eller besiktningen...

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    64

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Sådär. Nu sitter det ett nytt drag på bilen, utbytessatsen består av ny fäststång på bilen samt en ny kula. Kostnad 0:- eftersom det gick på garanti. Det kändes lite lustigt att skriva på papprena för garantijobb för en 11 år gammal bil
    9-3 Cab 2.0t -04
    9-3 SC 2.0t -08

  6. #26
    Grundladd ReinOs avatar
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Uppsala/Junsele
    Inlägg
    335

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Det kan ha varit nåt sånt här som jag såg för några år sen.

    Jobbade på kyrkogårn hemma hos morsan. Sen skulle jag och en av gubbarna åka in på byn. Så när vi kommer ut på en raksträcka så ligger en husvagn i diket, med fronten ner. Dragbilen stod dock kvar uppe på vägen. Det var en Saab 9-5 kombi.

    Såg rätt komiskt ut. Trodde den hade hoppat av kulan pga dåligt påhängd eller så, men nu låter det ju som att kroken var defekt.
    [Rein-O Racing]
    Aircraft: Saab 900s -90 (Gamle Svarten)
    Projekttråd på 900klubben.se

    SAAB - Som Alla Andra fast Bättre

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    152
    Medlem#
    4266

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Hmm, konstigt för till mig sa dem på Holmgrens att den kanpanjen inte gäller längre.
    För fick du ett nytt drag gratis så verkar den ju fortfarande gälla.
    Får väl ringa saab direkt o höra om de vet något mer om det.
    Medlem #4266, 9-5 -98 2,3t, og9-3 Aero cab
    http://www.garaget.org/merra <- bilparken

  8. #28
    Helt original 9-5 NORDICs avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    947
    Medlem#
    427

    Re: Det avtagbara draget släppte på motorvägen...

    Citat Ursprungligen postat av Merra
    Hmm, konstigt för till mig sa dem på Holmgrens att den kanpanjen inte gäller längre.
    För fick du ett nytt drag gratis så verkar den ju fortfarande gälla.
    Får väl ringa saab direkt o höra om de vet något mer om det.
    Alla kampanjer som är säkerhetsrelaterade gäller så länge bilen är i livet .
    De drag som kampanjen gäller har grönt handtag, nyckel för att demontera draget och ett runt område runt det röda kontrollstiftet. De drag som har blå eller svarta handtag är ok. Även de drag som har grönt handtag, saknar nyckel och har ett fyrkantigt område runt det röda signalstiftet är godkända!
    Mvh. Anders.
    9-5 Aero MANUELL Hirschpower 260hk/400Nm XWD -11
    https://www.facebook.com/media/set/?set ... 92f86e56a1

Liknande ämnen

  1. Rutan i bakdörren släppte och föll ned??
    Av defeat i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 15:42
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 13:25
  3. Nyckeln gick av i avtagbara draget. Vad gör man?
    Av OlaB i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-15, 19:42
  4. Kan man ha det avtagbara draget kvar med viggenkjolar?
    Av TalladegaSvensson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-23, 02:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •