Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Saab 9-5 2.3 T - Startar inte, startmotorn går inte runt-

Saab 9-5 2.3 T - Startar inte, startmotorn går inte runt-

Har en Saab som inte vill starta. När jag vrider om nyckeln lyser alla lampor som de ska inne i bilen och allt går igång utom bilen. Startmotorn går inte runt. När jag lyssnar under huven hör man att reläna klickar, och det är väl antagligen normalt.

Men varför i hela friden går inte startmotorn runt, den låter ju inte ens. Kan det bero på att stöldskyddet aktiverats eller? Har också prövat med reservnyckeln utan framgång.
    Saab2009

Re: Saab 9-5 2.3 T - Startar inte, startmotorn går inte runt-

Låter som ett dåligt batteri, tillräckligt med ström för lampor & stereo men inte till startmotorn, och då brukar det bara klicka.

Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Medlem#
    7093

Surrar soppa pumpen?
    Kan du putta igång bilen?

Helt original
    Reg.datum
    apr 2008

Citat Ursprungligen postat av AxlSam
    Surrar soppa pumpen?
    Kan du putta igång bilen?
    för kan du putta igång bilen är det antagligen batteriet eller startmotorn. hade samma fel på min när batteriet sa sitt.
    9-5 vector sc 2,3t -02

http://www.garaget.org/euroman

Tjena!
    Har precis samma problem som trådskaparen.
    Dock har det kommit och gått lite i omgångar. Men nu sitter det även ett sprillans batteri i. Igår krånglade den riktigt. Men efter ca 20-30 vrid på nyckel så gick startmotor och bilen igång. Nu vill den inte alls.

Vad tror ni
    Tändningslås?

Hur funkar startspärren på saab? Stoppar den startmotorn?

Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2681

Är inte säker, men har för mig att startspärren inte stoppar startmotorn.
    Kolla jordkablar/anslutningar till batteri och startmotor.
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003

Vad är det för årsmodell på bilen? Det hände på tidigare 9-5:or att anlutningarna på kablarna mellan batteri och startmotor blev dåliga, jag lagade en vad jag kommer ihåg en 01:a med exakt det felet för ett gäng år sen. Kolla igenom ALLA anslutningar
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

Re: Saab 9-5 2.3 T - Startar inte, startmotorn går inte runt

Hej!

har samma problem med min Aero från 2000. Hämtade den på saab i dag som gjort stor felsökning utan att hitta något! : /

Nu har den här tråden några år på nacken men jag vill ändå kolla om det är någon av er som kan ge ytterligare information. Kanske har du fått klarhet med problemet. Berätta gärna.

Christian

Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003

Är bilen manuell eller automat ?
    Kretsen går via tändlås - växellägesgivare (automat) - startrelä - startmotor.
    Så fyra saker som kan vara problemet utöver batteri och kontakter/kablar.
    Hmm... Gick det genom TWICE oxå eller inte?? Kollade ju elchemat för knappt två veckor sen sist... (vicke minne)
    MVH Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Helt original
    Reg.datum
    nov 2004

Hade liknande problem på min 9-5 med automat. Såg dyra felsökningskostnader framför mig med byte av växellägesgivare, startmotor och tändningslås. I slutänden räckte det med att byta startrelä. Gick på 60:- vill jag minnas. Så mitt tipps är att prova byta det först.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Medlem#
    9203
    Hej!

Jag kapar tråden då jag har samma/liknande problem men i flickvännens dotters -00 9-3og..

Det började med att startmotorn inte gick runt häromdan, men ett tydligt klick hördes från Solenoiden (och startrelät inne i kupén). Det är manuell låda så vi kunde tack-och-lov bogsera igång den och backa in den i garaget, som dessutom har en uppfart från gatan (skulle ha varit mindre kul att knuffa upp den för en snöig uppfart..).

Beg startmotor köptes fr skrot och byttes under visst besvär igår kväll och jag var nöjd som få tills nyckeln vreds om, inte ens solenoiden klickade.. Kollade säkringen och kände att startrelät klickade som det ska men hade ingen multimeter till hands för att mäta på startmotorn. Provade även med att koppla startkabel mellan batteriets minuspol och motorgods, inget resultat.

Ikväll mätte vi och kunde konstatera att det är bra jord i startmotorns gods, grova kabeln på solenoiden har batterispänning (11,9 volt), men däremot har lilla kabelns anslutning bara 9,1 volt när nyckeln vrids till startläget (jag mäter med multimeterns mätprobs spets mot gängan på solenoid-polen)..
    9 volt är ju inte bra alls, är det för lite för att solenoiden ska dra?
    Jag har inte ett annat löst startrelä att testa med men det känns naturligast eller vad tror ni?

Ha det gott!
    9-5 Aero SC -05

Batterispänning 11,9V? Då är batteriet slut.
    Signaturlös

Annonsmoderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156
    Hur många volt har batteriet när du vrider till tändning eller startläge?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Medlem#
    9203
    Citat Ursprungligen postat av Kongo Visa inlägg
    Hur många volt har batteriet när du vrider till tändning eller startläge?
    Hmm, mätte inte batterispänningen när vi hade nyckeln till startläge, "tänkte inte på det.."
    Får kolla det i morgon, tack så länge!
    9-5 Aero SC -05

Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2010
    Medlem#
    9203
    Citat Ursprungligen postat av carlssonlennart Visa inlägg
    ..
    9 volt är ju inte bra alls, är det för lite för att solenoiden ska dra?
    ..
    Jag svarar på min egen fråga: "Lägsta inkopplingsspänning för manövermagnet: 7 Volt" (funnet i WIS efter lite grävande).
    Och det var den begagnade startmotorns solenoid som var trasig, efter byte till ny startmotor är problemet löst. Inget fel på batteriet mao.

Ha det gott!

/Lennart C.
    9-5 Aero SC -05

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Väcker tråden igen.

Har samma problem som TS. Ibland startar den direkt, ibland efter 2a eller 3e försöket. Allt lyser som det ska. Det "klickar" till någonstans i kupen när man vrider om nyckeln. Vill gärna utesluta de felen som det inte är innan jag börjar göra något tyngre jobb som skruva loss startmotor etc. Har ni några tips?

Läste lite om ev, jordkabel, minuspool på batteriet etc. Borde den verkligen starta i huvudtaget om fästena på batteripoolen inte satt fast ordentligt/ingen kontakt..

Tack på förhand

Annonsmoderator Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Meswe Visa inlägg
    Läste lite om ev, jordkabel, minuspool på batteriet etc. Borde den verkligen starta i huvudtaget om fästena på batteripoolen inte satt fast ordentligt/ingen kontakt..
    Inte om den har INGEN kontakt men om den har LITE kontakt så kan verkligen mycket knepiga fel inträffa, oavsett vad för slags elkrets vi pratar om. (Lägger däremot ingen egen bedömning i hur troligt det är som fel i sig i det här fallet).
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Skruvade åt alla jordfästen kring batteriet men ingen skillnad ;(

man läser mycket om solenoid, kan det ligga något där? Det är ju isf knepigare att kika upp själv?

Citat Ursprungligen postat av Meswe Visa inlägg
    Skruvade åt alla jordfästen kring batteriet men ingen skillnad ;(

man läser mycket om solenoid, kan det ligga något där? Det är ju isf knepigare att kika upp själv?
    Har du kontrollerat batteriet?
    Signaturlös

Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2011
    Citat Ursprungligen postat av frippe64 Visa inlägg
    Har du kontrollerat batteriet?
    Hur menar du? Styrkan på den?
    Borde den starta i huvudtaget isåfall om batteriet börjar sina? Nu startar den ibland direkt, ibland måste man vrida om nyckeln 2-3ggr, bara klickar till typ. Men får ingen tendens till att det borde vara batteriet? Kanske borde mäta den isf? Hur ska strömstyrkan ligga före/efter start?

Liknande ämnen

1. Ng9-3 startar inte – tuggar på startmotorn
    Av Dave79 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-23, 19:10
  2. startmotorn går runt men startar inte
    Av proler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-11-18, 18:16
  3. Saab 9-5 aero 01 startmotorn går runt men inte motorn
    Av Russe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1