Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Diverse felmeddelanden visade sig vara batteritorsk! NG9-3

  1. #1

    Diverse felmeddelanden visade sig vara batteritorsk! NG9-3

    Tänkte bara dela med mig av en erfarenhet från gårdagen.
    Jag har en Saab 9-3 SC Biopower MY08. Den har stått still i nån vecka eller två, och om den har körts så har det varit relativt kort sträcka (typ 1 mil eller kortare). Under gårdagen så helt plötsligt fick jag en massa kryptiska meddelanden. Först stod det i displayen att antispinn var ur funktion, då stannade jag och stängde av och starta motorn igen. Vips felmeddelandet borta, skönt tänker jag, sånt kan väl hända i nyare bilar..
    Efter ytterligare fem minuter så stannar jag bilen och går in för att handla lite käk på ett fik. När jag kommer tillbaka så vill inte motorn starta alls, och diverse felmeddelanden dyker upp såsom: bromsar ur funktion! Stanna omdedelbart!, Antispinn ur funktion!, Transport Fuse Removed m.m. Sen låter stereon konstigt (låter som att CD spelaren fått fnatt och den håller på och snurrar (dock utan någon skiva isatt). Jag kan även höra ett mekanisk snurr bakom hastighetsmätaren, hmmm knasigt. Gissa om jag trodde att jag hade ett seriöst elfel på bilen...
    Jag beslutar mig för att ringa Saab Assistans och de har heller ingen enkel lösning vilket leder till att jag ber dem skicka en bärgare.
    Efter ca:1 timme dyker bärgaren upp och givetvis är hans första fråga om jag provat med starthjälp. Jag svarar nej och tänker i mitt huvud att det kan väl inte vara så simpelt? En bil som har så många sensorer borde väl kunna säga att batteristatus inte är topp? Efter 2 minuter och 1500 kr fattigare är problemet löst! Det var batteritorsk!! Tror ni jag kände mig hyfsat korkad eller!

    Hittade inget om detta i instruktionsboken och är ganska besviken faktiskt. Att ingen kunde hjälpa mig. Visst, jag är inte haj på bilar och kanske är ett av de offer som gör att assistans tjänar sina pengar, men varför kom ingen med förslaget om starthjälp tidigare? Tilläggas kan göra att jag faktiskt även ringde bilfirman innan assistans då jag köpte bilen för två månader sedan.

    Jaja, hoppas någon annan drar lärdom av detta! Prova alltid starthjälp!!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    572

    Re: Diverse felmeddelanden visade sig vara batteritorsk!

    På en så ny bil som din är ju inte batteritorsk det första man tänker på precis. Man hoppas ju att batteriet ska hålla längre än cirka ett år....

    Men jag har hört många som inte är speciellt imponerad av Saabs originalbatterier (GM) Jag är själv en av de som drabbats av tveksam livslängd....
    Honda Accord 2.2 iDTEC Automat Tourer 2009
    9-5 SC Vector 2.0t Biopower 2006 Såld.

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156

    Re: Diverse felmeddelanden visade sig vara batteritorsk!

    Citat Ursprungligen postat av Sasjjj
    På en så ny bil som din är ju inte batteritorsk det första man tänker på precis. Man hoppas ju att batteriet ska hålla längre än cirka ett år....
    Även om kanske kvaliteten är låg på batterierna så beror ju det till jättestor del också på hur man behandlar det.

    Om man som trådskaparen låter bilen stå i 2 veckor och kör korta svängar med många starter så är det ju inte så jättemärkligt att batteriet kan bli urdraget heller..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2021-04-16, 22:42
  2. [LÖST] Kärvande lamel på, som visade sig vara slitet växellänkage OG9-5
    Av pof i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2015-03-23, 10:41
  3. Efter batteritorsk lyser Check Engine..??
    Av Felten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-02, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •