Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Anten Hajfena

  1. #1

    Anten Hajfena

    Tänkte kolla om någon har koll på det här jag har en 9-3og med elantenen idag som jag är rätt trött på men har en hajfena som sitter på taket orginal går det att koppla på den vanliga radio antennen till den?

    Mvh Mathias

  2. #2
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Anten Hajfena

    Sitter det en antenn i den är den för GSM. Verkningsgraden på FM (88-108 MHz) är i princip obefintlig. Parkerar Du utanför sändarmasten har Du signal. Annars blir det bara brus.

    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  3. #3

    Re: Anten Hajfena

    Du får byta ut hajfenan mot en med fm mottagare i, finns på speedparts

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: Anten Hajfena

    Jag gjorde detta, dvs bytte mot en sådan som speedparts säljer. Fick mycket sämre radiomottagning. Kanske måndagsexemplar men det var iaf så för mig. Återgick till fast antenn istället.

  5. #5

    Re: Anten Hajfena

    Det är inte bara antenn som gör om du får bra eller dålig mottagning, vad du har för radio har också stor betydelse. Det du också kan testa är att köpa är en antenn som sittter i bakrutan, om det blir bättre eller sämre har jag ingen aning om

  6. #6
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716

    Re: Anten Hajfena

    Förutom kravet att antennen skall vara resonant för de frekvenser den skall användas för gäller också att den bör vara så stor som möjligt (inom rimliga gränser).

    Därför blir små antenner [typ hajfena för FM] utan förstärkare alltid sämre än vanliga antenner [typ bakluckespröt].

    Det var nog inget fysiskt fel på Speedparts produkt, men utan antennförstärkare för att kompensera den uselt lilla ytan antennen behöver skall man inte räkna med bättre resultat.
    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

Liknande ämnen

  1. El anten Og 9-3 cab
    Av mando i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 18:10
  2. Anten gick av og9-3
    Av Haziza i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-13, 10:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •