Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Elkoppling husvagn....hjälp!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    Elkoppling husvagn....hjälp!

    Jag har ett litet problem. Se bifogad bild.



    Behöver en "black box" som ser till att det inte kan matas 12V från både bilen och husvagnsbatteriet. Matningen från husvagnsbatteriet har en brytare men om jag glömmer den på och kopplar till bilen så vill jag att matningen från husvagnen skall stoppas i "black box" och matningen från bilen skall gå fram.

    Hur gör jag? Finns enklare knep?

    Mvh Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  2. #2
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    En enkel lösning skulle vara att sätta ett vanligt växlande relä. Koppla bilens 12V på normalt öppen och husvagnens på normalt sluten. Styrströmmen tas från bilens 12V den också.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    Kanon precis ett sånt svar jag önskade....men vanligt växlande relä.....Ska jag har ett på + och ett på - eller jorden kan vara ansluten till båda utan problem.

    Får ta en titt på Elfa efter vanligt växlande.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    387

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    enbart bryta plussen räcker.

    Ett bra växlande relä är de som är till hel/halvljusen på gamla volvo om du råkar ha ett sådant ligandes

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    men vad är tanken? normalt sett så använder man husvagnsbatteriet för husvagnens drift och när man kör så laddar man detta från bilen. Att vilja förbruka från bilen när man står och då riskera att tömma detta låter mycket bakvänt?

  6. #6
    Grundladd Trekmeisters avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Arlanda
    Inlägg
    334
    Medlem#
    7502

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    Har du inga gamla Volvo-delar liggande tror jag det blir betydligt billigare om du går till biltema/mekonomen/meca/etc och köper ett relä istället för att leta fram något från Elfa.

    Lycka till med kopplandet!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    Jag skall inte förbruka från bilen när jag står, meningen är att jag skall kunna med en brytare tända vagnens positionsljusen med ström från vagnens batteri. Dock vill jag ju att bilen skall ta över matningen till positionsljusen på vagnen så fort jag kopplar till bilen. Detta är bara en säkerthetsåtgärd då jag annars riskerar att glömma släcka ianna jag kopplar bilen och positionsljusslingan får 12V från 2 ställen.

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    Citat Ursprungligen postat av Spets
    Jag skall inte förbruka från bilen när jag står, meningen är att jag skall kunna med en brytare tända vagnens positionsljusen med ström från vagnens batteri. Dock vill jag ju att bilen skall ta över matningen till positionsljusen på vagnen så fort jag kopplar till bilen. Detta är bara en säkerthetsåtgärd då jag annars riskerar att glömma släcka ianna jag kopplar bilen och positionsljusslingan får 12V från 2 ställen.

    //Spets
    ja men det torde väl handla om en diod i serie med ljusmatningen från bilen? Strömmen från bilen tar sig till husvagnen men slår du på lyset i husvagnen stannar det där......

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    Denna kopplingen finns inte idag. Jag skall koppla så jag kan tända vagnens pos.ljus med ström från vagnen. Problemet är väl att jag inte kan mata på 12V från vagnens batteri samtidigt som den får 12V från bilen när den är kopplad och igång??

    Eller du menar att jag kan sammankoppla allt istället för att ha nåt relä eller "black box"??

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    ja jag menar det som står ovan......en diod i serie från belysningståten från bilen. Då går strömmen som vanligt när du använder ekipaget, dvs från bilen. Sen om du slår på lyset via separat batteri i husvagnen så kommer inte den spänningen in i bilen eftersom dioden spärrar.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    Japp, jag förstår att dioden på bilmatningen hindrar att matningen från vagnbatteriet går till bilen....men hur reagerar ljusslingan på att få matning från två håll dvs matning från både bilen och vagnbatteriet??

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    det har ingen betydelse på det viset, det blir ju bara som om du paralellkopplar två batterier. mer kapacitet alltså.
    Det enda som kan bli nå är ju om du glömmer att slå av lyset i vagnen och åker iväg och husvagnsbatteriet är väldigt urdraget, då finns det ju risk att belysningskretsen agerar laddkabel.........men har du dessutom kopplat B+ genom handsken som ska sköta detta så är ju inte det heller nån fara.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Knislinge
    Inlägg
    534

    Re: Elkoppling husvagn....hjälp!

    Så jag behöver inte nån hemlig låda i huvud taget men för att säkra mig kan jag montera dioder på båda matningarna för att ström inte ska gå in mot batterierna.

    En säkerhet till är att se till att handsken är kopplad så att vagnbatteriet laddas från bilen när den är igång.

    Har jag sammanfattat rätt?

    //Spets
    900SET -94 (Gammal och rostig men den är min) Nordic St 3....tills vidare
    9-5 2.3t -02 Vector

Liknande ämnen

  1. glykol husvagn
    Av uffen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-04, 00:48
  2. elkoppling till magnetventil?
    Av -batman- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 18:29
  3. Dragvikt bil med husvagn
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 22:14
  4. Vad dra era med husvagn?
    Av chrill3 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 01:12
  5. Dra husvagn
    Av björne i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 00:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •