Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

  1. #1
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Hej!

    Motorn har börjat låta som fan, låter som att det kommer från under ventilkåpan, knackar som fan.
    Märkte idag att oljelampan tänds ibland, t.ex. ibland när jag växlar ner. Kan även framkalla den genom att försöka köra iväg på en för hög växel. Oljenivån är det inget fel på.

    Här är ett klipp så ni kan höra hur det låter:
    http://www.youtube.com/watch?v=VqQV9LlW8_M

    Vår teori är antingen igensatt oljefilter (renoverade motorn precis, så det kan ju lossnat endel skit, typ packningsklet osv. Eller kass oljepump, så det inte blir nåt oljetryck uppe i ventikåpan så ventiltryckare osv inte får nån smörjning. Vad tror ni?

    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    169

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hej!



    Vår teori är antingen igensatt oljefilter (renoverade motorn precis, så det kan ju lossnat endel skit, typ packningsklet osv.
    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus
    byte av oljefilter innan fråga har kanske aldrig varit en tanke???

  3. #3
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Hej!



    Vår teori är antingen igensatt oljefilter (renoverade motorn precis, så det kan ju lossnat endel skit, typ packningsklet osv.
    Tacksam för svar!
    Mvh Marcus
    byte av oljefilter innan fråga har kanske aldrig varit en tanke???
    Ska åka till SAAB imorn och köpa ett filter så jag kan byta, men i väntan på morgondagen tänkte jag reflektera över felet med er, kanske kan vara nåt helt annat? Oljetrycket kanske inte har någonting med saken att göra, jag vet inte

    Mvh Marcus

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Skärblacka
    Inlägg
    59

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Renoverade du motorn å att dit det gamla filtret?
    That´s why they call us vikings..

    Saab 9-5 2,3t -00

  5. #5
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Magnusace
    Renoverade du motorn å att dit det gamla filtret?
    Nej, nytt filter efter renoveringen, men jag har inte bytt olja eller filter någongång sen renoveringen än, skulle ju kunna vara så att gammal koksad olja har släppt och satt sig i filtret eller det där röda packningsklistret, möjligt att det blev lite mycket på vissa ställen så det blev lite innanför när man klämde ihop grejerna som sedan släppt och sen satt igen filtret?

    Men detta är ju bara en teori jag har (som jag hoppas på, billigt och enkelt åtgärdat). Kan ju vara nåt helt annat med.

    Mvh Marcus

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    169

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    packningsklister?? trodde sånt slutade användas på 80 talet

    Visade sig iaf då att de ofta satte igen oljesilen på oljepickupen, men o andra sidan så vet ja inte säkert...har lagt ned huvöppningarna pga hjälpsamma slavarbetare

  7. #7
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    packningsklister?? trodde sånt slutade användas på 80 talet

    Visade sig iaf då att de ofta satte igen oljesilen på oljepickupen, men o andra sidan så vet ja inte säkert...har lagt ned huvöppningarna pga hjälpsamma slavarbetare
    Packningsklistret änvänds bl a till oljetråget och transmissionskåpan. Nåt rött klet från SAAB. Om det inte hjälper med nytt filter kanske man skulle ta ner tråget då och kolla oljesilen

    Mvh Marcus

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 944

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Jag hade i alla fall inte kört något mer med en motor som låter på det viset! Skulle bli förvånad om det räcker att bara byta filter och olja...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  9. #9
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    Jag hade i alla fall inte kört något mer med en motor som låter på det viset! Skulle bli förvånad om det räcker att bara byta filter och olja...
    Nej bilen körs inte mer nu, får ta morsans bil till jobbet (skjutsade henne till jobbet kl 0700 i morse, usch).

    Ja, man bör nog inte ha allt för höga förhoppningar kanske

    Frågan är ju vad fan det kan vara annars...

    Mvh Marcus

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 434

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Så där kan låta när man första gången startar motor efter renovering av, tex toppen. men ska sluta efter 5-10min och komma aldrig tillbaka.
    Tryckare saknar olja i toppen och man kan lätt se om man tar loss V-kåpan men felet ligger inte där
    nått felar i nedre del av blocket.. Kan nämna om kanal som tar upp olja till toppen blev täppt då hade man fått högre olja tryck och lampan skulle inte tänds.
    Reducerings ventil kan vara boven att man inte får upp trycket, täppt kanal i blocket ,oljefilter, oljapumpen…

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 162

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Renoverade ni motorn UTAN att ta bort silen och rengöra, alternativt byta den? Ajdå....

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Hej !

    För att kunna ge några råd överhuvudtaget, exakt vad innebär det att motorn är renoverad?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Renoverade ni motorn UTAN att ta bort silen och rengöra, alternativt byta den? Ajdå....
    Självklart gjordes allt rent, tänkte mer om avlagringar man inte fick bort kanske släppt och täppt igen.

  14. #14
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    För att kunna ge några råd överhuvudtaget, exakt vad innebär det att motorn är renoverad?
    Renoveringen innebär. byte av alla lager, alla packningar, nya kolvar, kolvringar, stakar och kamaxlar, byte av ventiltätningar, inslipning av ventiler, honing av cylindrar, annan turbo, annan koppling, Kam och balansaxeldrivingssats. gjorde väl det mesta man gör när man renoverar hela motorn.

    Mvh Marcus

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Hej !

    OK, kollade du oljepumpen? Kanske röret från oljefiltersadaptern till huvudoljegalleri läcker, o-ringarna kan ha dummat sig.

    MÄT oljetrycket! Ett annat "spännande" alternativ är om pumpen suger lite luft, du kan man få in det i tryckarna som "helt plötsligt lever ett jävla liv".

    Att du skulle missat såpass mycket "skit o avlagringar" så att det skulle strula tror jag inte, det krävs "en tydlig begåvning" för att lyckas med det... Eller med andra ord, ett visst mått av slarv.

    Filmen påminner om 2001 A Space Odessy!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    OK, kollade du oljepumpen? Kanske röret från oljefiltersadaptern till huvudoljegalleri läcker, o-ringarna kan ha dummat sig.

    MÄT oljetrycket! Ett annat "spännande" alternativ är om pumpen suger lite luft, du kan man få in det i tryckarna som "helt plötsligt lever ett jävla liv".

    Att du skulle missat såpass mycket "skit o avlagringar" så att det skulle strula tror jag inte, det krävs "en tydlig begåvning" för att lyckas med det... Eller med andra ord, ett visst mått av slarv.

    Filmen påminner om 2001 A Space Odessy!
    Hur mäter jag oljetrycket? vart kopplar jag in mig?

    Bilen fungerade hur bra som helst tills för två dagar sedan. Gick som en klocka och var knäpptyst de första ca 100 milen. Den går fortfarande som den ska, men låter som ett tröskverk och oljelampan lyser då och då.

    Oljepumpen gjordes rent innan montering igen.

    Mvh Marcus

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Hej !

    Nja, man brukar ha en manometer o koppla in sig på nå't lämpligt ställe, ibland vid turbon, ibland vid toppen o ibland i huvudledningen bak på motorn...
    Tyvärr har jag lånat ut min manometer med tillbehör o skulle blir förvånad om den kom tillbaka.... annars hade du fått låna den.

    Kollade du oljereducerventilen?

    Jag vet mer än en motor som gått bra ett tag för att sedan börja tappa oljetryck, i samtliga av de fallen så är det monteringsfel eller underlåtenhet att byta nå't som borde bytts.

    Att mäta är att veta, kolla oljetrycket. Annars chansar du på att kolla reducerventilen o oljeröret under veven.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 068
    Medlem#
    7289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Vi skruvade loss reducerventilen nu, fick ut skruven och fjädern, men cylindern fick vi inte ut. Den glider inte lätt om man säger så, lyckades trycka upp den så långt det gick. Startade sen motorn och lyssnade. Möjligt att motorn blev marginellt tystare, men inte mycket. Så det borde vara en orsak på problemet iaf.

    Skruvade loss ventilkåpan med, men där såg jag ingen skillnad, oljigt som vanligt, en pöl i framkant.

    Mvh Marcus

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Vi skruvade loss reducerventilen nu, fick ut skruven och fjädern, men cylindern fick vi inte ut. Den glider inte lätt om man säger så, lyckades trycka upp den så långt det gick. Startade sen motorn och lyssnade. Möjligt att motorn blev marginellt tystare, men inte mycket. Så det borde vara en orsak på problemet iaf.
    Grååt.

    Det där låter inte bra. Riv ner och byt den, kolla skicket på lagrena också.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 434

    Re: Motorn låter/knackar, oljelampan tänd ibland9-5 2.3t -98

    Citat Ursprungligen postat av Slender
    Vi skruvade loss reducerventilen nu, fick ut skruven och fjädern, men cylindern fick vi inte ut. Den glider inte lätt om man säger så, lyckades trycka upp den så långt det gick. Startade sen motorn och lyssnade. Möjligt att motorn blev marginellt tystare, men inte mycket. Så det borde vara en orsak på problemet iaf.

    Skruvade loss ventilkåpan med, men där såg jag ingen skillnad, oljigt som vanligt, en pöl i framkant.

    Mvh Marcus
    Jag kan dra ut den på 1min. Men du bor ca 20mil från mig.
    Annars kan jag ta kort och lägga upp den så du ser.
    Edit: Trodde att de var 9000 så kanske mina bilder hjälper inte? Sorry.



    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Liknande ämnen

  1. 900 T -94 Knackar/Slår i motorn.
    Av Saab_Dahlberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-11-01, 14:40
  2. 9-3 aero motorn knackar???
    Av daniul i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 23:55
  3. Motorn knackar!!
    Av saabistan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 22:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •