Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till? Trionic7

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    983

    Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till? Trionic7

    Hej, besitter en B235L som blivit uppdaterad till en B235R.

    Jag kan börja med att jag inte blir förvånad om bilen inte blivit servad på rätt sätt!

    har läst runt lite i forumet och skulle vilja veta om ovanståenden värden kan påvärka motorns karaktär i längre drag!
    Om jag pressar benet långt in i motorrummet på ex. 2:an så sparkar det på helt ok, men det känns som om den inte håller samma mått som en org B235R, har observerat att jag har en del misständningar ca 250st om jag petar 2 samt 3:an samt att får ett Ioff-värde på ca:6?

    Skulle det möjligtvis kunna vara tändstiften som är slitna, är 1600mil sedan stiftbytet enligt serviceboken, men jag har en känsla av att dessa inte blivit bytta då det inte varit en saabverkstad som gjort jobbet samt att det finns ett fullskaligt protokoll från servicen!
    Brukar det över huvudtaget bli misständningar! Samt att bilen är som piggast vid 3500rpm+

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    331

    Re: Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till?

    Positivt Ioff innebär inte någon backning av tändningen. dvs att luftmassan begränsas... Så det inverkar inte...

    MiFi klättrar rätt duktigt på aeron jag kört med originalprogram(senast idag). MiFi är inte = spikningar, dessa kan man tydligen sortera ut med rätt kunskaper.
    Vi körde ca 5km med en original aero och fick >100 på MiFI. Såfort man släpper gasen ökar den, och det är normalt.

    Så nej, jag skulle inte tro att dina värden innebär något fel. Men får se vad andra säger :P

    EDIT: Ps. Meng, Peng, och mReq/mAir ger en bra fingervisning om att allt är som det ska... mAir ska följa mReq +/- 100.
    9-5 2,0t -06 BioPower Hirsch

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 474

    Re: Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till?

    Just MiFi i SID visar alla misständningar "ofiltrerat" dvs även misständningar som har haft med varvtalsförändringar etc, misständningar som filtreras bort när du kollar på tex misständningar per cylinder. Jag vet att jag hade rätt många misständningar på MiFi men när jag väl fick till det så jag såg misständningar per cylinder vart jag genast mycket lugnare
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    983

    Re: Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Just MiFi i SID visar alla misständningar "ofiltrerat" dvs även misständningar som har haft med varvtalsförändringar etc, misständningar som filtreras bort när du kollar på tex misständningar per cylinder. Jag vet att jag hade rätt många misständningar på MiFi men när jag väl fick till det så jag såg misständningar per cylinder vart jag genast mycket lugnare

    OKOK, tack för inlägget, kom tänka på att jag kollade in detta med ett tech2 för ett par veckor sedan och såg att jag hade ca 30-40% mer på 4:ans cyl, kanske dax att byta stift endå!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Re: Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till?

    Citat Ursprungligen postat av Pette
    Positivt Ioff innebär inte någon backning av tändningen. dvs att luftmassan begränsas... Så det inverkar inte...
    Har du någonsin sett negativ ioff i sid?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Borensberg
    Inlägg
    1 414

    Re: Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till?

    knk i sidi är väl knackningar eller hur? vad är skillnaden mot misständningar?
    har 0 0 30 2....

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 252
    Medlem#
    3186

    Re: Ioff & Mifi värden som man bör ta hänsyn till?

    Citat Ursprungligen postat av kvistarn
    knk i sidi är väl knackningar eller hur? vad är skillnaden mot misständningar?
    har 0 0 30 2....
    När det knackar så tänder det på fel ställe, vid misständning så tänder det inte alls...
    ///Mackanized
    Tillbaka

Liknande ämnen

  1. Värden till hjulinställning 9-5 -99
    Av stong i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 16:37
  2. Speedparts-Dumpventil funkar till Trionic7 9-3 aero-01/02?
    Av krille26 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-10-21, 09:07
  3. Trionic7 vs Trionic5
    Av hagan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-28, 09:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •