Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hackande saab 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Hackande saab 9-5

    har som dagt en saab 9-5 årsmodell 98 som bara strular hela tiden..
    har haft problem med larm startspärr och turboras och lite allt möjligt,

    Nu är det så att den har en tendens att hacka när den kommer upp i arbetstemp, jag har bytt tändstift utan förbättring, luftfilter, kollat turbon, mätt upp ladd vilket var konstigt högt, bytt alla vacuumslangar och hällt i spridarrengöring. allt utan förbättring.

    När jag kollade laddet först så låg det på ca 0.9 bar ( psimätaren slutade på 10 men den fortsatte till 14 eller liknande när man stämplade fullt) ställde om wg-armen så den satt ospänd på den lilla armen. men även då har jag för högt ladd. när den bara står har den typ -25 psi och

    Kopplade även ur magnetventilen och även då ha ja samma problem, jag testade att koppla direkt från kompressorhuset till wgklockan först va de bra men lite lågt ladd, enligt mätaren var det knappt 4 psi vilket är ungefär 0.25 bar om ja inte ha fel?


    ränslefiltret ska jag ta o byta idag, sen ha jag ingen aning vad det kan vara, katalysatorn kanske, om den fick sig lite skit när andra turbon rasade.
    spridarna? eller tändkassetten?

    enligt de gamla stiften så verka den gå lite snålt me bensin, stiften va lite ljusbrun/vit.


    Har någon där ute tips eller ideér så skriv gärna

    /Bysse

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    19

    Re: Hackande saab 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    ränslefiltret ska jag ta o byta idag, sen ha jag ingen aning vad det kan vara
    Dette ble iallefall løsningen på min når den gikk rykkete. Ikke utenkelig at dette også gjelder din.
    MY99 9-5 B205 man SE Estate

    --O-o-O--

    Om du klikker her kan du lese litt om min bil

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: Hackande saab 9-5

    Bensinfiltret bytt till ingen nytta, samma tokiga fel fortfarande..

    kopplade ur och i magnetventilen tidigare men nu lyser check enginelampan med, konstant.

    ska det vara så att soppapumpen är boven eller vad kan ni gissa på?

    lambda? LMM? IC? Katt? spridare?

    Det är bara när den blir varm som det hackar.
    men mest vid lägre varv, kommer man upp i högre varv så tycker jag den hackar mindre.
    Tycker den drar mycket nu med över 13/100km vilket jag tycker är på tok för mycket för en skitoriginalbil med 150 ponnys.

    Ladd utan magnetventil (kopplade direkt från kompressor till wastegate) 3.5-4 psi.
    Ladd med magnetventil ikopplad och alla slangar som dom ska vara ligger på 10 psi ungefär.
    Hackar även när magnetventil inte är ikopplad.
    inget läckage i vacumslangar för det mesta e bytt i slangväg även vhv.

    Sitter en grej på torpedväggen som ja funderar över, det går nån vacumslang in i den och nån ut, minns inte direkt vart dom gick men ja tror en gick till insuget och en till AV.

    eller ska de va nå skit med toppackning eller dyligt?

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    168

    Re: Hackande saab 9-5

    jaa..börja med att justera in GLT (eftersom du pillat på WG-armen) därefter tanka 98 eller V-Power, brukar göra extrema underverk..om de skiter sig fortfarande så be någon läsa ut lite felkoder.. (orkar inte poängtera läcksökning)

  5. #5
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 903

    Re: Hackande saab 9-5

    Slitet Spjällhus kanske... eller kanske vevaxellägesgivaren, första symtom brukar oftast visa sig genom att den strular vid start med varm motor, men inget är ju omöjligt!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: Hackande saab 9-5

    jo GLT, men ska det ställas in på 0.45 eller 0.6?
    jo jag bytte ju turbo så wg armen va inte likadant inställd, ställde på ett ungefär först..

    är det bara ha allt ikopplat som vanligt och skriva ner armen så man får 0.6?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    16

    Re: Hackande saab 9-5

    Nu är det löst, saaben fick se insidan på verkstaden.

    misstände på 1ans cylinder, så ny tändkasett och nyinställt laddtryck, ny oring vid bypassventilen. nu går bilen bra igen.

    Tack för de tips ja fick även om dom inte hjälpte riktigt.

    bilen blev mer svårstartad när jag bytt bränslefilter men de är väl nå med nya filtret bara..

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    19

    Re: Hackande saab 9-5

    Så bra at du fikk orden på dette.

    Citat Ursprungligen postat av Bysse
    bilen blev mer svårstartad när jag bytt bränslefilter men de är väl nå med nya filtret bara..
    Tar gjerne litt tid før bensinpumpa får bensin ved første oppstart etter filterbytte ja, men deretter burde bilen være (minst) like lettstartet som tidligere. Slik var det iallefall på min 9-5 2,0t og en kamerats 9-5 2,3t etter fuelfilterbytte.
    MY99 9-5 B205 man SE Estate

    --O-o-O--

    Om du klikker her kan du lese litt om min bil

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackande, dör då och då OG9-5 -98
    Av PeterGu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 19:56
  2. Behöver hjälp med min hackande saab 9-5
    Av GiiZzMOo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 19:29
  3. Hackande turbo...saab 9000
    Av Kajsa72 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-09-19, 21:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •