Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: turbo montering saab 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    turbo montering saab 9000

    Hejsan!

    Jag ska stoppa i en turbomotor i min bil. Själva bilen är en 2.3i med växellåda -92. Nu undrar jag hur går jag till väga? jag ska ha en motor från 9000 cs va? funkar det med en motor ifrån -92 till -97 ? och styrdon osv, vad ska jag ha sensorer osv, snälla hjälp mig! Lätt sagt, ska byta min 2.3i mot en 2.3T passar då allt på lådan, och vad behöver jag för att turbo motorn ska funka i min bil?

    Mvh Patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: turbo montering saab 9000

    Nu kommer jag låta som en sur jäkel men varför?

    Är det så att din 92:a är ruuuuuuskigt fin?
    Om inte är det mycket bättre att sälja och köpa en bil med turbo från början.

    1. Det kommer att bli jälkigt krångligt att besiktiga....om det ens går?
    2. Det kommer förmodligen att kosta dig mer att bygga en sådan bil än att köpa en.
    3. En 92:a är ingen bra bas att bygga på. Skall du ha i en nyare motor krävs det en hel del pyssel (har en själv så jag vet).

    mvh Jonas

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Re: turbo montering saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Nu kommer jag låta som en sur jäkel men varför?

    Är det så att din 92:a är ruuuuuuskigt fin?
    Om inte är det mycket bättre att sälja och köpa en bil med turbo från början.

    1. Det kommer att bli jälkigt krångligt att besiktiga....om det ens går?
    2. Det kommer förmodligen att kosta dig mer att bygga en sådan bil än att köpa en.
    3. En 92:a är ingen bra bas att bygga på. Skall du ha i en nyare motor krävs det en hel del pyssel (har en själv så jag vet).

    mvh Jonas
    hehe, den är riktigt fin, inte mycket rost, aero paket osv osv...

    har även fått bekräftelse från SBP att det går och stoppa i och reg besiktiga, och inte dyrt heller, det enda som jag behöver är då delarna, motor, styrboxar sensorer osv, men vad behöver jag liksom?

    Mvh Patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: turbo montering saab 9000

    Ok....
    Vad skall du ha för motor då?
    En 92:a har långmotor. 94 kom det en ny motorgenaration (kortmotor) och det är inte bara slänga i.
    Nu kan jag inte exakt vad som måste göras men en kortmotor har ett annat styrsystem vilket kräver lite jobb med att få ihop med det äldre. (tog mig ca 1v)
    Det lättaste är att ta hela kabelstammen även inne i bilen från en nyare.

    För att få ihop alla delar är det billigaste att köpa en hel bil, och då står du där med 2 bilar.
    En med turbo från början och en som inte har det, varför krångla?

    mvh Jonas

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Re: turbo montering saab 9000

    jag får alltså köpa en motor från -92 till -93. den ska alltså passa i en CS? denna bil vill jag ha en turbo i, och jag har inte plats o råd med 2 bilar, alltså försäkring o annat skit, men framför allt jag vill att denna ska ha en turbo i sig...

    till ämnet, som du sa, -94 kommer "kort" motorn, o den passar inte med styrsytem? så jag ska skaffa en motor, -92 eller -93, samt styrbox till den.
    sedan en DP med katt då. Är det mera som skall i? och då vad?

    Mvh Patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: turbo montering saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av georgekenedy
    jag får alltså köpa en motor från -92 till -93
    Nja...-93:orna har Trionic så mer 91-92.
    Citat Ursprungligen postat av georgekenedy
    den ska alltså passa i en CS?
    Ja, motorerna är inte unika för CS = du kan ta en från en CD oxo.

    Citat Ursprungligen postat av georgekenedy
    denna bil vill jag ha en turbo i, och jag har inte plats o råd med 2 bilar, alltså försäkring o annat skit, men framför allt jag vill att denna ska ha en turbo i sig...
    Ja det är du som väljer glöm inte bort va jag sa bara '

    Citat Ursprungligen postat av georgekenedy
    till ämnet, som du sa, -94 kommer "kort" motorn, o den passar inte med styrsytem?
    Nej.

    Citat Ursprungligen postat av georgekenedy
    så jag ska skaffa en motor, -92 eller -93, samt styrbox till den.
    Som jag skrev ovan skippa 93 om du köper en hel motor med styrsystem och allt.
    Sikta då på en 91-92 istället.
    Det är 2 boxar, en LH box och en DI/APC.

    Citat Ursprungligen postat av georgekenedy
    sedan en DP med katt då. Är det mera som skall i? och då vad?
    Du bör byta hela systemet då det inte är samma.
    Mera.....ja:
    • Laddluftkyl med rör + slangar
    • Turbons huvudinstrument för att få gradering på hastighetsmätaren till 250 och turbomätare?
    Skall du ha rätt utväxling på lådan? ISF får du byta den oxo.
    • Kopplingen är kraftigare på en turbo = skaffa en sådan.

    Det är det jag kan komma på.

    Lyck till!

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Re: turbo montering saab 9000

    tackar för din hjälp! har ett JT 3" på nu, cat back :P en sista fråga, om jag bara köper en motor, och köper styrenheterna löst, ska motorn endå vara 91-92? vet inte vad som skilljer sig på -92 till -93 på motorerna.

    Mvh Patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Re: turbo montering saab 9000

    har ändrat mig helt! såg på maptun att det inte finns ngt trimm till -92... bara till -93, då ska jag leta efter en aero bil o köpa en motor, och sen alltså hela kabelstammen?, är det ett jävla jobb?

    Mvh patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    704

    Re: turbo montering saab 9000

    Heh, du tittar på trim från maptun som kostar x antal tusen.. men du kan inte tänka dig att köpa en till turbo-bil och ta delar från? Wait what?
    Men nej, när det är DI/APC-system så finns det nog bara en person som fortfarande säljer boxar till dem och det är "chipmats". Kommer inte ihåg vad han har för usernamne här men någon kan säkert tipsa dig.

    Ska du köpa en kortmotor med T5-systemet så måste du ha hela kabelstammen och dra om allt... byte motorfästen mm. En JÄDRANS massa jobb om jag ska vara ärlig. Personligen skulle jag nog sålt -92an och köpt en färdig turbobil.

    För -93ans aero är ganska udda, då det var den 'första' med T5-system som jag förstått det? Och dessutom enda långmotorn med 45-utväxlad växellåda.

    Sikta på en -94a eller nyare, helst nyare än -95 då uppdaterade de med larm och bättre ljuddämpning som jag förstått det.

    Mvh

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Re: turbo montering saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av BearStyle
    Heh, du tittar på trim från maptun som kostar x antal tusen.. men du kan inte tänka dig att köpa en till turbo-bil och ta delar från? Wait what?
    Men nej, när det är DI/APC-system så finns det nog bara en person som fortfarande säljer boxar till dem och det är "chipmats". Kommer inte ihåg vad han har för usernamne här men någon kan säkert tipsa dig.

    Ska du köpa en kortmotor med T5-systemet så måste du ha hela kabelstammen och dra om allt... byte motorfästen mm. En JÄDRANS massa jobb om jag ska vara ärlig. Personligen skulle jag nog sålt -92an och köpt en färdig turbobil.

    För -93ans aero är ganska udda, då det var den 'första' med T5-system som jag förstått det? Och dessutom enda långmotorn med 45-utväxlad växellåda.

    Sikta på en -94a eller nyare, helst nyare än -95 då uppdaterade de med larm och bättre ljuddämpning som jag förstått det.

    Mvh
    Trim och sådant kommer när jag får jobb kan vara bra för er o veta att jag bara är 17 så ni fattar den ekonomiska biten alltså ung och dum men vi får se, det kan kommas att turbo konvertera endå och ha som ett projekt, då denna bil knappt har någon rost alls. Otroligt fin för o vara en -92 o det skulle vara kul o ha den kvar med turbo, bla. för de är första året av CS modellen, så de är ju speciellt, och det är bara en CS. Det jag har hört är att CS ska vara rätt sälsynta, någon som kanske kan bekräfta det?

    mvh patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 797

    Re: turbo montering saab 9000

    Jaha....nu kom trim med i biten oxo
    Eftersom jag är så jäkla gammal och redan genomgått delar av dina tankar i verkligheten så råder jag dig återigen.
    -Byt bil......
    Din 92:a må vara hur fin som helst men det är fortfarande en gammal -92:a.
    Kollar du värdet på den hos ett försäkringsbolag eller en bilhandlare kommer du inse att den inte är värd så mycket....o de skiter i om den har lite rost eller ingen alls.
    En CS (som är karossbenämningen) är inte speciellt ovanlig, inte ens från första årsmodellen. Det som skiljer en CS från en CSE är utrustning där en CS är sämre utrustad.

    Det mest ekonomiska är nog att åka i din -92 tills du har fått en inkomst, sälja den och köpa en tidig modell med trionic typ -94-95.
    Jag LOVAR att det blir billigare.
    Hade jag fått börja om på vitt papper med min bil hade jag ALDRIG valt en -92.
    Jag har byggt på min bil sedan -99.......

    Är du endå sugen för att göra det som ett projekt.
    Läs dessa innan du bestämmer dig:
    viewtopic.php?t=106961&highlight=trionic
    viewtopic.php?f=3&t=243379

    mvh Jonas

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Re: turbo montering saab 9000

    du har övertalat mig! :P men det kan bli någon gång i framtiden, men det får vi se... att ha karossen o sen riva allt o slänga in nytt, men de får tiden visa, men du verkar kunna om betäckningarna, CS o CSE vad är skillnaden? jag har allt i min bil, utom musbion, som jag eftermonterade, och taklucka.. ingen som verkar veta direkt vad E innebär i utrustning. du kanske vet?

    Mvh Patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    102

    Re: turbo montering saab 9000

    hej igen.

    Om jag ska ha en -92 turbo motor, vad är det som jag behöver mer exakt, ska ju iaf ha:
    • Laddluftkyl med rör + slangar
    • Turbons huvudinstrument för att få gradering på hastighetsmätaren till 250 och turbomätare?
    Skall du ha rätt utväxling på lådan? ISF får du byta den oxo.
    • Kopplingen är kraftigare på en turbo = skaffa en sådan.
    som du skrev tidigare

    men hur gör man med apc boxen och det? är de bara och stoppa i hållarna jag har, eller vad måste man göra med elsystemet?

    Mvh Patrik
    Saab 9000 cs 2.3i -92
    Saab 9000 cse 2.3T -94
    Saab 9-5 Linear 2.0t -03
    Saab 9-3 Aero -02

Liknande ämnen

  1. montering av MV på en saab 9000 2,3ltt -96
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-07-25, 11:02
  2. 6*9or montering i saab 9000 cse
    Av Grov i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-01, 21:22
  3. Tips montering vinga Saab 9000 cse?
    Av J.Bjork i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 22:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •