Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Belysning växelläge automat ur funktion! OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Belysning växelläge automat ur funktion! OG9-5

    På väg hem från en kompis i stan ikväll, lade jag märke till att jag hade förbannat svårt å hitta till rätt växelläge då ja skulle köra ut från parkeringen...tänkte att såhär lurigt brukar de väl inte vara, utan fick kolla uppe i instrumenteringen vilken växel jag hade i.

    Senare slog det migatt de är ju faktiskt belysta symboler nere vid växelspaken, och dessa är nu ur funktion. Nu till min fråga, är det någon speciell säkring till denna belysning eller kan de vara lampan/lamprona som gått åt helvete? Eller är de något annat typfel?

    Tack!

    /MVH Jon

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    144

    Re: Belysning växelläge automat ur funktion! 9-5

    En vild gissning är att det är en lite lampa som är trasig, som SAAB säljer för 50:- st :-)

    //Matte
    Saab 9-5 Aero SC -03 Salomon & Pilot

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Belysning växelläge automat ur funktion! 9-5

    Tar 5 minuter å byta, Men du har ju sett att de finns indikator i instrumentpanelen.
    Jag tittar aldrig ner på golvet så ja brukar inte upptäcka själv att lampan inte lyser nere vid spaken. Mecken gnäller ibland men då får han väl byta den då.
    Trodde faktiskt bara de va kvinnor o pensionärer som va tvungna å titta på växelspaken för att konstatera att den fanns
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: Belysning växelläge automat ur funktion! 9-5

    Hehe nej de är väl ingen viktig grej, men störde mig på de igår, då ja är ny på det här med handikappsväxellåda å inte riktigt hittade hem bland bokstäverna

    DÅ får vi se hur pass mkt plast som går sönder denna gången då man skall börja riva....är det bara till att lossa plastpanelen runt spaken som behövs då?

    Tack för svaren!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 18:11. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 079

    Re: Belysning växelläge automat ur funktion! 9-5

    Oj, har ju inte min kvar. Kommer inte ihåg om de va nån skruv. Men de kostar inte mycke o låta värkstan byta heller. En bullkrans o betala för lampan brukar räcka för mig om ja inte orkar göra sånt själv.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    141

    Re: Belysning växelläge automat ur funktion! 9-5

    Det löste sig med en liten gnutta våld. Inga skruvar iaf och ingen plast som gick sönder! Bravo!

    Tack för hjälpen!
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 18:12. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    43
    Har samma problem som trådstartaren, är det någon som har lust att förklara lite mer ingående hur man gör?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92

    Panelbelysning växelspak aut , 9-5 03'a

    Belysningen till automatlådans växelspakspanel glappar, kan ibland få igång belysningen med en eller några knackningar men nu duger inte detta längre o frågan är , hur lyfter / demonterar man täckskivan ?

    man bör väl komma åt kablage och lampa när man lyft den , antar jag ?

  9. #9
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Bruk bare den delen som angår ditt tilfelle: http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/...?nsteps=1#lock.

    Lykke til

    Alternativ länk -> wab.archive.org

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2024-01-28 klockan 13:11. Anledning: Lagt till alternativ länk
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Täby
    Inlägg
    92
    Aha , mange Takk
    Senast redigerat av Moderator den 2021-01-06 klockan 18:18. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    431
    Medlem#
    -

    Kullisen vid växelspak 9-5

    Undrar bara om växelkullissen vid växelspaken på en 9-5 2004 med aut ska lysa eller är det bara i huvudinstrumentet?
    På min lyser det inte.
    Saab 9-5 Vector -03

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    193
    Hej!
    Den ska lysa och visa vilken växel som är i.
    Det sitter en plastremsa under som ska "sprida" ljuset, denna tenderar att lossna.
    Mvh
    Mathias

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Sportläge knappen ur funktion på 4-steg automat OG9-5
    Av sirville i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-08-31, 03:08

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •