Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: repa i cylindern

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    repa i cylindern

    Bilen i fråga är en ng900 2.0T

    jag har precis lyft på toppen på min bil och såg att det fanns en del repor i cylindern. det är speciellt en av dom som jag undrar över(den som är markerad) de andra bryr jag mig inte så mycke i då de knappt syns(Det syns väldig mycke mer på bilden än i verkligheten) vad tror ni om repan måste jag borra ur cylindern eller tror ni det räcker med att hona ur den lite för att få bort det värsta?? Självklart så vet jag att det bästa vore att borra ur och göra det ordentligt men jag vill inte göra det om det inte är så att det är ett absolut måste då ekonomin e lite tight just nu,,

    Bild
    http://www.ladda-upp.com/bilder/24445/cylinder

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    532

    Re: repa i cylindern

    Är det ett turboras som orsakat att fragment har kommit in i motorn?
    Såg även att din kolv fått en del skador på toppen.

    Det tråkiga är att fragmenten kan ha kilat sig fast mellan kolven och cylindern som bara kommer att göra skadorna värre om du sätter ihop motorn som det ser ut på bilden.

    Är ekonomin tight hade jag provat med att hona cylindern med kolven på plats och hoppats på det bästa.

    Ska man vara riktigt 100% är det borrning av cylinderloppen som gäller

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: repa i cylindern

    Kolven ska ur så det kommer inte att finnas nå skäp kvar emellan(ska byta lager och kolvringar) och jag tror inte att kolven är skadad.. om du menar det till vänster på bilden så är det små vattendroppar bara..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    532

    Re: repa i cylindern

    Kunde svurit på att det var märken i den kolven

  5. #5
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    586
    Medlem#
    5788

    Re: repa i cylindern

    Hej
    Ska jag hämta dej på lördag??
    Häls Dunken

    Lite ot men men
    Projekt Secret ..

  6. #6
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 059

    Re: repa i cylindern

    inte en chans i världen att det inringande på bilen är vattendroppar! en vattendroppe bygger inte kanter så som pilen visar! inte heller blir det kratrar


  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: repa i cylindern

    Jo det är vatten.. det kallas droppar det som är på bilden.. :P Jag vet att det ser lite konstigt ut på bilden men tro mig jag vet att det är vatten..

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: repa i cylindern

    Citat Ursprungligen postat av Dunken
    Hej
    Ska jag hämta dej på lördag??
    Häls Dunken

    Lite ot men men

    Hehe de kanske blir så i slutändan.. Får se om jag hinner klart..

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460

    Re: repa i cylindern

    Hona, byt ringar och lager som tänkt, sedan tuta och kör...
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802

    Re: repa i cylindern

    Hej !

    Allt hänger ju på vad du har för ambitioner med bilen. Att hona ur cylindern med ett garageverktyg blir ju både budget pengar och lika bra som billigt.
    Alltså, inget man gör med en motor man har några som helt ambitioner med, för en slit o slängbil som är inne på "upploppet" så tja, varför inte?
    MEN, varför i så fall kosta på lager??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: repa i cylindern

    Hmm, ska den trimmas? Ladda på mycke? Då äre borra tror jag.. Då blir det bäst. Men rengjort och hornat, kan de säkert leva länge ändå.
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 476
    Medlem#
    6973

    Re: repa i cylindern

    Nu har jag dålig koll på vad det kostar att borra. Det kanske är billigare att byta block?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: repa i cylindern

    Jo den kommer gå trimmat men inte så hårt nu när det är vinter snart.. annars så kommer den att ligga på 300+ hk.. nån som vet vad de kostar att borra?? Anledningen till att jag ska byta lager är för att jag redan har köpt dom men jag hade inte räknat med att det skulle behövas göras nånting åt cylindern.. men nu är jag lite osäker på hur jag ska göra.. det känns som om jag har 3 alternativ just nu.. 1. sälja skiten som den är då jag inte kan lägga ut mer pengar just nu och måste ha en bil att åka i.. 2. hona ur cylindern dit med kolvringarna.. skita i lagrena(om de som sitter där inte är dåliga) och spara dom tills i vår och borra cylindern då och köpa nya överdimensionerade kolvar då och byta lagrena då. 3. hona ur byta kolvringar samt lager nu och köra så och hoppas på det bästa.. Vad tycker ni??

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    196

    Re: repa i cylindern

    Jag har en bottendel, dvs block, 2,3 kolvar, samt 2,0 kolvar över. Har även 2,0 vev som är riktigt fin. Något av intresse?
    Med vänliga hälsningar
    Patrik Larsson
    Saab 9000 2.3T Going stronger!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460

    Re: repa i cylindern

    Hona ur det och byt ringar... Sen är det bara att gasa tills det rasar. En motor kostar inte många slantar på skroten om det inte skulle hålla, och de är ju inte precis ovanliga heller..

    Skulle inte förvåna mig om det går alldeles utmärkt att köra flera tusen mil trimmat med bara honing och ringar...
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802

    Re: repa i cylindern

    Hej !

    Detta är vad som händer i större eller mindre omfattning...

    OM du honar (inte hornar) cylindern så ökar diametern, om vi bortser från ökat ljud eftersom kolven kommer att "glappa" och bortser från ökat slitage (eftersom kolven tippar o rör sig i loppet) så blir resultatet att du får mer blowby (i bäst fall). Detta ger mer oljeöverdrag via vevhusventilationen kanske även mer olja via läckande kolvringar. Tillsammans så ger det en mer spikkänslig motor, oljekoks på kolvar, ringspår etc. Hur allvarligt detta är/blir beror givetvis på hur mycket du måste hona + hur bilen kommer att användas.

    Har du tajt budget o skall trimma 300+?? I så fall skall du ju bygga nå't som håller ett tag? Att skrämma fart i gammal skit är inte min melodi, jag har på tok på för mycket andra roliga saker att göra än att skruva med gammal skit på grund av tidigare slarv.

    OM du är sjukt road av att skruva, smäll i hop skiten o kör! Var glad de mil motorn går. MEN, kom ihåg att det är ingen lågeffektsmotor som Volvo B18, här snackar vi ju trots allt om 2 liter o 300+ hk.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: repa i cylindern

    Hej

    Allt trimm sitter redan på bilen så det kommer inte kosta mig nånting.. och jag kan hålla med om att i detta fallet så vore det bättre med nya grejer.. men jag tycker inte att det finns nån anledning att byta till nya saker när man inte behöver det.. m.a.o jag köper hellre en bättrebegangnad motor och flyttar över trimmet till den än att lägga ner massa pengar på att helrenovera en motor och sedan kanske den rasar ändå.. för det finns ju ingen garanti på att det håller då heller...

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 097

    Re: repa i cylindern

    Om man inte kan känna repor med nageln så är det lugnt. Kan man känna dom med nageln så är det ny block som gäller...det är troligtvis billigare än ÖD kolvar.
    Signatur...

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Upplands Väsby och Hudiksvall
    Inlägg
    105

    Re: repa i cylindern

    Hade lite tur att en polare hade ett block liggandes så de blev ett nytt i slutändan.. bara å skruva ihop allt kvar nu.. men det är löst iaf, Tack för alla svar!

Liknande ämnen

  1. Oljelekage in i cylindern?
    Av Erjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 20:49
  2. Båtmotor med vatten i cylindern, Göta 6
    Av fabbe72 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-30, 10:53
  3. Misständer på 4:e cylindern?
    Av snalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 15:27
  4. Gummibussning i cylindern *hjälp!*
    Av Freddie i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-06-08, 12:05
  5. Repa på framrutan :/
    Av e2zippo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-02-23, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •