Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: funderar på bas köp.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    funderar på bas köp.

    Hej

    SItter nu i tankar på att köpa mig en bättre bas/ baslåda.
    just nu har jag 1 rockford p1 12" 150rms. drivs med ett 4kanals mds gp4 2x210rms bryggat. men funderar på någon värre bas.
    så man får lite mer tryck i bilen. någon som har något bra förslag på ny bas? inte allt för dyrt helst. men ge förslag bara. har itne hört så många märken så därför jag är lite novis och frågar här vad man borde satsa på

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Ytterby
    Inlägg
    46

    Re: funderar på bas köp.

    Släng dit en redig konding innan slutsteget, det gör underverk.
    SAAB 9-3 2,0t SE 5d 2002
    Mazda 6 kombi 90th Anniversary Edition 2.0l 2011

  3. #3

    Re: funderar på bas köp.

    Vad får basen kosta?
    Skall du driva det med de steget du har?
    Vad har du för låda till din bas idag?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: funderar på bas köp.

    har tänkt och driva det med steget jag har. funderar på 2st basar så man kan använda 1 utgång var. pris ja 1000-1500 högst/bas. går ju lika bra med 1 kraftig med. lådan jag har just nu är en rockford orginal låda från rockford som jag köpte basen i.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  5. #5

    Re: funderar på bas köp.

    Istället för att byta bas, så kan du kanske skaffa dej ett bättre steg?
    Risken är att även om du byter bas, så kommer det inte spela mera/högre för att ditt steg sätter begräsningar.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: funderar på bas köp.

    aha okej då är jag helt med. men basen ligger ju på 150rms. och steget på 210rms. skulle det göra skillnad med annat steg då? dock är det ju 4 kanals det jag har nu. kanske skulle skaffa mono?

    mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  7. #7

    Re: funderar på bas köp.

    Att steget har enligt mera effekt enligt spec. spelar inte så jätte stor roll. Steget ger säkert denna effekt vid tex. 1khz fast sinus ton och med konstant 14.4V. Detta har du ju inte i bilen (konstant 14.4V) och sedan spelar du musik antar jag. Detta gör att steget kan ligga mellan typ 100Wrms till kanske 200Wrms då musik är dynamisk.
    Så normalt brukar man kunna skicka in ganska mycke mera effekt till en bas, än vad det står att den tål. Detta förutsätter då att du har en ren signal, får du dist i signalen så kan den gå sönder.

    Antar att din bas är på 4ohm?
    Isf. är det ett starkare monoblock eller ett bra 2 kanals steg som funkar bäst. Monoblock blir ofta lite dyrare om man vill ha ut lite mera effekt i 4ohm.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: funderar på bas köp.

    aha okej men då ska jag kolla runt på ett annat steg till att börja med helt enkelt sedan brukar ju rockford vara lite underspeccade med vad tror du är en bra effekt ungefär på ett steg som jag borde söka efter?

    japp basen är på 4ohm

    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  9. #9

    Re: funderar på bas köp.

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    aha okej men då ska jag kolla runt på ett annat steg till att börja med helt enkelt sedan brukar ju rockford vara lite underspeccade med vad tror du är en bra effekt ungefär på ett steg som jag borde söka efter?

    japp basen är på 4ohm

    Mvh
    Martin
    Ja du, det är svårt att rek något steg då jag ej vet vilka pengar du kan tänka dej lägga.Då jag själv har testat X antal olika steg genom åren, allt mellan billiga beg. steg för några 100 till dyra monoblock för 10-15k.

    Just till den basen så skulle jag nog valt något som lämnar runt 250-300Wrms, eller mera (då skall det vara riktiga watt och inte, ursäkta, MDS watt)

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: funderar på bas köp.

    aha okej nej jag köpte bara det mds steget för för dom sålde ut dom för 1500 på ett ställe kollat runt lite på nardik och sett en del magnat och macaudio funkar dom bra? polaren hade macaudio och det funkade helt okej faktiskt, funderar mest på wattena hur bra dom stämmer i sådana märken eller så funderar jag på ett rockfordsteg med. då borde man ju kunna köra på ungefär samma watt som basen har. fast hade ju vart kul och få ut allt på basen.
    håller helt med på steg till steg. hade ett billigt steg som skulle ge 250watt. mitt mds ger 210 och det spelar bra mycket bättre med samma bas. så visst kan det hjälpa med riktigt märkes steg till märkes bas :P


    Mvh
    Martin
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

Liknande ämnen

  1. Funderar på att köpa en 9-3 1,9 TID
    Av dape02 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 20:29
  2. Funderar på 9-5 SC Aero -04
    Av T7_KB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-09-08, 13:41
  3. funderar på 9-5an
    Av mackan99gl i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 23:07
  4. Funderar på cab
    Av Mikael.a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 09:05
  5. funderar på ny bil
    Av costello i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-06-14, 23:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •