Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

  1. #1

    Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Motor lampan började lysa, bilen går bra och så inga fel på den vad jag känner..... men jag lämnade in bilen för att få fel koden utläst.
    På verkstaden på saab i skövde sa dom att det var en sekundär luft pump avgasrening som gav fel kod på.
    Jag frågade om det ingick i Gustaf E bil garanti för att få det fixad å då gäller ej garantin så klart fast jag ägt bilen i drygt 2 mån. å garantin ska gälla mot det mesta 12 mån eller 1000 mil bilen har gått ca 400 mil efter jag köpt den.
    Eftersom dom ej vill stå för kostnaden så frågade jag vad kalaset går på
    3266:- Bara delen !!!! att få den bytt kostar 860:- över 4000:- med andra ord.
    Någon som råkat ut för detta? sökte lite på nätet och kunde ej hitta nån begagnad ute :-(

    H J Ä L P!!!!
    Ny bliven SAAB ägare 9-3 ss Aero -03

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Jag hade inne en bil på jobbet med exakt samma symptom. Det var tre fel samtidigt kan man säga.

    Det verkar som om backventilen i systemet hade börjat läcka, vilket medförde att avgaser och sot började vandra upp bakvägen. Till slut hade kanalerna i toppen sotat igen helt. Detta medförde att luftpumpen fick pumpa utan flöde. Det va helt stopp i andra änden så att säga. Det fick pumpen att ge upp.

    Så för att få i ordning på SAI-systemet så fick turbo och grenrör demonteras, 8 kanaler i toppen rensas från sot, grenröret rensas från sot, luftrör rensas, backventil bytas, pumpmotor bytas. Ett jävla skitjobb rent ut sagt som tar ungefär en hel arbetsdag och som kostar många tusenlappar i bara material.

    Så hoppas för dig att du får det på någon sorts garanti eller goodwill. Sura pengar annars.

    Just det ja, bilen va en 9-3 SS Aero -03 med 15000 mil på mätaren.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Just det, kanske ska berätta att de flesta SS med den felkoden (sekundärluftpump, flöde felaktigt) beror på att backventilen ärgat och beckat igen. Då räcker det att byta den delen.

    Så de MÅSTE inte va som i inlägget ovan.

  4. #4

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Just det, kanske ska berätta att de flesta SS med den felkoden (sekundärluftpump, flöde felaktigt) beror på att backventilen ärgat och beckat igen. Då räcker det att byta den delen.

    Så de MÅSTE inte va som i inlägget ovan.
    Vart sitter denna backventil? har någon bild på denna ventil?
    vore bra om det kunde vara det felet, så det inte blir som föregående inlägget för att då smäller jag av

    Mvh
    Ny bliven SAAB ägare 9-3 ss Aero -03

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Jag har ingen bild, men det är den som sitter jämte servopumpen. Det går ett metallrent/olackat rör upp till ventilen. Själva ventilen har hus i aluminium och den runda delen ovanpå är i rostfritt och brukar vara ganska blank och fin

    Så leta efter en mojäng som är rund med ca 6cm diameter och som är metallren, så har du hittat rätt.

  6. #6

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Vad heter den sk backventilen? om jag nu ska leta hos skroten eller som ny reserv del? Mvh
    Ny bliven SAAB ägare 9-3 ss Aero -03

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 168

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    I Saabs EPC heter den bara "backventil". Den ingår i SAI-systemet på fackspråk. I vardagligt tal säger man sekundärluft, eller tillsatsluftsystem.

    Så det är lite svårt att ge dig nåt bra namn att söka på. "Backventil" torde ge dig många felaktiga träffar.

    Testa att söka på "SAI".

    För övrigt skulle jag satsa på att montera en ny, då en begagnad kan vara lika dålig som den du har nu. Det är ju lite lotto att köpa vissa delar på bildemonteringen.

  8. #8

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Citat Ursprungligen postat av trezpazzer
    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    Just det, kanske ska berätta att de flesta SS med den felkoden (sekundärluftpump, flöde felaktigt) beror på att backventilen ärgat och beckat igen. Då räcker det att byta den delen.

    Så de MÅSTE inte va som i inlägget ovan.
    Vart sitter denna backventil? har någon bild på denna ventil?
    vore bra om det kunde vara det felet, så det inte blir som föregående inlägget för att då smäller jag av

    Mvh
    Har haft samma fel på min 9-3, jag har även beskrivit felet på forumet. Bytet av ventilen gick på 2 400 kr. Delen tror jag gick på cirka 800 kr. Min verkstad pratade med Saab och de sa att det sällan var själva pumpen som pajjade, enbart ventilen.
    Saab 9-3 SS automat 2003

  9. #9

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Citat Ursprungligen postat av Danjell
    I Saabs EPC heter den bara "backventil". Den ingår i SAI-systemet på fackspråk. I vardagligt tal säger man sekundärluft, eller tillsatsluftsystem.

    Så det är lite svårt att ge dig nåt bra namn att söka på. "Backventil" torde ge dig många felaktiga träffar.

    Testa att söka på "SAI".

    För övrigt skulle jag satsa på att montera en ny, då en begagnad kan vara lika dålig som den du har nu. Det är ju lite lotto att köpa vissa delar på bildemonteringen.
    Tack ska kolla upp me SAAB imorn vad det kostar att ta hem en sådan, får hoppas på att inte pumpen är slut på den...

    Mvh
    Ny bliven SAAB ägare 9-3 ss Aero -03

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Mvh[/quote]

    Har haft samma fel på min 9-3, jag har även beskrivit felet på forumet. Bytet av ventilen gick på 2 400 kr. Delen tror jag gick på cirka 800 kr. Min verkstad pratade med Saab och de sa att det sällan var själva pumpen som pajjade, enbart ventilen.[/quote]

    Vet någon varför saab tar 1600 för att byta backventilen? Det verkar ju bara som om det är två slanganslutningar och två skruv. Kan inte ta så lång tid. Men man kanske måste göra rent på massa ställen ?? Någon som gjort det själv med framgång?

  11. #11
    Grundladd BalooBears avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    278

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Detta gäller ju faktiskt om du köpt hos en handlare eller någon sorts firma.....bilen SKALL lagas utan att du ska betala ett öre för det hela!! Hoppas det kan va till hjälp då dom är tvugna att följa lagarna som Konsumentverket har fastställt!

    Sexmånadersregeln
    Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
    Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.
    Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

    Vad är fel?
    Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
    om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.
    när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.
    om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.
    9-5 2,3t BP -08
    Opel Vectra C 2,0t -05

  12. #12

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Citat Ursprungligen postat av BalooBear
    Detta gäller ju faktiskt om du köpt hos en handlare eller någon sorts firma.....bilen SKALL lagas utan att du ska betala ett öre för det hela!! Hoppas det kan va till hjälp då dom är tvugna att följa lagarna som Konsumentverket har fastställt!

    Sexmånadersregeln
    Sedan den 1 juli 2002 gäller att fel som visar sig inom sex månader efter leveransen ska anses ha funnits vid köpet, om inte säljaren kan motbevisa detta. Det kan säljaren till exempel göra genom att visa upp ett testprotokoll från tiden före köpet som visar att felet inte fanns där då.
    Om det är uppenbart att felet beror på något som hänt efter köpet är säljaren heller inte ansvarig för felet. Samma sak gäller om du själv varit vårdslös eller om felet beror på en olyckshändelse som inträffat efter köpet.
    Det viktiga med de nya reglerna är att det är säljaren som har bevisbördan - som måste kunna styrka att felet inte fanns på bilen redan vid köpet - för att slippa svara för fel som visar sig under de första sex månaderna. Efter sex månader, eller eventuell längre garantitid, är det konsumenten som ska visa, eller göra sannolikt, att felet fanns redan vid köpet.

    Vad är fel?
    Här är några fall när en bil kan anses vara felaktig:
    om skicket avviker från vad som står i avtalet eller från vad säljaren muntligen utlovat, eller från utfästelser i någon annan handling som överlämnats till köparen (till exempel varudeklaration). Säljaren kan också bli ansvarig för uppgifter som någon i tidigare säljled (till exempel generalagenten) lämnat i sin marknadsföring om inte uppgiften har rättats före köpet.
    när bilen är i sådant skick att den inte skulle godkännas utan anmärkning vid kontrollbesiktning.
    om säljaren inte har gett information om hur bilen ska skötas genom att till exempel inte lämna med en instruktionsbok och bilen till följd av detta går sönder. Självfallet gäller samma sak om säljaren har gett felaktiga instruktioner.
    får ta kontakt med konsumentverket om dom kanske kan hjälpa mig, dom jag köpte bilen av Gustav E bil i Borås vill ej ta på sig kostnaden, har dom sagt till verkstaden i Skövde som heter också Gustav E bil fast bilen har kvar 400 mil på garantin det var 1000 mil ifrån början eller 1 års Gustav E bil Garanti.... dom sa att det täcker ej sekundärluft pumpen som dom säger är fel på.

    Tittade i helgen i backventilen å hittade lite lite sot men ingen vatten eller så.
    Kollade vad en ventil går på å den kostar runt 1000:- hmmm segt
    Ny bliven SAAB ägare 9-3 ss Aero -03

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Arboga/Göteborg
    Inlägg
    38

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Hijackar denna tråd istället för att göra en ny, har råkat ut föra samma grej nu.
    Svenska bil tog 600pix för att kolla felkoderna och det var ju sekundärluftpumpen som jag trodde...

    Finns den här backventilen att köpa nånstans förutom på SAAB? Maken till mer ointresserade människor får man leta efter. Gubben i disken hade aldrig hört talas om någon backventil som ärgar eller att detta var ett vanligt fel. Han sade bara att jag skulle komma tillbaka om lampan tänds igen, vilket den självklart gör nästa kallstart. Skulle inte tro det.

    Mvh Johan
    9-3 SS Aero -03
    9000 aero -94
    99ems -76 med T8

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Hej

    En variant är ju att ta bort SAI funktionen i T8, (fixar dom flesta tuner företagen lätt )

    Robban
    Bygger Corsaab b204 t

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Någon som vet hur "tuning" företagen brukar göra.
    Stänger de bara av diagnosen och låter pumpen gå om den kan?
    Eller ändrar de tempvilkoren för att pumpen ska starta så den aldrig går igång?
    Eller stänger de verkligen av funktionen aktivera SAI så den aldrig går igång?

    Har kanske inte jätte stor betydelse vilket man väljer ?? Men någon som vet ??

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Arboga/Göteborg
    Inlägg
    38

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Ja att avaktivera denna "onödiga" felkälla kanske är bäst, någon som har bra tips på trimfirma i närheten av GBG som kan fixa detta kombinerat med steg 1 till ett bra pris?
    9-3 SS Aero -03
    9000 aero -94
    99ems -76 med T8

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    231

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Citat Ursprungligen postat av wheelie
    Ja att avaktivera denna "onödiga" felkälla kanske är bäst, någon som har bra tips på trimfirma i närheten av GBG som kan fixa detta kombinerat med steg 1 till ett bra pris?
    Kanske ??

    Kungshamn

    JKG Auto


    Kontakt: Jonas Gustavsson
    Telefon: +4670-55 15 315
    E-post: jonas@maptun.com
    Bygger Corsaab b204 t

  18. #18

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Hej !
    Har en fråga angående backventilen. Jag har en Saab 9-3ss 03a uttagen 02. och jag har ingen stor ventil vid min servopump. Har kollat i WIS så jag vet var den sitter och hur den ser ut. Men det finns ingen på min bil!!
    Kom detta på senare modeller?

    MVH
    Freddy

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    280

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Jag har för mig att SAI bara satt på Aeron.
    Har även för mig att den försvann på Aeron efter något år.
    Någon som vet får säga exakt hur det ligger till

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    95
    Medlem#
    7152

    Re: Motorlampa lyser sekundär luftpump avgasrening?

    Citat Ursprungligen postat av mrspl
    Någon som vet hur "tuning" företagen brukar göra.
    Stänger de bara av diagnosen och låter pumpen gå om den kan?
    Eller ändrar de tempvilkoren för att pumpen ska starta så den aldrig går igång?
    Eller stänger de verkligen av funktionen aktivera SAI så den aldrig går igång?

    Har kanske inte jätte stor betydelse vilket man väljer ?? Men någon som vet ??
    Lyfter tråden. En bekant kom till mig och undrade om jag kunde avaktivera detta felmeddelande på hans bil. Han har pratat med Saab och enligt dom kan man koppla upp sig med datorn och flagga av att bilen ska varna för detta problemet. Dock gör inte Saab detta själv. Någon som vet mer om detta?
    /Simon
    Saab 900 T16 -92, USA-modell -> http://www.garaget.org/?car=153567
    Saab 96 Deluxe -62, Saab 9000 Kombi -91
    Saab 9-5 Aero SportCombi -05 http://www.garaget.org/?car=352789

Liknande ämnen

  1. Sekundär luftpump Saab 93 Aero -03
    Av muffen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 23:51
  2. Motorlampa lyser
    Av sng714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-18, 15:09
  3. [LÖST] Lysande CE och felkoder OG9-3
    Av MITNIC i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 14:44
  4. Sekundär Luftpump bytt men check engine-lampan lyser ändå
    Av Guuustav i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •