Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Fick ut en gummi bit ur Tomgångsventil OG9-3 -99

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 180

    Fick ut en gummi bit ur Tomgångsventil OG9-3 -99

    Hej!

    Har haft lite hög tomgång när bilen har startats "kall" så jag tänkte att det kunde vara dags för rengörning av tomgångsventilen..... Jag sprutade in ordentligt med 5-56 och lät det stå i 10-15 och sedan blåsta jag med tryckluft..... Och döm om min förvåning när denna ganska stora gummibit som ser ut att ha kommit från en slang eller något flög ut.....

    Jag kan inte finna några trasig slangar som matchar gummit.... Så var kan denna ha kommit ifrån?.... Tittar man noga så ser man att gummit varit armerat i ett lager så det kan väl knappast var från någon packning..... Finns det något gummi i dessa tomgångsventiler som den kan ha kommit ifrån..

    Alla spekulationer är välkomna
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 579

    Re: Fick ut en gummi bit ur Tomgångsventil OG9-3 -99

    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Hej!

    Har haft lite hög tomgång när bilen har startats "kall" så jag tänkte att det kunde vara dags för rengörning av tomgångsventilen..... Jag sprutade in ordentligt med 5-56 och lät det stå i 10-15 och sedan blåsta jag med tryckluft..... Och döm om min förvåning när denna ganska stora gummibit som ser ut att ha kommit från en slang eller något flög ut.....

    Jag kan inte finna några trasig slangar som matchar gummit.... Så var kan denna ha kommit ifrån?.... Tittar man noga så ser man att gummit varit armerat i ett lager så det kan väl knappast var från någon packning..... Finns det något gummi i dessa tomgångsventiler som den kan ha kommit ifrån..

    Alla spekulationer är välkomna
    Ser ut som en bit av slangen som sitter före tomgångsmotorn.
    Hinner inte med allt.....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 180

    Re: Fick ut en gummi bit ur Tomgångsventil OG9-3 -99

    Japp det verkar vara från slangen mellan spjället och ventilen.... Skadan satt inte i anslutningen mot ventilen utan mot spjällhuset.... och jag kan för allt i välden inte förstå hur den kunnat ta sig in i slangen och sedan vidare till ventilen.... Skadan var i yttersta kanten av slangen och något under slangklämman..... skit skumt..... Hur som så bytte jag slangen och gjorde rent ventilen ännu en gång och tomgången funkar som den ska..... Känner mig dock lite osäker på flödesriktningen på ventilen.... pilen på ventilen pekar ifrån spjällhuset åt vänster om man står framför bilen... är detta rätt?
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816

    Re: Fick ut en gummi bit ur Tomgångsventil OG9-3 -99

    Hej !

    Pilen skall peka i luftflödets riktning.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Spindelledsdamask/gummi trasigt
    Av Marre90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 13:27
  2. Tomgångsventil/motor går att rengöra/rensa ur???
    Av JkpgMackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 22:33
  3. Gummi-gnek på 3:an och 5:ans växel
    Av -94 9000 2,3T cse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-04-17, 12:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •