Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Gallstensanfall

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Gallstensanfall

    Har åkt på 4 st gallstensanfall nu i år, dom två första gångerna viste jag inte vad det var för fel. Förra helgen så fick jag åka akut ner till Avesta för mina smärtor, samma dag hade jag varit på vårdcentralen i Hedemora för utredning av gallsten. Nu fick jag en morfinspruta mot värken och den gjorde susen, dom tog ultraljud senare på dagen. Jag har 4 st stenar som är ca 1/2 centimeter stora, får jag fler problem så väntar operation. Har totalt lagt om min kost och mitt levnadssätt, detta innebär inget smör på mackor, inga ägg, ingen fet mat mm

    har redan gått ner 6 kg, men ack så tråkigt det är.

    Nån mer som haft problem med gallsten? vill gärna höra eran historia.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 800

    Re: Gallstensanfall

    Sambon fick lite problem med gallan i vintras.
    Fick operera bort den i sjunde månaden.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  3. #3
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235

    Re: Gallstensanfall

    Åkte på samma sak som du. Lade om kosten och tappade 6-8 kg. Det blev inte ett fullvärdig kost av det hela och problemen fortsatte. A&O är att skippa gurkskal, äppleskal och ägg. Gallan togs bort med titthålskirurgi. Efter det är allt i stort sett som vanligt igen. Operationen gjordes vid lunchtid dag 1. Sedan uppvak på eftermiddagen. Hemgång dag2 efter frukost. Sedan var det smärta ett par dagar. Inte där de hade gått in utan av den gas som blåses in i kroppen för att underlätta för kirurgen att se bra. Jag hade rejält ont i axlarna. Kunde bli så förklarade de för mig. Det är tre hål förutom det de gjorde mitt i naveln. Det i naveln syns ej. De andra är 5-10 mm i diameter. Som fotomodell hade man få sminka till dem vid jobb. På min lekamen är de helt ok.

    När gallblåsan är borta kommer gallvätskan att "sippra över kanten" hela tiden och inte ligga i blåsan och användas vid behov. Det betyder att det i vissa fall blir fel i doseringen. Jag har inga större problem med att det är för mycket, däremot att det blir lite lite ibland. Någon gång kan man åka på halsbränna. Tex vid större intag av inlagd sill, kräftor, räkor och starka ostar. Kan inte som tidigare äta ett rejält smörgåsbord på kvällen ihop med några öl. Då får jag så att säga äta det ett par gånger till på natten när det åker upp och ner i halsen. Ovanstående är egentligen inga problem utan fungerar med lite eftertanke. Synd bara på en annan som älskar inlagd sill och tidigare gärna åt en liten burk på knäckemacka. Veteöl som är en favorit går inte på kvällen heller :-( Däremot är vin inga bekymmer :-)

    Ett gallstensanfall känns som att någon sticker en morakniv i ryggslutet på dig. Lite förskjutet åt ena sidan. Jag fick trevliga suppar att stoppa upp där bak. Då släppte smärtan på en 15-20 minuter. Var bara en gång uppe och fick morfin akut.

    Jag hade mer småsten i form av grus i gallgångarna. Risken är att stenarna på sikt skadar gallgångarna och ger mer problem. Är det rejält inflammerad krävs det "riktig" kirurgi och inte bara titthål.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  4. #4
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 026
    Medlem#
    3471

    Re: Gallstensanfall

    Citat Ursprungligen postat av Fral
    Är det rejält inflammerad krävs det "riktig" kirurgi och inte bara titthål.
    /Fred
    Hände mig för några årsedan, var sjukskriven i en månad. En vecka hemma för ont (trodde det skulle gå över), en vecka på sjukhuset (blev akut operation) två veckor tillfrisknad hemma.

    Det finns roligare grejor...

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    5 304

    Re: Gallstensanfall

    Har varit hos läkare idag eftersom jag haft magsmärtor sen i torsdags, sitter doch mitt i magen runt navel och uppåt så det är troligen magsår/magkatar. den tröck på sidan som jag borde ha känt om det var galsten eller blindtarm...

    Hur som gör det för jävla ont, har jobbat med eländet tills idag, nu funkar det inte. Har fått medicinering nu i första läget, så hoppas det ger med sig, annars var det gastroskopi som stod på listan för att se vart felet är...

    Utöver detta har de utrett dåliga blodvärden sen början av sommaren, lämnar blod regelbundet, har lämnat benmärgsprov (en upplevelse), och igår var som väntat proverna inget bra... Har varit mer eller mindre sjuk sen september -08 nu, nyser nån i samma kvarter som jag är blir jag sjuk... tar på humöret och livsglädjen minst sagt.
    No more SAAB...

    "Det är svårt att vara ödmjuk när man vet att man har rätt..."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    377

    Re: Gallstensanfall

    Har med fått problem med gallsten, gått ner 18kg på 3-4månader efter ja la om min kost...

    Samma som du, mindre fett inge smör på mackan tex.

    Men har tyvärr inga goda råd, letar själv efter vad man kan göra för och styra upp detta lite bra
    Saab 9-5 Aero Kombi -01

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    HEDEMORA
    Inlägg
    222

    Re: Gallstensanfall

    Var ute på jobb i veckan och var tvungen att äta ute, det enda som fanns var pizza. Det gick ett par timmar sen började förspelet till anfallet komma, men ett par piller i 3:e brunögat gjorde susen.
    Lennart Andersson
    Golf VR6 -92
    Opel Monterey 3,2 V6

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •