Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: AUX ingång med finess, 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21

    AUX ingång med finess, 9-5

    Står i bevåg att löda in en AUX ingång på bandaren i min 9-5 2004. Instuktioner finns i länken nedan ifall någon lyckats missa den. Många har ju testat och det verkar fungera fint. Den enda nackdelen är, i min mening, att bandaren måste rulla för att det hela ska fungera, även om det inte sitter någon kassett i (som jag föstått det).

    http://photo.platonoff.com/Auto/2006...ine_Input/?all

    eller

    http://82.182.142.23/saabradio/index_files/Page347.htm

    Är det någon som har ett fungerande alternativ där man kopplar förbi funktionen som startar motorn i bandaren så man kan köra MP3 utan att bandaren surrar, grädde på moset helt enkelt? Det finns en tåd som beskriver hur detta går till i en ng900 FM+kassett, ingen CD. Den guiden funkar såklart inte till 95-AS2 2004.

    En fråga till, behöver man knappa in en säkerhetskod efter HD enheten monterats tillbaka?

    JMark
    9.5 2.3t Linear Sport Combi, 2004
    Har inte: el-uppvärmt baksäte, backspeglar med minne, ventilerade framsäten eller sub-woofer.
    Har: S-KNAPP!

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Sundsvall/Timrå
    Inlägg
    650

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Du behöver ingen kod till stereon, den är programmerad till din bil.
    Det andra kan jag tyvärr inte bidra med något till.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    21

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Bra där. En bra början i alla fall.
    9.5 2.3t Linear Sport Combi, 2004
    Har inte: el-uppvärmt baksäte, backspeglar med minne, ventilerade framsäten eller sub-woofer.
    Har: S-KNAPP!

  4. #4
    Steg 1 Prodigal_Sons avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    1 315
    Medlem#
    5132

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Jag har själv modifierat min AS2 enl länk nr 2, men måste ju då ha ett rullande band i spelaren för att spela. Men stör mig inte särskilt mycket på det så det får vara. Har sedan kopplat in en splitter som gör att jag får en 3,5mm propp och en kontakt som passar direkt i min SonyEricsson då det är den jag oftast lyssnar med, funkar klockrent.

    Du har ju själv hittat en länk (http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all) till en annan variant med givare som simulerar att det sitter en kasett i bandaren. För det var väl den funktionen du efterfrågade?
    SAAB 9-3 SC Aero Hirsch TX - 10
    SAAB 9-3 SS Vector 2.0t -04 Steg 1+ E85 by Nordic & Myself...
    VW Golf Alltrack - 16
    SAAB 9-5 Vector SC 2.0t -02 *[SÅLD]*

  5. #5

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Ska ge mig på detta nästa helg. Dock har jag redan, innan jag ens har hunnit starta stött på ett problem.

    När man ska ta ut stereon så hade jag tänkt använda mig av små runda stålstavar med 3,5mm diameter och 30cm långa. Fast när jag testar att trycka in dem så sitter stereon stenhårt ändå. Hur långt ska dessa stavarna in och hur hårt ska man behöva dra för att få ut stereon? Nu fick jag bara in stavarna ~7cm och fick in fingrarna vid bandaren och drog.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    151

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Bjorned
    Ska ge mig på detta nästa helg. Dock har jag redan, innan jag ens har hunnit starta stött på ett problem.

    När man ska ta ut stereon så hade jag tänkt använda mig av små runda stålstavar med 3,5mm diameter och 30cm långa. Fast när jag testar att trycka in dem så sitter stereon stenhårt ändå. Hur långt ska dessa stavarna in och hur hårt ska man behöva dra för att få ut stereon? Nu fick jag bara in stavarna ~7cm och fick in fingrarna vid bandaren och drog.
    Jag köpte art 31-546 från biltema, 30 spänn

    http://www.biltema.se/products/product. ... emId=78544
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Inlägg
    364

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Alltså du skall inte forcera in pinnarna. 7cm låter mycket enligt mig. Trycker du dom för långt så får du motsatt effekt då det blir tryck mot ramen. Bara hasa in dem långsamt så känner du då du går på bygeln, tryck inget mer än så. Sen får du göra som du sa. Eller om du tar ut någon knapp brevid ratten och trycker ut SID:en så kan du gå den vägen också.

  8. #8

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Gjorde detta ingrepp idag. Gjorde varianten där man slipper att ha i en kassett. Måste dock säga att det var en del som skiljde sig från guiden (Har 9 högtalare i en -99). Tog ett tag och nacken värker, men det blev klart

    Funkar mycket bra, dock låter kassettspelarens motor väldigt mycket när den snurrar. Eller väldigt mycket är att ta i, men den låter.

    Funderar på ifall man kanske skulle kunna koppla bort motorn och sätta en resister där istället på kanske 60 ohm?

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    3

    Re: AUX ingång med finess, 9-5

    Har precis fixat aux in på min 9-5 -99 enligt http://photo.platonoff.com/Auto/2006112 ... Input/?all

    Jag gjorde en del efterforskningar i detta forum innan jag bestämde mig för att löda in en kabel. Enligt andra medlemmar så ska den lösningen ge bäst ljudkvalitet och är dessutom den billigaste varianten. Nackdelen är att jag nu inte kan använda bandaren men på de tio år som jag haft bilen så kanske jag spelat max tre band så det kan jag leva med.

    En annan lösning som jag övervägde var DICE Mini RDS FM iPod kit där man kopplar in sig på antenningången och då även får se vilka låtar man lyssnar på som rds-text http://diceelectronics.com/fm-rds-ipod-iphone.html
    Eftersom jag mest lyssnar på vanlig radio och jag är mycket nöjd med kvalitén på mottagningen så kände jag mig inte sugen på att riskera att försämra mottagningen genom att koppla in mer elektronik på antenningången. Däremot så har DICE en del andra intressanta lösningar där man ansluter iPod på cd-växlaringången och man kan byta låtar via original rattkontroller. Tyvärr har de ingen modell som passar Saab.

    För min del var det svåraste att få loss stereon trots att jag har Biltemas stålbyglar som är avsedda för ändamålet. Den kärvade antingen i kontaktstycket i bakkanten eller i monteringsramen. Men efter två timmars kämpande så lossnade den men monteringsramen blev något tillknycklad i bakkanten.

    Jag lödde fast två tryckströmbrytare så man slipper ha en kassett i bandaren. Eftersom strömbrytarna är av den minsta sorten så kunde jag montera dem i springan där kassettluckan sitter. Utseendemässigt är det inte lika elegant som med guidens dolda strömbrytare men däremot så är det lättare att trycka på dem när det så krävs. Visst låter kassettmotorn lite grand men jag tycker inte det är störande. Gissar att det är mer störande om man hade varit tvungen att ha en kassett i spelaren.

    Jag använder iPhone 3GS som musikspelare. I den finns både iPod-spelare samt Spotify. Jag bedömer att ljudkvalitén via aux in är i paritet med cd-spelaren. Jag har inte en audofil-anläggning utan en original AS3 som jag kompletterat med en 12” bas och ett extra slutsteg. Om man har iPoden i pausläge kan man skönja ett svagt brus om bilen är stillastående. När man spelar musik så märks inget brus eller andra störningar. För att få ungefär samma ljudnivå på aux in och cd-spelaren så måste iPhone stå på max ljudnivå.

    Har även testat att ansluta en SonyEricsson MBR-100 bluetooth mottagare. Det blir lika bra ljud som när man använder sladd och större frihet var man placerar iPhone . Misstänker att vid nästa långresa så kommer barnen att styra musikvalet från baksätet . Med min gamla SonyEricsson telefon så överfördes ljudet automatiskt via bluetooth så fort den kom i närheten av MBR-100 vilket var väldigt smidigt. iPhone verkar inte fungera på det sättet utan man måste varje gång man sätter sig i bilen manuellt begära att överföra ljudet till bluetooth-mottagaren. Det går inte att från iPhone styra volymen på MBR-100 som jag kunde via min gamla SE telefon men det spelar mindre roll när den används i bilen.

    Jag har även en fast monterad bluetooth handsfree från SonyEricsson och den kopplar upp sig automatiskt mot iPhone så fort jag startar bilen. Apple har väl tänkt litet annorlunda än SE när det gäller olika typer av bluetooth enheter.

    Är det någon som har tips på en bluetooth mottagare liknande MBR-100 men avsedd för fast montering i bil så får ni gärna höra av er.
    Saab 9-5 2,3T Kombi -99 Aut, BSR steg 1

Liknande ämnen

  1. AUX-ingång OG9-5 -98/-05
    Av benilsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2013-10-02, 23:30
  2. Grym og900 samt med finurlig finess för luftfiltret.
    Av tornros i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 21:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •