Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Spjällhuset trasigt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Spjällhuset trasigt?

    Hejsan, Har nu återigen problem med min og9-3 aero -00. Har tidigare haft problem med att den inte startat. Då byttes vevaxelgivaren o sedan har det varit bra.

    Nu till det nya problemet; Har haft bilen stående i ca 1 månad då jag har en annan bil och nu beter den sig konstigt o vill inte gå..

    Har sökt här på forumet om spjällhus och limp home, Sagt o gjort bilen hade gått in i limp home. Jag resetade det men det hjälpte inte. När man vrider på nyckeln så börjar själva spjället ticka (stänga o öppna) av sig själv med en gång. Om man startar med lite gas på pedalen kan man få den att ligga stadigt en liten stund men om man släpper av eller gasar mer så får spjället fnatt igen.. Även när man stänger av helt så kan den ticka några gånger.

    Om någon har nåra ideer vore det kalas.

    Tack på förhand /simon

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Luftmassamätaren kanske har kastat in handduken! Eller tomgångsmotorn? Vad mer kan man säga, kolla efter spruckna vakuumslangar etc..Eller så tar du och åker till närmaste Saab-verkstad och pyntar ett par hundringar och hoppas på att en felkod går att läsa ut


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Re: Spjällhuset trasigt?

    jäkligt snabbt svar, tackar! Har läst något att man kan starta utan LMM och då ska den gå på nå förinställt? Kan även tillägga att tidigare har bilen känts riktigt slö på 4ans o 5ans växel, man kan gassa fullt utan att det händer nått i stort sett.

    Ja till saab skulle vara bra om den va körbar

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av wibbz
    jäkligt snabbt svar, tackar! Har läst något att man kan starta utan LMM och då ska den gå på nå förinställt? Kan även tillägga att tidigare har bilen känts riktigt slö på 4ans o 5ans växel, man kan gassa fullt utan att det händer nått i stort sett.

    Ja till saab skulle vara bra om den va körbar

    , Det du kan göra är att du rycker ut sladden till LMM och provar igen, bilen kommer då att gå in i ett såkallat nödläge som gör att den går på sparade snittvärden typ eller hur man nu ska förklara de! Starta bilen och koppla ur den när motorn är igång! Om det inte blir någon skillnad så är det nog den som är defekt. Vart i riket befinner du dig?

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Bor i salem söder om sthlm och bilen står justnu inne på söder i ett garage..
    Ok, ska prova om den kan gå så länge så man hinner rycka sladden till LMM'en.
    Annars kanske man får ha med sig nån som kan gasa så man kan rycka den.

    tomgångsmotorn vart sitter den? vad styr att spjället ska öppna stänga?

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av wibbz
    Bor i salem söder om sthlm och bilen står justnu inne på söder i ett garage..
    Ok, ska prova om den kan gå så länge så man hinner rycka sladden till LMM'en.
    Annars kanske man får ha med sig nån som kan gasa så man kan rycka den.

    tomgångsmotorn vart sitter den? vad styr att spjället ska öppna stänga?
    Ok, hade det varit i Tierp/Gävle så hade jag kunnat hjälpa dig med ett TECH2
    Tomgångsmotor är ett begrepp jag använder generellt! Heter så på VAG-spisarna iallafall vet inte riktigt vad den heter, har för mig att det sitter microbrytare vid spjällhuset, Diodmät dessa för att se om dessa fungerar som dom funka skall! Du kan ju rycka ur LMM-en och prova starta bilen, måste inte göra det under körning, visste inte hur den var att starta

    Börja som sagt med LMM

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Skulle det vara så att du kommer fram till att spjällhuset är boven i dramat (vilket iaf jag tycker låter som det hetaste tipset på gatan just nu) Så har jag ett spjällhus liggandes som funkar felfritt i stockholmstrakterna. Peta iväg ett PM om det blir intressant. Kan koppla in datorn i din bil med och kolla felkoder för tcs/spjällhus eller andra koder som kan tänkas ligga och mysa i bilen
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Bumpar min egen tråd med lite ny info..
    Har nu testat att starta bilen med LMM urkopplad och resetad Limp home. Det som händer är att den får inte fnatt längre utan limp home hoppar i direkt + att det går att ha bilen igång sålänge man ger gas från pedalen.. Även motorlampan tändes..

    edit; glömde skriva att spjällhuset eller något annat tickar ca 5 ggr i form av en felindikering? ( tyck mig minnas att jag läst nått om det ).

    Själv tycker jag att det låter som LMM'en är trasig, nån annan som har nån annan teori?

    /simon

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av wibbz
    Bumpar min egen tråd med lite ny info..
    Har nu testat att starta bilen med LMM urkopplad och resetad Limp home. Det som händer är att den får inte fnatt längre utan limp home hoppar i direkt + att det går att ha bilen igång sålänge man ger gas från pedalen.. Även motorlampan tändes..

    edit; glömde skriva att spjällhuset eller något annat tickar ca 5 ggr i form av en felindikering? ( tyck mig minnas att jag läst nått om det ).

    Själv tycker jag att det låter som LMM'en är trasig, nån annan som har nån annan teori?

    /simon
    Har den hoppat i limp home måste du nolla den felkoden / bryta strömmen till styrboxen, annars hoppar spjällhuset tillbaks i limphome.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Så jag måste altså ta bort + eller - från batteriet i samband med att jag resetar limp home?

    Sen ska det altså finnas tomgång om LMMen är urkopplad?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av wibbz
    Så jag måste altså ta bort + eller - från batteriet i samband med att jag resetar limp home?

    Exakt.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Ok! Har nu testat att reseta Limp home med batteriet urkopplat. Både med och utan LMM, Men spjällhuset hoppar tillbaka till limp home direkt när man försöker starta bilen. Tickar fortfarande mellan 5-9 ggr. Turbomätaren går upp som om det vore ladd (stannar precis innan gult) ibland så fort man vrider på tändningen?!

    Antag att LMMen e helkass så det inte spelar nånroll om den e i eller urkopplad så ska motorlampan tändas antarjag. Men hur är det med Limp home? ska den hoppa i det såfort det saknas en givar signal?

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Låter ju som att du har fler felkoder i systemet.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av wibbz
    Antag att LMMen e helkass så det inte spelar nånroll om den e i eller urkopplad så ska motorlampan tändas antarjag. Men hur är det med Limp home? ska den hoppa i det såfort det saknas en givar signal?
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...538975#p538975
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Vi har hemma en trimmat VAG bil och gasspjället kan kalibreras på dom bilar utan Vag com.
    Sett på tändning utan att starta och gå ut till gasspjället och lyssna efter ca 15sec kanske mer kommer den den att kalibrera sig själv och sluta att ticka,då är de klart ,om de är inte fel på den. Vet inte vad gäller för Saabar men kan vara värt att testa.
    Bäst är att läsa av ERROR koder och dom finns på de här linken som jag använder iof till våran Vag men bör vara samma för Saabar.
    http://wiki.ross-tech.com/index.php/Cat ... ault_Codes

    MVH George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Ok, LMM är nu utbytt. Vilket resulterade i en förbättring. Den har nu tomgång mm, men det tickar fortfarande ca 7-9 ggr vid start + att den tänder check engine + hoppar i limp home.
    Om man står framför bilen o drar i gasreglaget o håller den med lite högre varvtal så bluddrar den till var 10sec eller nått sen går den bra där emellan..
    Har inte varit ute o kört nått men har rullat lite i garaget. Lite småtjurig är den med tomgången fortfarande men det beror vell på limp home antar jag..

    Så någon som har några fler tips om vad som kan orsaka limp home?
    känns nästan som att man ska boka tid hos saab?

    mvh

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Har du nollat själva spjällhuset eller har du bara med en dator tagit bort felkoden? Själva spjällhuset måste ju mekaniskt återställas med.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Har du nollat själva spjällhuset eller har du bara med en dator tagit bort felkoden? Själva spjällhuset måste ju mekaniskt återställas med.
    Som visas i länkar bland annat här: http://forum.saabturboclub.com/viewt...02111#p1702111
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    17

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Jo jag har mekansikt nollat den flera ggr med och utan batteri ikopplat..

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 484

    Re: Spjällhuset trasigt?

    Citat Ursprungligen postat av wibbz
    Jo jag har mekansikt nollat den flera ggr med och utan batteri ikopplat..
    Låter som att du har ett trasigt spjällhus eller någon annan felkod som ställer till det. Har även vart med om att styrboxen (om den är deffekt) att spjällhuset hoppar tillbaks i limp home pga den.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Liknande ämnen

  1. rengörning av spjällhuset
    Av fiisken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-10-09, 16:19
  2. 9-5ans Spjällhuset trasigt ??
    Av Dizzzad i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 22:05
  3. Kopparrören i spjällhuset
    Av Rejvscorpio i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-21, 13:08
  4. spjällhuset
    Av putte65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-02-11, 21:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •