Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!

    Hej!

    Har avklarat del ett i mitt billjudbygge, nämligen en ny huvudenhet (Kenwood KDC-BT8044U) och nu börjar det bli dags för resterande komponenter.

    Jag har planerat följande:

    Instrumentpanel: JL Audio TR350-CXi 3,5"or (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15769)
    Slusteg under passagerarstol: Alpine PMX-F640 4-kanal (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-317484)
    Bas under handskfack: JL AUDIO 6W0-4 6,5" (http://www.dbakuten.se/detail-item_id-12198) i slutet basrör.

    Lägger hellre krut på ett bra framsystem (det är ju trots allt där jag sitter...) än en stor otymplig baslåda som tar plats i skuffen. Kommer eventuellt komplettera med JL Audio VR690-CXi 6x9"or i hatthyllan om jag känner behovet. Kommer alltså att driva bas samt 3,5"or med slutsteget.

    Någon som kört något liknande (tänker mest på basrör under handskfack) och har åsikter om detta? Är slutsteget nåt att ha?

    /Tim

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Re: Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!

    Tänkte bara skriva att jag köpt lite prylar nu, ska installera allt i helgen. Blev följande:

    - Kenwood KAC-8404 slutsteg
    - JL Audio C2-350X i instrumentbrädan
    - JL Audio 6W3v3 i slutet basrör under handskfacket

    Återkommer med intryck om det finns intresse för det. Måste vara fler än jag som inte gillar stora baslådor i skuffen

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829

    Re: Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!

    Har du några installationsbilder ??

    Ligger själv i tankarna på att hitta på ngt i min bil så ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Fagersta
    Inlägg
    459

    Re: Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!

    Jag har en 9-5 och kör två JL 6W0-4 i en låda som snor drygt halva handskfacket och en del av utrymmet däromkring. (Strax över 10l sluten. Spelar nedåt.)

    Har inte lyssnat på 3,5:an som du ska in med, men jag tvivlar starkt på att de klarar av att möta upp JL:en nedåt.
    Jag kan inte se att du har med någon midbas. Personligen skulle jag absolut inte vilja vara utan den. Skulle satsa på ett par bra 6,5" i dörrarna innan jag ens tänkte på högtalare bak.
    Problemen jag gissar att du kan få är att attacken blir lidande samt att det är väldigt lätt att peka ut var basen är placerad, men billjud är ingen exakt vetenskap!

    Ska bli kul att höra intrycken!
    *Såld* 9-5 Aero SC Aut -02
    V70 T6 -14

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Re: Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!

    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Har du några installationsbilder ??

    Ligger själv i tankarna på att hitta på ngt i min bil så ..
    Har inte satt i grejorna än, har mycket med jobbet just nu men satsar på att installera allt på lördag. Ska försöka komma ihåg att dokumentera installationen!

    Citat Ursprungligen postat av GubbNicke
    Jag har en 9-5 och kör två JL 6W0-4 i en låda som snor drygt halva handskfacket och en del av utrymmet däromkring. (Strax över 10l sluten. Spelar nedåt.)

    Har inte lyssnat på 3,5:an som du ska in med, men jag tvivlar starkt på att de klarar av att möta upp JL:en nedåt.
    Jag kan inte se att du har med någon midbas. Personligen skulle jag absolut inte vilja vara utan den. Skulle satsa på ett par bra 6,5" i dörrarna innan jag ens tänkte på högtalare bak.
    Problemen jag gissar att du kan få är att attacken blir lidande samt att det är väldigt lätt att peka ut var basen är placerad, men billjud är ingen exakt vetenskap!

    Ska bli kul att höra intrycken!
    Jag har lyssnat på en liknande installation (JL Audio TR400-CXi 4"or istället för 3,5"or) i en Opel Astra, helt utan högtalare bak. Vågar med säkerhet säga att den spelade "hela registret". Basröret (~5,1L) sitter vågrätt under handskfacket och spelar ut mot dörren, om du förstår vad jag menar. Otroligt mycket ljud ur så pass små komponenter. Håller dock med dig på punkten att jag kunde peka ut basen. Den satt ju inte i bagaget, den saken var klar...

    Som jag förstår det så spelar basen 20-100Hz och 3,5"orna 120Hz--->. Så visst saknas det lite midbas på pappret

    Ska bli spännande när allt är installerat, och jag tror faktiskt att jag kommer nöja mig med detta. Annars får jag komplettera med eventuella 6,5"or i dörrarna, men känner mig inte allt för sugen att börja riva dörrsidor och ljuddämpa med asfaltsmattor... Är trots allt första gången jag ger mig på ett billjudbygge, så förvänta er inga mirakel!

    Sen är jag är ingen audiofil utan är bara ute efter en bättre musikupplevelse (dunka-dunka bas får 740-pojkarna vid korvmojjen stå för )

    JL Audio C2-350X är ersättaren till TR350, har tydligen uppdaterats på en rad punkter. Hittar inte C2 ute på prisjakt ens, Bra Ljud I Bil i Norrköping hade precis fått in dom...

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2009
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    Re: Bygge av billjud og9-3, hjälp med komponentval!

    Sååå, nu har jag efter mycket om och men fått in alla grejor i bilen. Tyvärr la min kamera av efter 2 bilder, så blev inte mycket att se... Har lite halvdana bilder på placeringen av basröret och slutsteget bara...

    Vilket sjujäkla ljud det är i grejorna! Över förväntan. 100% nöjd! Tror faktiskt jag ska koppla ur 6x9"orna helt, dom behövs inte längre...

    Jag drog ström på högersidan och ut till motorrummet bakom handskfacket. Lågnivå till vänster, plockade bort säkringshållaren för att komma åt bättre. Operationen var relativt smärtfri som när på några clips som fick sätta livet till vid listerna... Lite pill med att få ut strömkabeln genom gummipackningen också, funkade bra att tejpa fast på en lång skruvmejsel och trycka till. Jordade i bältesfästet på högersidan... tyvärr slarvade jag lite med att skrapa bort lacken och höll nästan på att bränna huvudenheten... Ett störningsfilter gjorde susen som tur var!

    Man lär så länge man lever...

    EDIT: finns bilder på min garaget-sida, länk i signatur.

Liknande ämnen

  1. Billjud fram på 9-5 (Hjälp Montera dls up36i)
    Av Jimpa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2009-12-23, 22:58
  2. Hjälp med 99:a t16 bygge
    Av 666 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-05-18, 21:30
  3. Hjälp med val av Saabmotor till bygge.
    Av Ekman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 00:27
  4. Billjud
    Av Nalle14 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-26, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •