Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    138

    Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Vad är forumets åsikt om när man skall fundera på att chippa bilen? Håller fortfarande på att småfiser och tar det lugnt, väldigt korta stunder med fullgas. Har fått för mig att man skall göra så ett tag. Känns som om jag kommer att stoppa in Hirsh-program i bilen så småningom så det blir skojjigare men hur länge skall man vänta för att motorn inte skall vara "för ny"? 1000mil? 2000mil? Om jag förstod det hela rätt kommer bilen att bli "omreggad" med ny effekt, någon som vet hur/om det påverkar försäkringspremien?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Hej!

    Gällar det uppdatering via Hirsch skulle jag utan bekymmer kasta i det redan innan leverans. Så i ditt fall skulle jag nog ta det när du själv känner att du vill ha lite mer knuff.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    168

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    fattar inte frågan riktigt...men min kärra i signaturen gick c:a 16 mil innan Nordic satte sin prägel på den..och jag har inte omreggat eller pysslat med nått annat, nu e ja uppe i c:a 21K mil o e fortfarande nöjd

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    fattar inte frågan riktigt...men min kärra i signaturen gick c:a 16 mil innan Nordic satte sin prägel på den..och jag har inte omreggat eller pysslat med nått annat, nu e ja uppe i c:a 21K mil o e fortfarande nöjd
    Nöjd och vad som är hälsosamt är tyvärr i denna fråga helt skilda saker.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  5. #5
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    582

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Intesist
    fattar inte frågan riktigt...men min kärra i signaturen gick c:a 16 mil innan Nordic satte sin prägel på den..och jag har inte omreggat eller pysslat med nått annat, nu e ja uppe i c:a 21K mil o e fortfarande nöjd
    Nöjd och vad som är hälsosamt är tyvärr i denna fråga helt skilda saker.
    Hehe nä, men 21 000 mil verkar lovande väl?

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Hehe nä, men 21 000 mil verkar lovande väl?
    Ibland händer det!

    Fortfarande inget som gör det hälsosamt!
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    138

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Mest orolig att en förhöjd motoreffekt på en för ny motor sliter mer (nåja, mer jämfört med en väl inkörd motor), och om det är väl värt att vänta i några tusen mil så ringar m.m. får sätta sig ordentligt innan man öka på effektuttaget. Ingen dålig uppgradering att höja bensineffekten från 185 till 220hk (gissar att de stannade vid 185 original för att kunna hålla nere utsläppen och få bilen klassad som miljöbil, mäts bara på bensin om jag förstått saken rätt). 2.5s snabbare från 60 till 100 fyrans växel känns också riktigt trevligt.
    Stämmer det att bensinförbrukningen går ner vid lung normalkörning eller är det mest önskedröm?

    Sidofråga: Tycker det känns som om bilen får märkbart mer vrid strax över 3000varv, men tittar man på effektkurvor är vridet konstant från 2500varv. Är det normalt och papperskurvorna en effekt av att man inte får en "verklig" motorkarakteristik? Eller läser jag bara kurvorna fel?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  8. #8

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av Kippy
    Hehe nä, men 21 000 mil verkar lovande väl?
    Ibland händer det!

    Fortfarande inget som gör det hälsosamt!
    Näe, eftermarknadstrimma är inte hälsosamt oavsett vilken bonnläpp du anlitar, Växjö, Örebro eller Norrköping.

    Du Sebastian forsätter med din smutskastning... Snyggt jobbat.


    Heja Gefle
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t Vector by Maptun....

    Jimmy_72, Hirscha din bil du, det är kolugnt. Meddela sen hur pärlan går!
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Patrik 319

    Näe, eftermarknadstrimma är inte hälsosamt oavsett vilken bonnläpp du anlitar, Växjö, Örebro eller Norrköping.

    Du Sebastian forsätter med din smutskastning... Snyggt jobbat.


    Heja Gefle
    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t Vector by Maptun....

    Jimmy_72, Hirscha din bil du, det är kolugnt. Meddela sen hur pärlan går!
    Men snälla Patrik! Vill du ta något som du tycker är orättvist går det fortfarande bra via PM.

    Som svar på mitt inlägg: Det finns självklart en anledning till att garantierna fortfarande gäller ifall man väljer Hirsch. Det handlar inte om smutskastning utan om ren och skär fakta.

    Hirsch har möjligheter att testa ut sina trim på ett helt annat sätt än vad övriga mjukvaruleverantörer har idag. Varken Maptun, Nordic eller BSR.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 042

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Plupp

    Men snälla Patrik! Vill du ta något som du tycker är orättvist går det fortfarande bra via PM.

    Som svar på mitt inlägg: Det finns självklart en anledning till att garantierna fortfarande gäller ifall man väljer Hirsch. Det handlar inte om smutskastning utan om ren och skär fakta.

    Hirsch har möjligheter att testa ut sina trim på ett helt annat sätt än vad övriga mjukvaruleverantörer har idag. Varken Maptun, Nordic eller BSR.
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    >>Plupp

    Hälsoaspekten var något du själv grävde fram ur din egen soppåse - och inget som trådskaparen hade med i sin frågeställning! Att sedan göra en pudel och peka på att Hirsch har möjligheter att testa program på ett sätt som ingen av våra svenska leverantörer gör ju bara att du blir ännu löjligare eftersom du aldrig hade gjort samma sak om det gällt ditt favoritlag...

    Jisses...
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  12. #12
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 956
    Medlem#
    4706

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Skulle inte tveka en sekund att "Hirscha" en ny bil.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Mats 2720
    >>Plupp

    Hälsoaspekten var något du själv grävde fram ur din egen soppåse - och inget som trådskaparen hade med i sin frågeställning! Att sedan göra en pudel och peka på att Hirsch har möjligheter att testa program på ett sätt som ingen av våra svenska leverantörer gör ju bara att du blir ännu löjligare eftersom du aldrig hade gjort samma sak om det gällt ditt favoritlag...

    Jisses...

    Vilket är då mitt favoritlag? Till skillnad mot de flesta forumanvändare kör jag inte med mjukvara från någon trimleverantör.

    Hälsosynpunkt är något jag grävde fram eftersom det är högtst aktuellt för trådskaparen när det gäller en ny bil och hur man vill behandla den. Om nu någon verkligen vill dra det till att det var något negativt riktigt mot enbart EN trimleverantör tycker jag man ska ta och tänka igenom det igen.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    459

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Jösses vilka diskussioner som framkommer på en sådan enkel fråga?

    Min personliga åsik, Efter 500 mil och ett oljebyte, var så god! bara att trimma!

    Vid byggen av lite "ballare" maskiner, i detta fallet inte saab, så brukar vi köra dom genomvarma, sedan byta olja, sen åker man och mappar, efter det är det full pelle som gäller. Ringarna sliter in sig snabbt, nya bilar är dessutom inkörda från fabrik, ta t.ex. nya Focus RSen, den rekomenderas inte att gå över 5000rpm de första 50milen, eller någonstans i den regionen, men efter det är det bara att gasa.

    Så som svar på frågan, där är min åsikt.
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    138

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Skinkis
    Jösses vilka diskussioner som framkommer på en sådan enkel fråga?

    Min personliga åsik, Efter 500 mil och ett oljebyte, var så god! bara att trimma!

    Vid byggen av lite "ballare" maskiner, i detta fallet inte saab, så brukar vi köra dom genomvarma, sedan byta olja, sen åker man och mappar, efter det är det full pelle som gäller. Ringarna sliter in sig snabbt, nya bilar är dessutom inkörda från fabrik, ta t.ex. nya Focus RSen, den rekomenderas inte att gå över 5000rpm de första 50milen, eller någonstans i den regionen, men efter det är det bara att gasa.

    Så som svar på frågan, där är min åsikt.
    Innebär det att det är rekommenderat att stanna till på Saab och byta olja och filter efter 500mil och inte 1500 som är service-intervall? Och eftersom bilen rullat 400mil nu med först väldigt lugn körning och sedan aningen mer last, så är det lugnt att gasa efter behag nu? Varva som man vill och hålla fullt (inte till varvstoppet, men det är ju aldrig någon bra ide)? Har så dålig koll på hur man skall köra in en motor och om det över huvudtaget är nödvändigt, plus att alla verkar ha lite olika åsikter. Däremot litar jag inte på att de är inkörda från fabrik oavsett vem som säger det tills jag själv sett det. För många motorer för lång tid IMHO.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    459

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    På våra senaste 4 nya bilar i familjen har vi bytt olja och filter vid 500 mil. Vi har alla ganska tunga högerfötter i familjen, och de senaste bilarna har antingen haft KCR box(diesel), Dahlbäck (bensin) eller JRM (bensin) trim efter 500 mil.

    Audin gick 14 000mil utan problem innan vi sålde den, servades enl. bok.
    KIA Dieseln gick 8000 mil utan problem innan den såldes.
    Subarun gick 9000 mil utan problem innan den såldes.
    Audin med KCR box har vi fortfarande, har idag rullat 3000 mil utan problem.

    Som sagt, ett exta oljebyte är aldrig fel, jag anser att det bara är att tuta och köra efter 500 mil med en bruksbil. Tävlingsbilar har ju lite andra service-intervaller
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Norra Stäket/Stockholm
    Inlägg
    165

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Skinkis
    Jösses vilka diskussioner som framkommer på en sådan enkel fråga?

    Min personliga åsik, Efter 500 mil och ett oljebyte, var så god! bara att trimma!

    Vid byggen av lite "ballare" maskiner, i detta fallet inte saab, så brukar vi köra dom genomvarma, sedan byta olja, sen åker man och mappar, efter det är det full pelle som gäller. Ringarna sliter in sig snabbt, nya bilar är dessutom inkörda från fabrik, ta t.ex. nya Focus RSen, den rekomenderas inte att gå över 5000rpm de första 50milen, eller någonstans i den regionen, men efter det är det bara att gasa.

    Så som svar på frågan, där är min åsikt.
    Håller med här, vi brukar varmköra våra nybyggda maskiner till racebilen så den är genomvarm. Sen åker oljan ur och byts, ventiler justeras. Sen är det bara plantera foten djupt i maskinrummet.


    Jag körde inte många mil lugnt med min saab som jag plockade ut flång ny i november, har nu gått en bit över 3000 mil och går som en klocka o låter som en klocka.

    // Jeppe
    Brillko Racing
    Kör numera Hyundai i40 1,7CRDi.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 249
    Medlem#
    6069

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av Acadian
    ... och går som en klocka o låter som en klocka.

    // Jeppe
    Ett varv per minut och tickar mycket?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Falun
    Inlägg
    262

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Med trim/effekt höjning från hirsch har du fortfarande din motorgaranti osv kvar på Saab, så jag hade nog satsat på det direkt om jag hade hade köpt en splittny bil så man slipper lämna in den för att fixa den efter kanske 1-2månader då man vill och kanske behöver den.
    Innan den är levererad till dig så har du kanske en bil som du kan köra med den korta tid det tar att installera sakerna du väljer, men om du kört en månad med den nya fina bilen så kanske du inte har en andra bil (pga inbyte eller liknande) att köra till jobbet tex medan den är på verkstaden. Det var min tanke om hirsch trimmet

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    138

    Re: Åsikter om Hirsch-trimma ny bil.

    Citat Ursprungligen postat av brollann
    Med trim/effekt höjning från hirsch har du fortfarande din motorgaranti osv kvar på Saab, så jag hade nog satsat på det direkt om jag hade hade köpt en splittny bil så man slipper lämna in den för att fixa den efter kanske 1-2månader då man vill och kanske behöver den.
    Innan den är levererad till dig så har du kanske en bil som du kan köra med den korta tid det tar att installera sakerna du väljer, men om du kört en månad med den nya fina bilen så kanske du inte har en andra bil (pga inbyte eller liknande) att köra till jobbet tex medan den är på verkstaden. Det var min tanke om hirsch trimmet
    Och med det menar du förhoppningsvis inte att bilen skall in på reparation efter 1 månad pga trimmet, utan att det tar en verkstadstid att tanka ner uppgraderingen hoppas jag?
    Annars är mitt problem det omvända, den tänkta pendlarbilen har stått på verkstad i 5veckor så jag är tvungen att använda finbilen fram och tillbaka till jobbet.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

Liknande ämnen

  1. Trimma hos Hirsch i Schweiz ?
    Av Aero++ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-11-08, 14:34
  2. trimma till 420hk el 600+hk och åsikter tips etc hjälp
    Av sleepy86 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2008-09-13, 21:22
  3. Trimma Hirsch
    Av hirsch-305 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 13:41
  4. Trimma en 9-5 Hirsch
    Av Johnken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-09, 23:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •