Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 70

Ämne: Byta till Trionic i OG900

  1. #1

    Byta till Trionic i OG900

    tja tänka sätta in trionic i min saab 900og för tillfället sitter de lucas i den eller a på mottorn sitter inget just nu för den e ny renoverad och tänkta trimma.
    först behöver ja veta exakt vad jag behöver men tänkte bara köra tändning och bränsleinsprutning på trionic turbo styrning har ja bygt själv.

    vilka delar behöver jag?
    vilket e bäst trionic 5.2 eller 5.5?
    vad är lättast att sätta dit 5.2 eller 5.5?
    i vilka bilar sitter vad?
    nån som har nått liggandes o vill sälja?

    tack på förhand!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Trionic 5.5 är lättare att hitta delar till även om det i vissa fall är lättare att montera 5.2.

    Du behöver:
    Komplett härva med alla sensorer, lättast att plocka från ng900 tycker jag då härvan är lättdemonterad. Kom dock ihåg att ta en bil före 96 utan VSS, annars blir det jobbigt.

    Du måste köpa en bländarskiva till vevaxeln och montera skiva och sensor på lämpligt sätt.

    Koppla allt rätt

    Om du kollar min projekttråd om T-grön i projet-delen så kan du se lite då jag gjorde precis detta.

  3. #3

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Trionic 5.5 är lättare att hitta delar till även om det i vissa fall är lättare att montera 5.2.

    Du behöver:
    Komplett härva med alla sensorer, lättast att plocka från ng900 tycker jag då härvan är lättdemonterad. Kom dock ihåg att ta en bil före 96 utan VSS, annars blir det jobbigt.

    Du måste köpa en bländarskiva till vevaxeln och montera skiva och sensor på lämpligt sätt.

    Koppla allt rätt

    Om du kollar min projekttråd om T-grön i projet-delen så kan du se lite då jag gjorde precis detta.

    okej men sitter de ingen skiva på bilen jag tar systemet ifrån? om inte vart får jag tag i en i så fall o hur vet jag om jag sätter den rätt? i o med att ja ska styra turbon själv borde det väl vara lättast att ta från en sug motor? eller? men sensorn till vevaxeln den sitter väl i systemet redan från den bilen ja tar??

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av tummen87
    okej men sitter de ingen skiva på bilen jag tar systemet ifrån? om inte vart får jag tag i en i så fall o hur vet jag om jag sätter den rätt? i o med att ja ska styra turbon själv borde det väl vara lättast att ta från en sug motor? eller? men sensorn till vevaxeln den sitter väl i systemet redan från den bilen ja tar??
    Jodå, skivan sitter där, inuti motorn, på vevaxeln, i mitten av motorn. När jag skulle ha tag på en så tog det 30 minuter att mer eller mindre slå sönder motorn i bitar för att få tag på den. Har för mig den kostar typ 2-300 på SAAB så det är nog enklare.

    Ta från en sugmotor? Vaddå? De flesta sugisar har Motoronic och inte Trionic. Undantag är 9000 med sugmotor 94-98.
    Styra turbon själv? Varför skall du byta till Trionic om du tänker "styra" själv? ÄR det något pystrim du tänker dig? Ska du göra hela det fetejobbet med att trionickonvertera kan du lika gärna gå hela vägen och använda magnetventil och programvara i boxen.

  5. #5

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Citat Ursprungligen postat av tummen87
    okej men sitter de ingen skiva på bilen jag tar systemet ifrån? om inte vart får jag tag i en i så fall o hur vet jag om jag sätter den rätt? i o med att ja ska styra turbon själv borde det väl vara lättast att ta från en sug motor? eller? men sensorn till vevaxeln den sitter väl i systemet redan från den bilen ja tar??
    Jodå, skivan sitter där, inuti motorn, på vevaxeln, i mitten av motorn. När jag skulle ha tag på en så tog det 30 minuter att mer eller mindre slå sönder motorn i bitar för att få tag på den. Har för mig den kostar typ 2-300 på SAAB så det är nog enklare.

    Ta från en sugmotor? Vaddå? De flesta sugisar har Motoronic och inte Trionic. Undantag är 9000 med sugmotor 94-98.
    Styra turbon själv? Varför skall du byta till Trionic om du tänker "styra" själv? ÄR det något pystrim du tänker dig? Ska du göra hela det fetejobbet med att trionickonvertera kan du lika gärna gå hela vägen och använda magnetventil och programvara i boxen.
    okej men om ja ska köra med allt från trionic vad behöver ja då? gör en lista hur vet jag att jag sätter bländar skivan rätt då? vart får man tag i en sensor till den då?

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Hm, okej, vet du riktigt vad du ger dig in på här?

    Lista med saker från donatorbilen:

    *Kabelhärvan
    *Styrboxen
    *DI-kassetten
    *Bländarskivan
    Följande sensorer:
    *Insugsluftstemp
    *MAP
    *Motortemp (den på utsidan av insuget)
    *Spjälläge
    Annat:
    *Tomgångsmotor
    *Spridare (röda)
    *Tankurluftningsventil
    *Vevaxelgivare

    KOPPLINGSSCHEMA!

    Bra inlägg från min tråd:
    viewtopic.php?p=1776591#p1776591
    viewtopic.php?p=1756387#p1756387

    Och om placeringen av bländarskivan:
    viewtopic.php?f=3&t=248928

  7. #7

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Hm, okej, vet du riktigt vad du ger dig in på här?

    Lista med saker från donatorbilen:

    *Kabelhärvan
    *Styrboxen
    *DI-kassetten
    *Bländarskivan
    Följande sensorer:
    *Insugsluftstemp
    *MAP
    *Motortemp (den på utsidan av insuget)
    *Spjälläge
    Annat:
    *Tomgångsmotor
    *Spridare (röda)
    *Tankurluftningsventil
    *Vevaxelgivare

    KOPPLINGSSCHEMA!

    Bra inlägg från min tråd:
    viewtopic.php?p=1776591#p1776591
    viewtopic.php?p=1756387#p1756387

    Och om placeringen av bländarskivan:
    viewtopic.php?f=3&t=248928

    tack så hemskt mycke de här va verkligen till hjälp... men jag har bytt turbo till en större holset sen har ja 8 st spridare målet är 3-400 hk vad ska ja välja för box då? 2.0t på 185 hk, 2.3 170hk, 2.3 200 hk, eller 2.3 225 hk? eller e de "lätt" att programera om den själv? du får gärna ha koll på dne här tråden om du vill för d ekommer nog komma fler frågor... tack för hjälpen!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Bollman-> Jag går ju o funderar på Trionic konvertering också...två saker slog mig nu när jag läste din lista:

    * Spjälläge...får man dit spjällägesgivaren på mitt befintliga spjällhus eller måste jag byta?

    * Tankurluftningsventil, räcker det att bara ha med den i kabelmattan och låta den trumpeta fritt i luften eller är den inkopplad?


    I övrigt så kan jag bara hålla med dig ang. trådkaparen, att göra sig detta jobbet för att sedan inte använda sig av Trionics fina reglering känns ju minst sagt överarbetat! Känns som om man får hålla ögonen på denna tråden...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Hoppas jag kan svara åt bollman, magnus aero jo det går att få dit spjällägergivaren på ett lucas spjällhus...det du måste ha är plattan som sitter på spjällhusförvärmingen och flytta över den till lucasinsuget...Annars får du bara dit en skruv...Har konverterat 2 og900or till trionic 5.5 nu och det är betydligt enkalre att konvertera lucas bil än jetronicbil. På lucas så är det samma färg på kablarna tillockmed om man jämför med tronic 5.5...

    Ja installerar man trionc 5.5 så ser jag absolut ingen anledning att köra pystrim? Vad är vinsten då...då kan man ju likagärna fortsätta med orginalsprutet och köpa bränslechip...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Jag har ju Bosch i min...blir det mkt bök med spjällägesgivaren då?

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Enklast är att byta hela spjällhuset till ett från en 2,1a, där sitter nämligen rätt spjällägesgivare original!

    Vad gäller tankurluftningen så har jag kopplat in den genom att dra om lite slangar. Jag tänker mig att det kan vara dumt att inte ha den då det ju skulle kunna innebära "skrumpen" tank och alternativet att bara ha öppen ventilation gör mig inte heller riktigt lugn

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 301

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Enklast är att byta hela spjällhuset till ett från en 2,1a, där sitter nämligen rätt spjällägesgivare original!

    Vad gäller tankurluftningen så har jag kopplat in den genom att dra om lite slangar. Jag tänker mig att det kan vara dumt att inte ha den då det ju skulle kunna innebära "skrumpen" tank och alternativet att bara ha öppen ventilation gör mig inte heller riktigt lugn
    Annars passar väl ett 9000 spjällhus ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Ja ett 9000 spjällhus passar, det skiljer lite på anslutningarna till tomgångsmotorn men inget större problem egentligen....Tankurluftningen är samma ventil så det är bara att låta den sitta kvar och dra en ny styrning till den...
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  14. #14

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Larzzon
    Hoppas jag kan svara åt bollman, magnus aero jo det går att få dit spjällägergivaren på ett lucas spjällhus...det du måste ha är plattan som sitter på spjällhusförvärmingen och flytta över den till lucasinsuget...Annars får du bara dit en skruv...Har konverterat 2 og900or till trionic 5.5 nu och det är betydligt enkalre att konvertera lucas bil än jetronicbil. På lucas så är det samma färg på kablarna tillockmed om man jämför med tronic 5.5...

    Ja installerar man trionc 5.5 så ser jag absolut ingen anledning att köra pystrim? Vad är vinsten då...då kan man ju likagärna fortsätta med orginalsprutet och köpa bränslechip...
    fan va bra har ju lucas på min o ja har ett 2.3 liters spjällhus liggandes...:P vad e mappsensorn på orginal på en 900ng? 2.5? vad behöver man för 300 hk+ i en og?

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Du behöver:
    Komplett härva med alla sensorer, lättast att plocka från ng900 tycker jag då härvan är lättdemonterad. Kom dock ihåg att ta en bil före 96 utan VSS, annars blir det jobbigt.

    Kan man kringgå startspärren på ngt sätt om man nu skulle snubbla över en donatorbil med VSS?

  16. #16
    Steg 1 MrDangers avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Tierp
    Inlägg
    1 548

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero

    Kan man kringgå startspärren på ngt sätt om man nu skulle snubbla över en donatorbil med VSS?

    Avaktivera den genom t5suite..
    Kanske funkar att göra det med en techII också..?

    Eller är det mer än själva boxen som strular till det?
    Min projekttråd
    Mitt garage
    Snabbaste Saaben på Nya Challenge banan! (1.26,34)

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Det skall nog gå att avaktivera. Dock så innebär ju det att man _måste_ programmera om boxen. Om man har donator utan VSS är det ju bara att koppla ihop och starta!

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    VSS har bara med själva styrboxen att göra, så tar man allt övrigt från en VSS-bil så är det bara att ta en box från en utan VSS så är det problemet borta. Eller så går man in i styrboxen och stänger av VSS i programmet.

    Nu var det ju så herrans länge sedan jag gjorde denna konvertering (faktiskt först i hela världen att göra det, blev klar 1994 på hösten) till Trionic T5 (5.5) på en gammal SAAB-motor, att jag har vissa minnesluckor. Men generellt sett handlar det ju i princip om en "bolt on# historia där egentligen det enda som kräver lite klurande är att få bländarskivan korrekt och ordentligt monterad mot vevaxelgivare och vevaxel, samt vevaxelgivaren stabilt monterad.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  19. #19

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    VSS har bara med själva styrboxen att göra, så tar man allt övrigt från en VSS-bil så är det bara att ta en box från en utan VSS så är det problemet borta. Eller så går man in i styrboxen och stänger av VSS i programmet.

    Nu var det ju så herrans länge sedan jag gjorde denna konvertering (faktiskt först i hela världen att göra det, blev klar 1994 på hösten) till Trionic T5 (5.5) på en gammal SAAB-motor, att jag har vissa minnesluckor. Men generellt sett handlar det ju i princip om en "bolt on# historia där egentligen det enda som kräver lite klurande är att få bländarskivan korrekt och ordentligt monterad mot vevaxelgivare och vevaxel, samt vevaxelgivaren stabilt monterad.


    MVH Tony

    hur gör man för att veta att man sätter bländarskivan i rätt läge elle så?

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 527

    Re: HJÄLP! byta till Trionic i og900 behöver hjälp

    Citat Ursprungligen postat av tummen87
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    VSS har bara med själva styrboxen att göra, så tar man allt övrigt från en VSS-bil så är det bara att ta en box från en utan VSS så är det problemet borta. Eller så går man in i styrboxen och stänger av VSS i programmet.

    Nu var det ju så herrans länge sedan jag gjorde denna konvertering (faktiskt först i hela världen att göra det, blev klar 1994 på hösten) till Trionic T5 (5.5) på en gammal SAAB-motor, att jag har vissa minnesluckor. Men generellt sett handlar det ju i princip om en "bolt on# historia där egentligen det enda som kräver lite klurande är att få bländarskivan korrekt och ordentligt monterad mot vevaxelgivare och vevaxel, samt vevaxelgivaren stabilt monterad.


    MVH Tony

    hur gör man för att veta att man sätter bländarskivan i rätt läge elle så?

    Minns inte exakt nu, men jag har nåt minne av att den ska sitta 117 grader från motorns 0-läge. Det ska stå exakt hur den sitter i förhållande till vevaxel och givare i originalmotorn om man tittar i SAAB WIS, alltså den elektroniska verkstads handboken. Sen får man anpassa det till hur och var man sätter sin egen sensor så det stämmer.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Trionic 5.2 med TCS konvertera till Trionic 5.2 utan TCS
    Av pallander i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 19:41
  2. byta till trionic 5.2 eller 5.5?
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 19:51
  3. Trionic 5.2 på og900
    Av Saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-02-14, 10:56
  4. Byta till trionic 5.2 på en B202
    Av Robin C i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-21, 16:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •