Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 64

Ämne: Då var det sluttrimmat?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Då var det sluttrimmat?

    Var hos bilprovningen idag, och blev en av de första att även få bilen kontrolerad via odb, min gick bra men Hundaien brevid blev underkänd.

    Men vad händer i framtiden? Jo Transportstyrelsen bestämmer att programvaran skall kontroleras och hur går det då?

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Men vad händer i framtiden? Jo Transportstyrelsen bestämmer att programvaran skall kontroleras och hur går det då?

    //MH
    Gissar på att BSRs PPC och Maptuns Maptuner kommer att sälja som smör i solsken?
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Är det här något som ska införas överallt?
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av Cabmange
    Var hos bilprovningen idag, och blev en av de första att även få bilen kontrolerad via odb, min gick bra men Hundaien brevid blev underkänd.

    Men vad händer i framtiden? Jo Transportstyrelsen bestämmer att programvaran skall kontroleras och hur går det då?

    //MH
    Vad kontrollerade de via OBD?

    Och varför skulle det vara sluttrimmat?

    Finns så enkla lösningar så att du kan läsa ur och i ditt program via OBD i en 9-5(T7) med interface för några hundralappar, kommer förmodligen även till T8 framöver, så alla som vill kan ju lägga in sitt originalprogram innan besiktning.

    Kör du T5 så är det ju bara att köpa en beg box för 500-1000kr och ha som besiktningsbox, ifall man inte har kunskaperna att programmera om den själv.

    Då vi alla vet hur nitiska de kan vara på sbp, så körde iaf jag in originalprogram i min bil innan jag åkte och besiktigade, även om jag bara kör steg1.

    Från 150 till 225 hk är ju inte direkt inom ramen, så det vore ju tråkigt att stå där med hakan i golvet om de börjar klaga..

    Mvh
    - 9000 AERO Crystal Rainbow Edition -
    http://www.garaget.org/?car=100155

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 893

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Eller avaktivera OBD2-uttaget
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Att läsa ur hela programmet via obd tar i runda slängar i alla fall 20 minuter (för långsam bus). 20 minuter som jag har väldigt svårt att tro att SBP lägger ner all den energin. En sak dom kan kolla utan att ens läsa ur programmet är att se programversion/programnamn och om detta inte stämmer överens med original så kan dom säkert rota vidare. Jag gör precis som saab_magnus, moddar mitt program innan jag åker till bilprovningen. Jag kört fortfarande med biopowerprogrammet i men med momentbegränsningar för att ligga på originaleffekt istället för att sniffa runt 300-sträcket när kärran ska besiktas. Klart rekommenderat för de som har kunskapen/utrustning att programmera om sina boxar själv, känns som att risken för att få problem minskar markant.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Vad är gränsen för tillåten effektökning med trim-chip? Har besiktigat bil med väl synlig pysventil för manuell laddtrycksstyrning (visserligen monterad enbart som säkerhetsskydd mot laddtrycksspikar, men den kopplingen kan inte besiktningsgubbarna sett) och slangar runtomkring det hela som definitivt inte går att missa för "icke-original" utan någon som helst fråga eller påpekande.
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Alvesta
    Inlägg
    264

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av Jimmy_72
    Vad är gränsen för tillåten effektökning med trim-chip? Har besiktigat bil med väl synlig pysventil för manuell laddtrycksstyrning (visserligen monterad enbart som säkerhetsskydd mot laddtrycksspikar, men den kopplingen kan inte besiktningsgubbarna sett) och slangar runtomkring det hela som definitivt inte går att missa för "icke-original" utan någon som helst fråga eller påpekande.
    Gränsen går där bilen lämnar bandet. dvs original effekt.
    Ombyggt fordon tillåts väl en ökning med 20% ?
    Saab 9-5 SC 2.3t Linearsport -04
    13/04/2009 - Välkommen till världen, Elias

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    139

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Är det något någorlunda nytt eller har det alltid varit så? Har för mig att det för något år sedan diskuterades om chip-trim skulle förbjudas, men har för mig att det kom fram att 10% ökning var helt OK och chip aldrig gav mer så därför var det fortfarande tillåtet (politiker.....). Fast med tanke på helbilsgodkännande.... antar att det aldrig varit tillåtet?
    Saab 9-5 SC 2.3t Vector biopower MY08

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Att läsa ur hela programmet via obd tar i runda slängar i alla fall 20 minuter (för långsam bus). 20 minuter som jag har väldigt svårt att tro att SBP lägger ner all den energin.
    Verkar inte heller särskilt troligt att SBP har en supermackapär som skulle klara att läsa programvaror ur alla bilar. Tror att många trimfirmor skulle vilja ha en sån apparat.

    Kan inte tänka mig att SBP i dagsläget är ute efter andra saker än att leta emissionsrelaterade felkoder men vem vet vad politiker och miljöstollar hittar på i framtiden
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Att läsa ur hela programmet via obd tar i runda slängar i alla fall 20 minuter (för långsam bus). 20 minuter som jag har väldigt svårt att tro att SBP lägger ner all den energin.
    Verkar inte heller särskilt troligt att SBP har en supermackapär som skulle klara att läsa programvaror ur alla bilar. Tror att många trimfirmor skulle vilja ha en sån apparat.

    Kan inte tänka mig att SBP i dagsläget är ute efter andra saker än att leta emissionsrelaterade felkoder men vem vet vad politiker och miljöstollar hittar på i framtiden
    Dom kan ju ha listor på mjukvaruversioner som ska finnas i olika bilar, pluggar in verktyget och bara kikar på versionen som ligger i bilen. Dom siffrorna är något man själv kan ändra på hur som helst
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    463

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Bilprovningen ska kolla om det finns några felkoder på avgasreningen - that's it.
    I garaget: BMW 325i Touring M-Sport Bavaria 2008 - nu med bilder
    fd: BMW 525dAT -08, BMW 325iA Touring -08, Volvo V70II 3.2 Momentum -08, BMW Z4 3.0 -03, S40N T5 AWD -05 Geartronic, BMW 530i -02

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Bilprovningen ska kolla om det finns några felkoder på avgasreningen - that's it.
    Nja, det har varit tal om "andra bullar" i många år... Men jag vet inte varför de har haft så svårt at få ändan ur vagnen.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    164

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Varför ens satsa på ny utrustning på SBP när det ändå inte är där man kommer besiktiga bilen om några år. Det kommer troligen att ske på verkstäder. En del av dessa säljer även trim.
    Johan B. Kör en 9-5 Aero 2001. Mnr.5833
    http://www.garaget.org/?car=8208

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av Andreas_Lofgren
    Bilprovningen ska kolla om det finns några felkoder på avgasreningen - that's it.

    Idag ja, men vad händer om ett par år!!

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av 43R0
    Varför ens satsa på ny utrustning på SBP när det ändå inte är där man kommer besiktiga bilen om några år. Det kommer troligen att ske på verkstäder. En del av dessa säljer även trim.

    Bara för att något med stor sanolikhet sker i framtiden skall man väl inte stanna upp i utvecklingen.

    //MH
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Perth, Australien
    Inlägg
    460

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Kan tänka mig att de i första hand är ute efter diverse felkoder på t.ex. airbags, abs-system samt avgasrening. Även om inte CE lampan lyser kan ju gamla koder har sparats...

    Känns lite naivt att tro att de kikar via OBD uttagen för att haffa trimmare
    Men om så är fallet får man väl börja använda sin Saab som bruksbil istället och sedan köpa en ball 80-tals bil utan OBD som t.ex. en Cossie
    9-3 Aero Cab -01
    Tillbaks med en Saab igen efter fyra år med Cosworth

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Det enda jag har hört är att SBP skall läsa ut felkoder ur styrenheten, thats it.
    effektuppskattning får de göra på det gamla hederliga sättet.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 816
    Medlem#
    10069

    Re: Då var det sluttrimmat?

    då ska jag ha en strömbrytare sitta på obd-kontakten
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 487

    Re: Då var det sluttrimmat?

    Citat Ursprungligen postat av kwansa
    då ska jag ha en strömbrytare sitta på obd-kontakten
    Går att stänga av obd i programmet med
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •