Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

    Hej!

    Fråga om min kompis vägnar!

    Som rubriken lyder så råder det en viss fundesamhet från min sida ingående detta, dock är rubriken en sanning med viss modifiktaion! Skulle vilja ha ett expertutlåtande av någon med erfarenhet innan han blir besviken!

    Personen i fråga har kontaktat en kille som har erbjudit honom att lägga i en ny mapp för ovanstående motoralternativ! Personen som erbjöds sig att mappa fick följande fråga!

    -Jag skulle vilja ha en mappning med driftsäkerhet samt utan att behöva byta en pinal!

    -Då blir det ett s.k "Steg 2" som kommer leverera ca 235-245hk samt ett vrid på runda slängar 350-360nm!

    känns som ett lyckotal då alla tuningfirmor monterar sportkisse samt avgassystem med mappning för att närma sig dessa siffror!

    då kommer vi till det som börjar förvåna mig" Kan man kalla det driftsäkerhet att plocka ur dessa siffror ur en 2.0t utan att ens behöva byta turbin? Siffrorna går säkert att plocka ut men som sagt vart finner man driftsäkerheten i detta? Driftsäkerhet hamnar ju sjjälvklart om hur personen bakom ratten uppför sig, men om man tänker mer generellt!

    Personligen så tycker jag att han iallafall borde blivit informerad om att man borde avancera upp sig på tändstiftfronten i och med att han har blivit lovad ett ladd på ca:1.1B samt kanske ett mer optimerat insatsfilter eller öppet dito! Det kommer ju ske en ganska stor skillnad på förbränningstemepratur!


    Några smarta råd & rön angående denna planerade operation, en sak att tillägga är att kompisen hade uttryckt sig särskillt om att han inte besitter någon som helst kunskap om detta och ville ha tips etc....och Programmeraren skulle tydligen vara väldigt vass!

    tack på förhand!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 037
    Medlem#
    6220

    Re: mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

    Hej!

    Om man nu tittar på t.ex Maptun så är det inte stor skillnad mellan steg1 och steg3 20hk och 10nm skillnad så det är väldigt lite.
    Med ett steg1 så behöver man inte byta någon hårdvara alls det funkar utmärkt med orginal delar. Bilen kommer inte explodera

    Men ett steg 2 som är lite vassare en steg1 så skulle ja inte vilja påstå att det är så driftsäkert om man inte byter någon hårdvara.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Hasslarp
    Inlägg
    533

    Re: mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

    Är det en 9-3 eller "fabrikstrimmad" 9-5 det handlar om?

    Är det en 9-5 98-00 bör han byta ut inloppsröret till turbon "kobran" till den nyare, större varianten.

    Om bilen dessutom har de gröna luftomspolade spridarna, kan man ta ut max. ca. 200-210hk. Därefter klarar inte spridarna mer.
    Dock antar jag att det sitter antingen röda luftomspolade eller tegelbruna (tillsammans med ett nyare insug), eftersom bilen redan har 185hk. Dessa klarar runt 270-280hk med 3 bars bränsletryck på bensin.

    Han behöver inte byta luftfiltret eftersom original funkar bra upp emot ca. 300hk.

    En mer realistisk effektangivelse hade varit 220-230hk med original GT17.
    Tar man ut mer, riskerar man att övervarva den stackars lilla Garreten som då gärna säger godnatt.

    Och just det! Han bör montera 4st NGK BCPR7ES-11 i samband med mappningen.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672

    Re: mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

    Man behöver inte vara en "vass programmerare" för att plåga ur lite extra hk, snarare korkad. En smart trimmare håller sig inom ramarna, gärna åt det mer konservativa hållet om han vill hålla kunderna nöjda. Och lita inte på att du får en säker och bra mjukvara bara för att du pröjsar en mindre förmögenhet för den.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

    Haha det är så sant som det var sagt! Kompisens bil är en 9-3:a och är helt orginal! Vi får se hure går för han, han skulle ju få den mappad i veckan!

    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

    Hej !

    Om man delar upp svaren något, samt gör en viss omforumlering av frågan.

    a) Kan man överhuvudtaget får ut 240 hk utan att byta h/w?
    Svar: Ja.

    b) Kommer motorns prestanda att hålla denna höga nivå även när det är +20 grader ute?
    Svar: Knappast, motorn kommer att tappa prestanda tämligen fort när det är "varmt" ute.

    c) Varför sitter det en annan turbo på 205-hästars motorn om det går att få ute 240 hk med den lilla GT17-turbon?
    Svar: Ordet driftsäkerhet har uppenbarligen olika innebörd för vissa.

    Eller allt forumlerat på ett annat sätt, hårdvaran är helt enkelt inte alls lämplig för det din kompis håller på att bli pålurad. Jag tror att din kompis hör fel, det var nog inte VASS som tillhandahållaren var utan KASS. Ring din kompis och be honom att tänka om, han blir ju helt grundlurad!

    Av ditt sätt att beskriva tillhandahållaren så får det mig att tro att det är någon liten hobbyutövande smurf som är i farten?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2009
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    986

    Re: mappa en t7 2.0t 185hk till 240hk utan att byta hårdvara?

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Om man delar upp svaren något, samt gör en viss omforumlering av frågan.

    a) Kan man överhuvudtaget får ut 240 hk utan att byta h/w?
    Svar: Ja.

    b) Kommer motorns prestanda att hålla denna höga nivå även när det är +20 grader ute?
    Svar: Knappast, motorn kommer att tappa prestanda tämligen fort när det är "varmt" ute.

    c) Varför sitter det en annan turbo på 205-hästars motorn om det går att få ute 240 hk med den lilla GT17-turbon?
    Svar: Ordet driftsäkerhet har uppenbarligen olika innebörd för vissa.

    Eller allt forumlerat på ett annat sätt, hårdvaran är helt enkelt inte alls lämplig för det din kompis håller på att bli pålurad. Jag tror att din kompis hör fel, det var nog inte VASS som tillhandahållaren var utan KASS. Ring din kompis och be honom att tänka om, han blir ju helt grundlurad!

    Av ditt sätt att beskriva tillhandahållaren så får det mig att tro att det är någon liten hobbyutövande smurf som är i farten?

    Tack DR:BOOST, det var ditt inlägg jag väntade på Förstår hur du menar och ska föra informationen vidare omg!


    MVH J
    Saab 9-5 2,3T B235R -2004 - Såld
    VW CC 170TDI DSG 2013 Extra allt! - Såld
    Volvo XC60 D4 AWD 2014 - Såld
    Audi A6 Quattro s-line 2,0tdi S-tronic 2016 - i bruk

Liknande ämnen

  1. Byta till FTT utan att byta mjukvara?
    Av brandin86 i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 20:58
  2. Byta till Trimbox 9-5 2,3t 185hk-01
    Av saab 9-3s i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 23:17
  3. Kan man köra med ändrad hårdvara utan att byta mjukvara?
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 09:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •