Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Vanliga fel på 9-3SS?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    255

    Vanliga fel på 9-3SS?

    Vad bör man kolla efter vid ev. köp av en 9-3SS av årsmodell -03 eller -04? Några speciella akilleshälar?

    Har använt sökfunktionen men inte hittat nåt
    900 Turbo -97

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    precis vad jag söker efter också....

  3. #3
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 846
    Medlem#
    1574

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    ska finnas minst en tråd... den lästa jag iaf när jag skulle köpa ss

    De tidiga 03orna hade lite problem. Div el och gnekande fjädring och inredning bl a.

    Det mesta borde dock vara åtgärdat på garanti.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    417
    Medlem#
    8398

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Har ägt min SS i drygt ett år nu och det som strulat är följande:
    -CD-slutat fungera. (CD-växlare). Köpte bättre begagnad på skrot för 2k.
    -Inredningen knarrar och väsnas nåt så enormt. Kan avhjälpas med ljudisolering och trycka in lite skumgummi under plastdetaljer.
    -Spårkänslig. Köpte bilen med halvslitna däck och höll på att köra åt helvete när jag försökte baka en snus och släppte lite på ratten. Hjälpte lite med sprillans nya Conti SC3 och lite exprimenterande med rätt tryck.
    -Minnena i bilen får tuppjuck titt som tätt, med inställningar som lever eget liv. Tex förarstol, backspeglar, radiokanaler.
    -Orginaleffekten känns tunn på höga varv, men det finns det ju relativt enkla bot mot;-)

    Men trots det är jag asnöjd med bilen, och anser att jag kör bland det snyggast som går att få i orginalutförande
    Have you ever seen horses pushing?!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    sthlm
    Inlägg
    182

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    svårt att söka på "9-3 SS"

    alla tips tas emot

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    6

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Har haft min i 3 månader och det enda jag kan anmärka på är att framfjädrar har en tendens att gå av ( vanligt på 93ss enligt besiktning)

    Har inget knarr eller skrammel!
    Har bytt högtalare bak oxå och ett litet slutsteg! sen så räkte ljudet till för mej iaf.

    -04 Aero vet inte om dom är bättre hopskruvade från fabrik men bilen känns riktigt bra hopskruvad!

    Har kört flera BMW o ådisar som kännts betydligt sämre! av samma årsmodeller och liknande mil...

    //Vojo

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    533

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Det verkar inte vara särskilt mycket problem med bilarna och framförallt inte några allvarliga problem. Två problem som jag har haft med min under de 3 åren och som jag också vet att andra har haft problem med är:
    1. Styrningen till fönsterhissarna. Själva motorn funkar, men rutan rör sig inte. Numera verkar systemet lite rubustare så jag hoppas att jag slipper byta igen på framdörrarna åtminstone (bytt på båda)
    2. Bränslemätaren visar lite som den vill. Stanna bilen med mätaren på gränsen till det röda och nästa gång du startar har du mätaren på en kvart tank. Lätt hänt om man inte tänker på det eller om flera personer kör bilen. När lampan tänds för lite soppa så tanka direkt. Jag hann inte fram till närmsta macken en gång och då låg den väl 3-4 km bort.

    Förutom det så är det väl oljudet i bilen som retar mig, annars har den gått bra.

  8. #8

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Ett vanligt fel som tar upp tråden med "hjulupphängningsfel" med Saab, tex flygplan + länkarmslagringar på 9000, A-bussningar + stötdämpare på 9-5, är "bananstagen" på 9-3 ss+sc... Dvs övre bakre länkarmarna på 9-3, som efter några tusen mil tyvärr ofta börjar glappa i yttre bussningen.. Då får hela länkarmen bytas, inte jättedyrt men några kronor blir det. Annars handlar det mest om div programuppdateringar av styrenheter + en och annan dörrstopp som för oljud...

  9. #9

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    På ett par 9-3 SS tillverkade 2002-2003 har jag sett rost på främre skärmen (nedtill mot främre dörrarna).

    DTE gav felvisning på en 9-3 Vector M03.

    Nycklarna (fjärrmekanismen) har varit dålig.

  10. #10

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Jag har en -04 9-3ss
    Vet inte om dessa fel jag radarupp längre ner är vanliga.

    Jag gillar bilen, har haft den över ett år, det är en skön bil att köra speciellt när jag arbetspendlar 7 mil om dagen.
    Bra komfort, rymlig, känns väldigt säker på vägen.

    Jag har haft lite strul med min, följande saker är bytt och åtgärdade

    -CD spelaren fick jag bytt på min bilgaranti eftersom den la av efter 3 veckor
    -Bytt expansionskärl efter att den "exploderade"
    -Bytt styrenhet i förardörren efter att följande funktioner lagt av, justering av backspegel vänstersida, centrallås förardörr och elfönsterhiss dog helt plötsligt
    -Fick problem med instrumenteringen i bilen, åtgärdades på garanti.

    Så lite strul har det varit men det är en härlig bil annars!
    SAAB 9-3 1.8T

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    967

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Nej, sökfunktionen är lite sisådär när det gäller modellbeteckningar och annat. Testat med Google och +site:forum.saabturboclub.com +"9-3" +SS +problem istället kanske. Modifiera söksträngen efter behov.

    Summa sumarum är dock att undvika -03:or till varje pris. Det finns säkert bra, men det är som att köpa grisen i säcken. Problemen som fanns på dessa modeller är sådana som du inte kommer att garanterat upptäcka vid provkörning och däckasparkning. Jag fick själv tag i en ruggigt dålig -03:a innan min nuvarande -04:a.

    Många problem fixades redan i -04:an direkt (dörrskrammel, knakande, startnyckelenheter osv osv) så redan där är det ett enormt uppköp. Som sagt, det finns de som fungerar väldigt bra men...

  12. #12

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Är man ute efter en 9-3 ss aero (vem är inte det) så kan man ju hålla i minnet att dom första aerorna = 03 har dom stora 16" + bromsarna och 6vxl låda som standard. Detta är ju naturligtvis inget fel , bara positivt....

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 058

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Att det ska va så mycket fel på 03 kan jag inte hålla med om.
    Jag har fått byta en styrning i fönsterhissen. Nya bromsar ink, skivor. Servopumpen och nu börjar fläckten ha egna ljud för sig men är oftast tyst. Men så har den gått 23000 mil. Så jag är väldigt nöjd med den.
    Jag glömde kopplingen men det är normalslitage.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 276

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Har en -03 som är uttagen 0210 som nu precis passerat 13000 mil.

    De problem jag haft är:
    - Tändlåset bytt då bläcket längst ner inte fjädrade upp. (750kr)
    - Handtagen lackade pga solblekning (600 kr)
    - Bussningar bakvagnen bytt (se nedan)
    - Övre bärarmar bak bytta då de började bli glapp (3000-4000 inkl bussning ovan)
    - Ett hjullager fram bytt (2500 kr)
    - Stereon tappade vissa inställningar (fixades med ny mjukvara) (150 kr)
    - Bilen vägrade starta pga att en kabel ärjat av i en kabelhärva... (3000 kr i felsökning)
    - Lite knak och gnek i inredningen

    Klart nöjd med bilen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Jag hade inte köpt en 9-3SS -03 som har första utgåvan av ICM och CIM. De brukar kacka ur, och kostar flis. Förutom de andra sakerna ni redan skrivit finns det inte så mycket mer som är kass.

  16. #16

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Jag hade inte köpt en 9-3SS -03 som har första utgåvan av ICM och CIM. De brukar kacka ur, och kostar flis. Förutom de andra sakerna ni redan skrivit finns det inte så mycket mer som är kass.
    Uppdateraredes ICM/CIM under modellåret 2003? Från och med vilken tillverkningsmånad?

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    448

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Citat Ursprungligen postat av davidee
    Jag hade inte köpt en 9-3SS -03 som har första utgåvan av ICM och CIM. De brukar kacka ur, och kostar flis. Förutom de andra sakerna ni redan skrivit finns det inte så mycket mer som är kass.
    Uppdateraredes ICM/CIM under modellåret 2003? Från och med vilken tillverkningsmånad?
    2004-05-10 nummerändrades ICM2, troligtvis användes den nya i produktion innan. När vet jag inte.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    207

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Jag har en fråga ang. växellådorna..

    Hur är automaten? Funkar bra, går smidigt?

    Den manuella lådan, ska det vara 5 eller 6 växlad, är det någon av dem som är sämre än den andra?

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 028

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Ägde en Aero -03 och var ruggit näöjd med den! Visst det knakade i dörrstoppet och lite på passagerarsidans dörrsida.

    Ang vxl så är den 6 vxl (F40) stryktålig och du får ned varvet ganska bra, kan uppfattas tung och segväxlad. Framflr allt när den var kall!
    Tjejen brukade få ta i ganska bra för att få i ettan men det är en vanesak!

    Och bromsarna är helt okej!!

    Kommer köpa mig en ss igen, och då är 6 växlad, stora bromsarna och xenon ett krav som jag har!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    207

    Re: Vanliga fel på 9-3SS?

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Ägde en Aero -03 och var ruggit näöjd med den! Visst det knakade i dörrstoppet och lite på passagerarsidans dörrsida.

    Ang vxl så är den 6 vxl (F40) stryktålig och du får ned varvet ganska bra, kan uppfattas tung och segväxlad. Framflr allt när den var kall!
    Tjejen brukade få ta i ganska bra för att få i ettan men det är en vanesak!

    Och bromsarna är helt okej!!

    Kommer köpa mig en ss igen, och då är 6 växlad, stora bromsarna och xenon ett krav som jag har!!
    Vad innebär stora bromsarna? Är det inte det på alla Aero? Jag är väldigt sugen på automat, växlingen på 9-3 känns rätt hård. Men det är ju en vanesak, får bara flyt på det så går det väl fint, men bör väl vara 6 vxl som gäller då ja.

Liknande ämnen

  1. Vanliga H4-lampor
    Av suburban i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 08:44
  2. Vanliga fel på 9-3 Aero
    Av Tincker i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-04-26, 18:51
  3. Vanliga framvagnsproblem og9-3
    Av Arc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 01:27
  4. Vanliga fel vid besiktning
    Av mortimer i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-05, 23:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •